نماینده مردم دشتی و تنگستان استان بوشهر در مجلس با بیان اینکه مصوبه دولت برای توقف ته لنجی معیشت مردم را به مخاطره انداخته است، گفت: بحث قاچاق سازمان یافته در گمرک دلوار که از سوی برخی مطرح شده تماما نادرست بوده و مجلس پیگیر لغو سریع این مصوبه است.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۴۹
ورود مجلس به توقف سفر لنج‌ها به جنوب خلیج فارس/ خطر جدی معیشتی برای ساحل نشینان بوشهر

سید کمال الدین شهریاری در گفتگو با جام جم آنلاین پیرامون مصوبه هیات وزیران به دلیل آنچه کاهش میزان کالای همراه ملوان (ته لنجی) عنوان شده است افزود: سه ماه است که هیات وزیران با مصوبه ای سخت گیرانه و غیر عملی، لنج داران، ملوانان و بسیاری از بازاریان را عملا بیکار کرده و معیشت مردم ساحل نشین را که از دریا ارتزاق می کنند با مشکل مواجه کرده و عملا موجب توقف تردد لنج های سفاری به حوزه جنوب خلیج فارس شد.

وی با ناکارآمد خواندن این مصوبه تصریح کرد: آنچه در این مصوبه آمده با توجه به زیرساخت های موجود بنادر و گمرکات غیر قابل اجراست و سفر لنج ها و شناورهای سفاری برای تجارت با کشورهای خلیج فارس را از نظر اقتصادی کاملا غیرصرفه کرده و لنج داران و ملوانان مدتی است از کار بیکار شده اند. بسیاری از گمرکات جنوب کشور فاقد انبار و نیروی انسانی کافی برای ساماندهی بحث صادرات و واردات کالا هستند. لذا چون این زیرساختها مهیا نیست مصوبه دولت تنها به عاملی برای توقف منابع درآمدی ساکنان ساحل نشین شده است.

شهریاری گفت: آنچه در مناطق جنوب کشور و بخصوص در بنادر دشتی و تنگستان و استان بوشهر به وضوح قابل مشاهده است، ضعف مفرط دولت در ایجاد اشتغال است و این به نحوی است که در شهرستان تنگستان آمار بیکاری بالای ۱٨ درصد بوده و مردم این مناطق برای رونق اقتصادی و ارتزاق خانوار خود چاره ای جز واردات کالای ته لنجی ندارند و دولت با مصوبه اخیر خود اجازه این تجارت کوچک را نیز از مردم دریغ کرده است.

نماینده دشتی و تنگستان با اعلام اینکه صحت برخی اظهارات مبنی بر قاچاق گسترده در بندر دلوار و رشوه گیری کارمندان گمرک این بندر از جانب دادستان بوشهر و اداره گمرک رد شده است، تاکید کرد: اصولا اسکله های بندر دلوار و بقیه بنادر استان ظرفیت تخلیه حجم بالایی از کالا را ندارند و این گونه اظهار نظرها نمکی بود که بر زخم چندین ماهه مردم ساحل نشین پاشیده شد.

عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سئوال که برای حل معضل مذکور آیا با دولتی ها رای زنی شده است، گفت: در راستای حل معضل ته لنجی، مکاتباتی با جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور و جلساتی با استاندار بوشهر و معاون امور مجلس ریاست جمهوری داشته ایم و تاکید کرده ایم این مصوبه باید هرچه سریعتر لغو شده تا اوضاع به شرایط عادی برگردد و در این اثنا ابهامات و اشکالات گسترده این مصوبه اصلاح شود.

محمد رضا شجاعیان / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها