این محقق با وجود تحقیقات و کشف‌های بسیار ثبت شده در جهان، در کپر زندگی می‌کند

غاز چرانی با مدرک بیوسیستماتیک

با وجود استعدادهای بی‌بدیل و بی‌ادعای موجود در کشور، هرازچندگاهی اخباری مبنی بر بی‌مهری به این استعدادها و سرنوشت غم‌انگیز آنها به گوش می‌رسد؛ درست مانند آنچه امروز نمونه‌اش را در استان لرستان شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۴۸
غاز چرانی با مدرک بیوسیستماتیک

در این استان، پژوهشگری دارای رکوردهای جهانی در حال تلاش و تحقیقات است، اما به دلیل حمایت نشدن و بروز مشکلات مالی، برای ادامه تحقیقات خود و امرار معاش به غازچرانی روی آورده است.

فرهنگ ترکی، متولد نورآباد لرستان که دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته بیوسیستماتیک جانوری از دانشگاه رازی کرمانشاه است، با وجود علاقه وافر به رشته تحصیلی‌اش، کاری ندارد و مکان زندگی وی و همسرش دل هر انسانی را به‌درد می‌آورد.

این پژوهشگر لرستانی که توانسته نتایج تحقیقات خود را در مجلات معتبر جهانی ثبت کند، داستان پرغصه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی در سال 1381 کارهای علمی مربوط به خزندگان و دوزیستان را شروع و یک‌سال پس از آن اولین کار با موضوع خزندگان لرستان را در دانشگاه لرستان اجرا کرد.

وی می‌گوید: پس از این دوره در دانشگاه رازی (کرمانشاه) رشته بیوسیستماتیک جانوری (کارشناسی ارشد) را تا سال 85 ادامه دادم. دوره دکتری نبود. البته دانشگاه تهران قبلا یک دوره گرفته بود. من هم به دلیل نبود این دوره (دکتری) فعالیت‌هایم را به صورت شخصی ادامه دادم. ترکی می‌افزاید: اولین کار بین‌المللی را با شکستن رکوردی در زمینه اسپرماتونز در دنیای خزندگان در مجله‌ای در آلمان در سال 2006 به چاپ رساندم. برنامه‌ای مدون برای فعالیت‌های تحقیقاتی داشتم (2010 ـ 2007). طی این دوره توانستم رکوردهای جهانی ازجمله کشف چند فاز اسپرماتونز و اوونز در دنیای خزندگان به ثبت جهانی برسانم، همچنین فعالیت‌های تحقیقاتی در مورد سمندر لرستانی و وزغ لرستانی و... در سال 2010 و 2011 انجام شد که طی آن توانستم 9 گونه جدید خزنده را از فلات ایران و آناتولی در سطح بین‌المللی به ثبت برسانم، این نتیجه چند سال کار حرفه‌ای و گشتن در فلات ایران و بویژه رشته کوه زاگرس بود. نتایج تحقیقاتم را توانستم در مجلات معتبر علمی در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپای غربی ازجمله آلمان، انگلیس و اتریش به چاپ برسانم.

هیچ حمایتی نشد...

این محقق لرستانی اظهار می‌کند: متاسفانه به دلیل حمایت نشدن از طرف هیچ سازمان دولتی یا خصوصی مجبور به معلق کردن فعالیت‌هایم شدم، اما دلسرد نشدم تا این که در سال‌های 2016 ـ 2014 فعالیت‌هایم را روی تکامل خزندگان ادامه دادم و نتیجه آنها را پس از چند سال کشف دو گونه مار بود که در سال 2017 به ثبت جهانی رساندم. متاسفانه به دلیل مشکلات مالی باز هم وقفه‌ای کوتاه در کارم پیش آمد و کشف چند گونه مهره‌دار را معلق گذاشتم. متاسفانه طی این همه دوران هرجایی برای استخدام رفتم، اما جوابی مثبت نشنیدم. حتی دریغ از کوچک‌ترین پولی که به دستم برسد. این گزارش می‌افزاید: در شهری که گاهی حتی تا یک متر برف نیز می‌بارد، او در شرایط بدی به سر می‌برد و منزلش شبیه یک کپر است... .

هیچ نداریم

همسر این محقق نیز می‌گوید: ما از کمترین امکانات برخورداریم؛ گاز نداریم، نفت هم نیست و بسختی آن را باید تهیه کنیم. در سرمای زمستان برای شستن ظرف‌ها باید به بیرون از منزلمان بروم و با آبی که گاهی یخ زده ظرف‌هایمان را بشوییم، منبع درآمدی هم نداریم؛ کارگری، چاله کندن و... منبع درآمد ماست.

اما عشق به تحقیق در گوشه این خانه کوچک موج می‌زند؛ کارگاهی کوچک بنا کرده با کمترین امکانات مانند میکروسکوپ و فکری باز... این در شرایطی است که از کشورهای مختلفی همچون آلمان، اتریش، انگلستان و آمریکا از آقای ترکی به خاطر تحقیقاتش دعوت کرده‌اند تا با آنها همکاری کند، اما وی به خاطر عشق به سرزمینش نپذیرفته است.

ترکی می‌گوید: ثبت 11 گونه مهره‌دار به معنای ارزشمندتر شدن غنای ژنتیکی حیات‌وحش ایران است و اولویت حفاظتی سازمان محیط زیست مربوط به این گونه‌هاست. چراکه تنها در ایران زیست می‌کنند و بیانگر هویت طبیعی ایران است.

وی می‌افزاید: از بین 11 گونه مهره‌داری که ثبت بین‌المللی کرده‌ام پنج گونه مربوط به استان لرستان است و این فعالیت‌ها باعث بالا بردن ذخایر ژنتیکی حیات وحش این استان شده است. از این نظر تاکنون هیچ گروه یا فردی (داخلی یا خارجی، دولتی یا غیردولتی و...) نتوانسته است که این چنین ذخایر ژنتیکی حیات وحش را بالا ببرد.

این محقق لرستانی تصریح می‌کند: با وجود این، متاسفانه محیط زیست لرستان تاکنون هیچ گونه برنامه‌ای برای حفاظت از این گونه‌ها ارائه نکرده است.

گونه‌های جانوری کشف شده توسط محقق لرستانی

جکوی برگ انگشتی گرانولی، محل کشف: ماله کوه، پلدختر، در سال 2010 (ثبت جهانی در آلمان)

جکوی پولک خشن استیون اندرسونی، محل کشف: تنگ گاوشمار، سال 2010 (ثبت جهانی در آلمان)

جکوی برگ انگشتی زاگرسی، محل کشف: تنگ هفت، سال 2011، (ثبت شده در پرتغال)

جکوی رومشکانی، محل کشف: رومشکان، سال 2011 (ثبت شده در آلمان)

مار کم‌دید لرستانی، محل کشف: بادآور نورآباد، لرستان (ثبت شده در بریتانیا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها