کارشناس مسایل آمریکا راهبرد امنیت ملی ایالات متحده را بازی جدید کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفـت: ترامپ تلاش دارد با تدوین این سند در مجامع بین المللی لابی گری کند و قعطنامه های تازه ای ضد ایران تصویب کند.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۰۵
پشت صحنه بازی واشنگتن علیه تهران در شورای امنیت/ درآمدزایی با فرمول سند امنیت ملی ترامپ

سیدرضا میر طاهر در گفت و گو با جام جم آنلاین، در خصوص راهبرد جدید امنیت ملی ایلات متحده و همچنین جوسازی های موشکی این دولت در سازمان ملل علیه ایران اظهار کرد: انتشار این سند در بردارنده اتهامات تکراری و بی پایه ترامپ علیه ایران است و موضوعاتی همچون ادعای حمایت ایران از تروریسم را مطرح می کند که مجموع این موارد در راستای منافع رژیم سعودی و اسراییل هم پیمانان منطقه ای آمریکا بشمار می آید.

وی افزود: رویکرد کاخ سفید در این استراتژی نشان می دهد آنها قصد دارند اقدامات مشخصی علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای بین المللی شکل دهند و دست کم در دراز مدت آن را برنامه ریزی کند. اساسا انتشار اسناد بالا دستی در آمریکا نظیر سند امنیت ملی به این منظور صورت می گیرد تا بعنوان راهنمای عمل ضد ایرانی برای سیاست گذاران و تصمیم گیران مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس مسایل آمریکا در همین ارتباط تصریح کرد: آمریکا همواره ایران را به جرم واهی حمایت از تروریسم متهم می کند و ضمن ابراز نگرانی از سیاست های منطقه ای ایران با تبلیغات سعی دارد پروژه ایران هراسی خود را به ورای منطقه از جمله اروپا اشاعه دهد.

در این میان عربستان و رژیم صهیونیستی بعنوان هم پیمانان منطقه ای واشنگتن از رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران استقبال کرده و باید منتظر تشدید سیاست های ضد ایرانی کاخ سفید در راس مثلث آمریکا- اسراییل و رژیم سعودی در منطقه بود.

وی با اشاره به مصادیق افزایش سیاست خصمانه ایالات متحده در مطقه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: انتظار می رود دولت آمریکا در مجامع بین المللی بویژه سازمان ملل دست به لابی گری زده تا تحریم و مواضع سخت تری علیه ایران رقم زند. از این رو ترامپ برنامه دارد تا با اجماع سازی بین سایر کشورها فشار علیه ما را افزایش دهد.

کارشناس مسایل آمریکا با بیان اینکه اقدامات واشنگتن علیه تهران که شکل تازه ای به خود گرفته است خاطر نشان کرد: نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت به بهانه ساختگی مداخله ایران در یمن و نیز ارسال تسلیحات به این کشور خواستار تصویب قطعنامه های تحریمی علیه ایران شده است.

میرطاهر با نگاهی به برگزاری این نشست دوره ای با موضوع برجام و بررسی پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱، گفت: خوشبختانه چندین بار پایبندی ایران به برجام تائید شده است و این موضوع بیانگر صداقت کشورمان در سطح نظام بین الملل است؛ البته در این میان نباید نوع رفتار آمریکا در مواجه با برجام و عدم پایبندی به آن از سوی این کشور را فراموش کرد که نشان دهنده سیاست ظالمانه ایالات متحده است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه آمریکا بودجه های گزاف سازمان ملل را تامین می کند به همان اندازه در این نهاد تصمیم گیرنده بین المللی تاثیر سوء می گذارد و موجب زاویه بخشی در عقاید اعضا شورا می شود و این مسئله روی دیگری از یکجانبه گرایی آمریکا نسبت به ایران را نشان می دهد.

میرطاهر درباره مطرح شدن بحث موشک بالستیک کشورمان در ذیل نشست مذکور، تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا در تلاش است با انجام عملیات روانی کشورمان را وادار کند تا از برخی مواضع کوتاه بیاید و بر سر موضوعاتی مانند موشکی پای میز مذاکره بنشیند که بسیار دور از انتظار است این هدف از جانب آمریکایی ها محقق شود.

این کارشناس سیاسی پیرامون اظهارات نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحده مبنی بر اینکه باید با افزایش توان موشکی ایران مقابله کرد، گفت: گزارش های آژانس انرژی اتمی بیانگر پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱‌ است از این رو یکجانبه گرایی و فضا سازی آمریکا نسبت به مسائل هسته ای، موشکی و سایر موضوعات مربوط به کشورمان صرفا پشت صحنه های یک بازی سیاسی را مطابق آنچه به آن اشاره شد، افشا می کند.

اما در خصوص برخی از مفاد ضد ایرانی راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بررسی یکی از بندهای سند مزبور خاطر نشان کرد: در بخشی از این راهبرد آمده است که ارتقای توان پدافند موشکی باید در اولویت قرار گیرد! یعنی ایالات متحده بر اساس آن در حال استقرار یک سامانه دفاعی چند لایه با تمرکز بر ایران بوده تا بتواند از آمریکا در برابر به زعم خودشان حملات فرضی موشکی دفاع کند که این مسئله از اساس جای تامل دارد.

وی ادامه داد: با نگاهی فنی و کارشناسی به این نتیجه می رسیم این سیاست سناریویی برای کسب درآمد و راه اندازی بازار درآمد زایی در منطقه است. ترامپ تلاش دارد با ایجاد یک موج روانی گسترده قراردادهای تسلیحاتی خود در منطقه را مشروعیت بخشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در تبیین این موضوع افزود: بطور نمونه قرارداد تسلیحاتی 5/3 میلیارد دلاری امارات و قرارداد ۴۶۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی عربستان با ایالات متحده آمریکا بخش کوچکی از راهبرد منفعت طلبانه آمریکا در منطقه را نشان می دهد.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها