نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا هیچ احترامی برای حقوق مشروع فلسطینی ها از جمله حق تعیین سرنوشت قائل نیست، این کشور را مانع تلاشهای بین المللی در جهت یافتن راه حلی برای مسئله فلسطین خواند.
کد خبر: ۱۱۰۵۱۷۵
واشنگتن مانع تلاشهای بین المللی برای حل مسئله فلسطین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه دهمین نشست ویژه اضطراری مجمع عمومی در خصوص مسئله فلسطین طی اظهاراتی عنوان کرد: در طول چند دهه گذشته رژیم اسرائیل بی وقفه با اشغال سرزمین فلسطین، کشتار و بی خانمان کردن فلسطینیها مرتکب جنایات متعدد شده و در عین حال از مصونیت کامل بهره مند بوده است.

وی افزود: در طول این مسیر، ایالات متحده از طریق ارائه حمایتهای بی قید و شرط خود و دفاع از این رژیم به هر وسیله ممکن، به رژیم اسرائیل کمک کرده است. دولت ایالات متحده هیچگاه در سوء استفاده از حق وتوی خود، در تضاد با منشور ملل متحد، برای ایجاد سپری برای رژیم اسرائیل در شورای امنیت در مقابل خواست جامعه بین المللی به خود تردیدی راه نداده است.

سفیر ایران ادامه داد: در جریان جلسه سه روز قبل شورای امنیت، ایالات متحده برای چهل وسومین بار از حق وتوی خود برای حفاظت از رژیم صهیونیستی استفاده می کرد تا مانع از آن شود که این رژیم با عواقب جنایات شنیع خود روبرو شود. بدین ترتیب، آمریکا بار دیگر مانع تلاشهای بین المللی در جهت یافتن راه حلی برای مسئله فلسطین شد.

خوشرو گفت: تصمیم غیرقانونی اخیر دولت آمریکا برای شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر مقدس این موضوع را مثل روز روشن کرده است که آمریکا تنها در پی به حداکثر رساندن منافع رژیم صهیونیستی است و هیچ گونه توجه و احترامی به حقوق مشروع فلسطینیان، از جمله حق آنان برای تعیین سرنوشت، قائل نیست.

وی افزود: مسئله فلسطین از همان سالهای اولیه در دستور کار ملل متحد بوده است. به علاوه، جامعه بین المللی به درستی حقوق لاینفک فلسطینان را برای دهه های بسیار به رسمیت شناخته است. اشغالگری اسرائیل در مرکز کلیه بحرانها و منازعات در خاورمیانه و فراتر از آن قرار دارد و این واقعیتی است که مدتهاست از سوی ملل متحد شناسایی شده است.

خوشرو اضافه کرد: تراژدی دردناک و زخم کهنه منطقه ما که از صد سال پیش و با توطئه اعلامیه بالفور آغاز شد، اکنون با وعده نادرست، غیرقانونی و نامشروع رئیس جمهور ایالات متحده برای انتقال سفارت آمریکا به شهر مقدس قدس وارد مرحله جدیدی شده است. ما این اقدام یکجانبه و نسنجیده آمریکا را که هدف از آن تحریف حقایق تاریخی و جایگزین کردن آنها با تخیلات است، محکوم می کنیم.

وی بیان کرد: دولت آمریکا تلاش کمی برای مخفی کردن نیات خود برای تغییر تمرکز شورای امنیت از مسئله فلسطین به مسائل ساختگی "جایگزین" در منطقه، با نیت دادن فضای بیشتر به رژیم صهیونیستی برای دنبال کردن سیاستها و اقدامات جنایتکارانه خود، دارد. با همین نیت سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در چند جلسه شورای امنیت در خصوص خاورمیانه عنوان کرده است که دولت آمریکا دیگر به این اعتقاد جامعه بین المللی که مسئله فلسطین اولویت شورا در منطقه خاورمیانه است، پایبند نیست.

خوشرو خاطرنشان کرد: این اظهارات نفرت انگیز بخشی از یک نقشه بزرگتر برای مشروعیت دادن به اشغالگری اسرائیل و سیاستها و اقدامات توسعه طلبانه آن است، که نه تنها مغایر تک تک مقررات حقوق بین الملل است، بلکه همچنین مغایر تعالیم کلیه ادیان و پیامبران الهی است که بر اساس عدالت و شفقت بنا شده اند.

وی افزود: دولتهای عضو سازمان ملل متحد هیچگاه به این تمایلات متوهمانه وقعی ننهاده اند. این جلسه مجمع عمومی و نیز جلسه اخیر شورای امنیت در خصوص این موضوع گواه آشکار آن هستند که طرح ایالات متحده شکست خورده و اشغال فلسطین و قدس کماکان در مرکز تمام منازعات در خاورمیانه است.

سفیر ایران ادامه داد: فلسطین در قلب و ذهن همه مسلمانان و نیز همه ملتهای شیفته صلح در سراسر جهان است. انکار این واقعیت به معنای همدستی با اشغالگری و اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن وجدان بشری است.

وی افزود: در شرایط دشوار کنونی، ما همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها