عربستان سعودی تلاش پنهانی را برای تحمیل طرح صلح آمریکا به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۰۱
عربستان سعودی در خط مقدم سازش

فشار بن سلمان بر تشکیلات خودگردان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آی، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار اخیر با محمود عباس، تهدید کرد که اگر وی طرح صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نپذیرد، محمد دحلان را جانشین او در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد کرد.

به گزارش پایگاه انگلیسی میدل ایست آی، محمد بن سلمان در دیدار روز سه‌شنبه با محمود عباس از وی خواسته بود تا برای اجرای طرح صلح آمریکا با هم‌پیمانان عربستان در لبنان ائتلاف کند و فشارها بر جریان مقاومت را در لبنان و فلسطین افزایش دهد.

طرح صلح ترامپ

اخیرا منابع غربی و صهیونیستی از طرح تازه ای پرده برداشتند که به طرح صلح ترامپ برای فلسطین مشهور شده است.

به گزارش کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، طرح صلح ترامپ در پی به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور است؛ اما نه بر اساس مرزهای 1967، بلکه بر اساس تبادل اراضی و ارائه نقشه جدیدی از مرزهای فلسطین و رژیم صهیونیستی.

در این طرح شهرک‌نشینان صهیونیستی از شهرک‌های کرانه باختری تخلیه نخواهند شد و کوچ اجباری نیز شامل فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی 1948 نمی‌شود. بعلاوه حق بازگشت فلسطینیان در این طرح کاملا نادیده گرفته شده است.

با این حال این طرح هیچ اشاره ای به تقسیم قدس نکرده و به رسمیت شناختن قدس به‌ عنوان پایتخت رسمی اسرائیل را با هدف احیای مذاکرات سازش به تعویق انداخته است.

مطابق این طرح تشکیلات خودگردان 90 روز فرصت دارد تا وارد مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی شود.

این طرح همچنین بر تخصیص میلیون ها دلار از سوی برخی کشورهای عربی جهت شکوفایی اقتصاد فلسطین تاکید دارد، و عربستان سعودی در کنار امارت متحده عربی و امیر نشین بحرین، از محورهای اصلی اجرای این طرح و پیگیری مذاکرت فلسطینی – اسرائیلی به شمار می آیند.

طرح صلح دونالد ترامپ که از آن به عنوان «قرارداد قرن» یاد می شود، مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، به گونه ای که بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است، طرح صلح ترامپ همه نیازهای امنیتی اسرائیل را مورد توجه قرار داده و تامین کرده است.

خط پروازی رام الله - ریاض

ترامپ در چارچوب این طرح به عربستان سعودی ماموریت داده است تا با فشار بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وی را به پذیرش شروط آمریکا متقاعد کند.

در همین چارچوب محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی 45 روز گذشته دو بار به ریاض فراخوانده شد تا با ابعاد طرح آمریکایی سازش آشنا شود، و شرایط را برای اجرای بدون چون و چرای این طرح در فلسطین آماده سازد.

از این منظر سفر اول رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان بیشتر جنبه توجیهی و تشویقی داشته و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با عباس تلاش کرده است با دادن رشوه 100 میلیون دلاری وی را به عقب نشینی از آرمان های فلسطینی، تغییر مرزهای 1967 و چشم پوشی کامل از شهر بیت المقدس ترغیب کند.

اما سفر دوم محمود عباس به ریاض با مواضع تند و تهدید آمیز سعودی ها همراه شد، و آل‌سعود - که برای اجرای شتاب‌زده طرح صلح ترامپ بی تابی نشان داده اند - با ابراز نارضایتی از تعلل محمود عباس در پذیرش طرح صلح ترامپ، لب به تهدید گشوده، و مطابق اعلام پایگاه انگلیسی میدل ایست آی، از طرح جانشینی محمد دحلان به جای محمود عباس پرده برداشتند.

نکته مهم درباره این سفر، همزمانی آن با رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی برای حمایت از فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. به عبارت دیگر در حالی که نمایندگان کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین در نشست مهم مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته بودند، محمود عباس برای رایزنی درباره مقامات سعودی و اماراتی و همراهی با خیانت بزرگ به ملت فلسطین به ریاض و ابوظبی رفت و با مقامات این دو کشور دیدار کرد.

وبگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «تیک دبکا» با افشای جزئیات دیدار هفته گذشته رئیس تشکیلات خودگردان با امیر و ولیعهد عربستان و ولیعهد ابوظبی نوشت: این دو کشور برای حمایت از فلسطین و مساله قدس شرط گذاشته ‌اند.

به گزارش «تیک دبکا» محمد بن زاید ،ولیعهد ابوظبی در دیدار با محمود عباس تاکید کرد که حمایت از وی تا زمانی ادامه دارد که با تصمیم ترامپ درباره قدس همراهی کند و علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و تصمیمش برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس موضع گیری نکند.

به گزارش «تیک دبکا» محمود عباس در دیدار با امیر و ولیعهد عربستان سعودی هم با شروط مشابهی مواجه شد.

همراهی بحرین با طرح سازش ترامپ

سومین کشور عربی که با طرح سازش دونالد ترامپ و جریان خیانت به آرمان فلسطین همراه شده ، امیر نشین بحرین است.

خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین روز جمعه پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی قطعنامه ضد آمریکایی در باره قدس، در حساب توییتری خود نوشت: مسائل جانبی و حاشیه‌ای ارزش در افتادن با آمریکا و شخص «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور را ندارد.

این لحن وزیر خارجه بحرین بازتاب وسیع رسانه ای در فلسطین داشته است و گروه های مختلف مردمی و سیاسی در فلسطین، موضع خالد بن احمد را خیانت به ملت فلسطین اعلام کرده اند.

حدود دو هفته پیش هم سفر علنی اولین هیأت بحرینی به فلسطین اشغالی موجی از اعتراضات را در فلسطین و کشورهای عربی برانگیخت و حملات تند رسانه های عربی علیه منامه را به دنبال داشت.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین هم پیش از این با اشاره تلویحی به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی درباره تردد آزاد شهروندان بحرینی به سرزمین‌ اشغالی و تعامل با تل آویو ابراز خرسندی کرده بود.

تغییر در مراتب جبهه سازش

از 17 سپتامبر 1978 که نخستین پیمان سازش میان انور سادات رئیس جمهوری وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به امضا رسید، قاهره به قطب اصلی سازش در منطقه تبدیل شد و رهبری جریان عربی در مذاکره و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در دست گرفت.

اما تحولات سال های پس از بیداری اسلامی در مصر، افزایش حساسیت مردم این کشور به مساله فلسطین و در گیر شدن دولت با شرایط سیاسی داخل در مصر موجب شد که مقامات قاهره با احتیاط بیشتری به مساله سازش توجه کنند و از پیشتازی در این راه خودداری نمایند.

به موازات این تغییر در قاهره، رژیم سعوی در تلاش برای رهبری جهان عرب به محور اصلی جریان سازش عربی تبدیل شد و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که تلاش کرده است، فاز تازه ای از هم پیمانی با آمریکا را آغاز کند، این بار رهبری جریان سازش عربی را در دست گرفت.

یارگیری جدید جریان سازش در منطقه در حالی است که موج جدیدی از انتفاضه و حمایت از قدس شریف در فلسطین و کشورهای اسلامی به راه افتاده است، و سرنوشت فلسطین و شهر بیت المقدس را به تقابل راهبردی جریان سازش و جریان مقاومت در منطقه گره زده است.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها