اولین بز شبیه‌سازی شده کشور در فروردین 1388 در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با عمل سزارین در سلامت کامل متولد شد. تولد این بز شبیه‌سازی شده به دنبال سلسله تحقیقات موفق پژوهشگران پژوهشکده زیست فناوری و پس از تولد اولین گوسفند شبیه‌سازی شده به نام رویانا ـ که از آرزوهای دیرینه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بود ـ به تحقق پیوست.
کد خبر: ۱۱۰۷۸۸۱
بومی‌سازی نژادهای بز در پژوهشگاه رویان

هدف نهایی این تحقیقات دامنه‌دار دستیابی به توانمندی داخلی در تولید داروهای نوترکیب است. پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با هدف تبیین توانمندی‌های فناوری تولیدمثل در صنعت دامپروری کشور با بهره‌گیری از تجارب چند ‌ساله خود موفق به بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل شد که منجر به تولید حیوانات شبیه‌سازی و ترا‌ریخته و نیز تکثیر گاو‌های صنعتی پر‌تولید شده است. پس از بررسی کارشناسی نقش و اهمیت بز شیری در افزایش تولید شیر و ایجاد اقتصاد مولد کوچک، در فاز اول و در یک مدل آزمایشی، جنین‌های اصلی بز سانن (Saanen) که با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌های بلوغ آزمایشگاهی، لقاح آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و انجماد جنین تولید شدند، به رحم بز‌های بومی انتقال داده شدند و منجر به کسب 50 درصد آبستنی و بیش از 30 درصد تولد زنده بز‌غاله‌های سانن اصیل شد. پس از آن پروژه تولید و تکثیر فناورانه نژاد‌های بز شیری در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت. در این پروژه، گله بز شیرده از نژاد اروپایی سانن در اصفهان شبیه‌سازی شد.

به دنبال این موفقیت‌ها و در پی بومی شدن و بهینه شدن روش‌های تولید جنین از طریق شبیه‌سازی و همچنین با توجه به واردات نژادهای دیگر بز از جمله سانن و آلپاین (Alpine) زیر نظر بنیاد مستضعفان، پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با همکاری شرکت‌های واردکننده که نمونه سلول از دام‌های برتر وارداتی خود را در اختیار این مجموعه قرار دادند اقدام به شبیه‌سازی اقتصادی این دام‌ها در نژادهای سانن، آلپاین و مورسیا کرد که به لطف خدا و همت پژوهشگران این پژوهشکده موفق به شبیه‌سازی در این نژادها از بز نیز شد و در حال حاضر می‌توان به جرات ادعا کرد در زمینه شبیه‌سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد، این فناوری تولیدمثلی بومی‌سازی شده و می‌توان از این توان ملی در راستای اقتصاد مقاومتی و به منظور ارتقای صنعت دامپروری کشور گام‌های بزرگی برداشت. این می‌تواند گامی برای جلوگیری از جای واردات تعداد بیشتری از این دام‌ها باشد تا بتوان آنها را با استفاده از تکنیک‌های فناورانه در داخل کشور تولید کرد.

دکتر مهدی حاجیان

عضو هیأت علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها