ماریو یا قارچ‌ خور؟
نگاهی به بومی‌سازی و نامگذاری غیررسمی بازی‌ها در جامعه گیمرهای ایرانی

ماریو یا قارچ‌ خور؟

گفتگو با مدیرعامل آپارات پیرامون پروژه پخش آنلاین گیم‌پلی؛

دنیای گیمرهای ایرانی متحول می‌شود + عکس

چند روز پیش خبری مبنی بر راه اندازی سرویس استریم گیم‌پلی بازی‌های رایانه‌ای کاربران از سوی آپارات منتشر شد که نوید ساخت یک نوع Twitch یا یوتوب گیمینگ ایرانی می‌داد. این سرویس که در حال حاضر رونمایی اولیه آن صورت گرفته به زودی با امکانات بیشتر در دسترس همه گیمرها قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۲۰
دنیای گیمرهای ایرانی متحول می‌شود + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، سال 96 تا به اینجا سال نسبتا خوبی برای گیمرهای ایرانی بوده و بعد از توجه‌های ویژه‌ای که وزیر ارتباطات دولت جدید به برخی مشکلات این قشر داشت و آنها را در صفحه اینستاگرام شخصی خود با گیمرها در میان گذاشت، حالا با پدیده پخش آنلاین گیم‌پلی توسط آپارات روبرو شده‌اند. سوال و جواب‌های بسیاری درباره کم و کیف این سرویس وجود دارد و از همین رو تیم دیجیاتو با مدیرعامل آپارات در این باره به گفتگو نشسته است.
کیفیت استریم با توجه به سرعت کاربر تغییر می‌یابد

«محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل آپارات از جامعه میلیونی گیمرهای ایرانی می‌گوید و خبر از تمهیداتی می‌دهد که برای این قشر به منظور دستیابی به سرویس جدید آپارات تدارک دیده شده:

«سرویس جدید آپارات به صورت مالتی پروفایل طراحی شده و پخش زنده گیمرها را با توجه به کیفیت و سرعت اینترنت کاربر به آنها نشان می‌دهد. این حالت به این معناست که نباید نگرانی ازجهت پخش زنده بازی‌ها وجود داشته باشد و کیفیت پخش می‌تواند از اچ‌دی تا رزلوشن‌های پایین با توجه به سرعت اینترنت کاربر تنظیم شود.»

فعلا بازی های اجرا شده روی دسکتاپ در این طرح قرار می‌گیرند و کنسول‌ها شاید در آینده به آن اضافه شوند

شکوری مقدم مرحله اول این طرح را فعلا روی دسکتاپ عنوان می‌کند که در حقیقت بازی‌های مختص PC را تحت پوشش قرار می‌دهد. او البته امیدوار است که آپارات بتواند در آینده این قابلیت را روی کنسول‌های گیمرهای ایرانی نیز بیاورد:

«در حال حاضر شرکت‌های خارجی مثل سونی فقط توییچ و یوتوب گیمینگ را در این حوزه به رسمیت می‌شناسند و ما هم در حال مذاکره با این شرکت هستیم تا بتوانیم این سرویس را به طور رسمی روی کنسول‌ها هم عرضه کنیم. البته در این میان مسئله تحریم‌ها وجود دارد و امیدواریم که این مورد مانع توافقات آتی نشود.»

این سرویس می‌تواند تا هفتاد هزار نفر را به طور همزمان پوشش دهد

مدیرعامل آپارات هر دستگاهی که قابلیت کپچر داشته باشد را شامل شرایط ورود به استریم کردن می‌داند و بازی‌های اندرویدی را نیز مستثنی نمی‌داند ولی می‌گوید که فعلا برنامه‌ای برای این مورد در نظر گرفته نشده است. او ضمن اشاره به تلاش‌های بسیار برای ارتقای کیفیت بالای سرویس امید دارد که بتوانند تا هفتادهزار کاربر را به طور همزمان پوشش دهند:

«این مسائل برای تیم ما هزینه گزافی را در پی داشته که تا به اینجا بدون تبلیغات و یا وجود اسپانسر صورت گرفته است، به همین جهت فعلا بحث درآمدزایی برای گیمرها در اولویت قرار ندارد ولی قطعا مشابه نمونه‌های بین‌المللی به زودی این امر محقق خواهد شد. نهایی شدن درآمدزایی گیمرها به زمانی موکول می‌شود که تبلیغات و مارکتینگ روی سرویس جدید انجام شود و اسپانسری هم برای تامین هزینه‌ها پیدا شود.»

کاربران می‌توانند با یکدیگر در حین استریم لایک، کامنت و چت کنند

او این سرویس را سرویسی مجزا از آپارات نمی‌داند و اپلیکیشن و یا سایتی جداگانه را برای آن متصور نمی‌شود. به گفته وی کاربران و گیمرها از هم‌اکنون می‌توانند با وارد شدن به بخش پخش زنده در سایت آپارات به این قابلیت دسترسی داشته باشند:

«البته قبل از اینکه بتوانید در آپارات پخش زنده داشته باشید، حتما باید نرم‌افزار لایو انکودر(مثل OBS) را دانلود کنید. بعد از نصب برنامه به Url و Stream Key نیاز خواهید داشت که در بخش تنظیمات پخش برای صفحه شما تعریف شده است.»

محتوای پخش شده استیم بر عهده خود گیمرها خواهد بود

شکوری مقدم درباره بازی‌های غیرقانونی در کشور و استریم کردن گیم‌پلی این بازی‌ها سیستم گزارش (Report) را در نظر گرفته و معتقد است که خود گیمرها می‌توانند به رشد این سیستم کمک کنند:

«فعلا تعاملی با بنیاد شکل نگرفته و ترجیح می دهیم از پایین هرم و عناصر اصلی یک اکوسیستم یعنی خود گیمرها برای نفوذ و توسعه سرویس استفاده کنیم.
ما صرفا پلتفرم پخش زنده در اختیار کاربران قرار می دهیم و مسئولیت محتوا با خود گیمرهاست. البته به طور حتم اگر یک بازی غیر قانونی پخش شود، توسط کاربران رصد شده و گزارش می‌شود که رسیدگی فوری ما را به همراه خواهد داشت.»

وی نگاهی بلندپروازانه به این طرح دارد و معتقد است که این سامانه می‌تواند دنیای گیمرهای ایرانی را تغییر دهد: «قصد داریم اینتراکشن این سرویس کیفیت بالایی داشته باشد و مواردی مانند لایک، کامنت و حتی چت همزمان را نیز برقرار کردیم تا حس و حال پویایی جالبی را برای گیمرها و بیننده‌ها فراهم کنیم. البته برخی از این قابلیت‌ها مانند چت می‌تواند توسط کاربر فعال و غیرفعال شود.»

توجه جدیدی که به گیمرهای ایرانی شده حکایت از کشف بازار تازه‌ای در دنیای ICT دارد که پیش از این چندان جدی گرفته نمی‌شد، البته مساله اصلی یعنی تولید محتوا در حوزه گیم کماکان با مشکلات جدی روبروست. آینده چنین طرحی می‌تواند باورهای نادرستی که درباره گیمرها وجود دارد را تغییر دهد و آنها را وارد نوعی رسانه پرمخاطب و حتی شاید درآمدزا کند. وبسایت آپارات بدون دخالت‌های سازمان‌های دولتی قدم بزرگی برای این امر برداشته و باید میزان استقبال جامعه گیمرها را از این طرح دید که آیا آینده‌ای روشن را خواهند ساخت یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها