سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس بسته بودن سامانه ثبت سفارش را عامل اصلی گرانی قیمت خودرو دانست و گفت: انحصار طلبی و رانت بازی تعدادی انگشت شمار در کشور و واردات خودروهای خارجی توسط این افراد باعث سوء استفاده خودروسازان داخلی و بهانه ای برای افزایش محصولات کارخانجات شده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۶۹
رانت بازی خودرو را گران کرد / شکایت مردم به کمیسیون اصل90 درباره آپشن خودرو ها

بهرام پارسایی در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به ورود کمیسیون مبتوع خود به موضوع گرانی های اخیر قمیت خودرو گفت: بطور کلی شکایات عدیده ای از صنعت خودرو از طرف مردم و اشخاص حقیقی و حقوقی به کمیسیون اصل 90 ارجاع داده شده است که بخشی از آن به بحث افزایش قیمت طی روزهای گذشته مربوط می شود.

وی با بیان اینکه گسترده ترین شکایت های ثبت شده در کمیسیون از سوی مردم مربوط به صنعت خودرو می شود، افزود: اخیرا ما شاهد افزایش بهای خودروهای وارداتی بودیم که منجر به سوء استفاده خودروسازان داخلی و گرانی محصولات آنها شد. اما علاوه بر آپشن قیمت موضوع کیفی و امنیت خودروهای داخلی از دیگر مطالبات رسیدگی مردم از کمیسیون بشمار می آید.

پارسایی با تاکید براینکه کمیسیون اصل 90 اهتمام ویژه مسایل مرتبط حوزه خودروسازی دارد، خاطر نشان کرد: امروز در بحث خودروسازی در داخل کشور یک فضای انحصاری بوجود آمده و جای هیچگونه رقابتی وجود ندارد. در چنین فضایی تامین کننده خودرو بر اساس سلیقه خودش تولید می کند و نیاز بازار و مشتری در این میان مغفول می ماند. از این رو کارخانجات خودرو ساز به خواست خود قیمت را تعیین می کند در حالی که در کل دنیا بر اساس ذائقه مشتری با قیمت حداقلی محصول با کیفیت به بازار عرضه می شود اما این معادله با کشور ما کاملا متضاد است.

وی در خصوص اینکه چرا در شرایطی که با ناپایداری شرایط اقتصادی کشور مواجه هستیم استارت گرانی خودرو زده شد، گفت: در حال حاضر نوعی انحصار در واردات خودرو بوجود آمده است. قبلا تعداد بیشتری از افراد حقیقی و حقوقی با کسب مجوز امکان واردات خودرو داشتند اما چندی پیش با بسته شدن سامانه ثبت سفارش، امکان واردات برای همگان جز تعدادی انشگت شماری محدود شد. در نتیجه باید اذعان کرد هر جایی که انحصار باشد طبیعتا مفسده و رانت به بار خواهد آورد.

پارسایی در این باره یادآور شد: با توجه به آنچه اشاره شد کمیسیون اصل 90 با جدیت به موضع گرانی خودرو و دیگر مسایل مربوطه ورود کرده و ما احساس می کنیم منافع مردم و منافع ملی ما فدای اقلیتی خاص شده است که درآمد کلانی در بحث خودرو به جیب می زنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مقوله افزایش قیمت ها و بطور کلی رانت بازی در این صنعت درپایی از گروه های منتسب به دولت یا برخی مسئولین دیده می شود، اظهار داشت: در مجموع ما با جلساتی که خاصه با مسئولین وزارت صنایع و معادن و گمرکات خواهیم گذاشت مشخصا انحصاری که در واردات بوجود آمده باعث افزایش قیمت شده و متاسفانه بطور غیر منطقی بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرار داده است مرتب به دستگاه های ذیربط گوشزد خواهیم نمود و پیگیر از بین بردن این چرخه معیوب هستیم.

وی در پایان ناامنی خودروهای داخلی را از دیگر موضوعات تحت پیگیری کمیسیون دانست و افزود: یکی از مشکلات ما با خودروسازان تلفات و خساراتی است که بدلیل پایین بودن کیفیت خودرو همه ساله در جاده ها و معابر شاهد هستیم. در سال 95 نزدیک به 17 هزار کشته و 330 هزار مصدوم در تصادفات جاده ای ثبت شده که بجز عوامل انسانی (جاده و راننده) فاکتور ناامنی خودورها و خودروهای غیر استاندارد بیشترین نقش را در این فاجعه ایفا نموده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها