مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می دهد، افرادی که به تازگی سیگار را ترک کرده اند، باید میزان مصرف گوجه فرنگی و سایر میوه ها را افزایش دهند.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۷۸
بعد از ترک سیگار گوجه فرنگی بخورید!

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، در این مطالعه، رژیم غذایی و عملکرد ریه 650 فرد بزرگسال در کشورهای آلمان، انگلیس و نروژ در سال 2002 مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس، وضعیت این افراد در 10 سال بعد بار دیگر بررسی شد.

از افراد خواسته شد که پرسشنامه ای مرتبط با رژیم غذایی را تکمیل و در تمرینی برای اندازه گیری ظرفیت دریافت اکسیژن توسط ریه ها شرکت کنند.

عواملی مانند سن، قد، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت اقتصادی، فعالیت بدنی و مصرف کلی انرژی مورد توجه قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده نشان داد، سیگاری های سابق که به طور متوسط بیش از 2 گوجه فرنگی و 3 تکه میوه تازه در هر روز مصرف می کنند، با کاهش کندتر عملکرد ریه مواجه می شوند.

مصرف گوجه و سایر میوه ها از طریق معکوس کردن آسیب های ناشی از سیگار کشیدن، روند کاهش عملکرد ریه ها را کند می کند البته باید به این نکته توجه کرد که این عملکرد تنها در صورت مصرف گوجه فرنگی و میوه های تازه دیده می شود و چنین اثری در سایر موادغذایی مانند سس گوجه فرنگی وجود ندارد. در بین میوه ها نیز، سیب از اثرگذاری بیشتری بر بهبود عملکرد ریه ها برخوردار است.

وانسا گارسیا لارسن، نویسنده ارشد این مطالعه عنوان کرد: این نتایج نشان می دهند که رژیم غذایی می تواند به بهبود آسیب های وارده به ریه در افرادی که سیگار کشیدن را ترک کرده اند، کمک کند. یک رژیم غذایی غنی از میوه ها می تواند به کند کردن فرآیند طبیعی کاهش عملکرد ریه کمک کند.

نتایج این مطالعه در «European Respiratory Journal» منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها