اختصاصی جام جم آنلاین / بازار کیمیا به حال خود رها شده است

تنهایی شیمیایی ها در حاشیه تهران

طی دو مرحله در سال 92 و 95 شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برنامه ای را برای انتقال فروشندگان مواد شیمیایی به خارج از شهر تهران اجرا کرد و فروشندگان از ناصرخسرو به بازار کیمیا واقع در شرق تهران اسباب کشی کردند.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۴۱
تنهایی شیمیایی ها در حاشیه تهران

به گزارش جام جم آنلاین، اجرای این طرح در ظاهر مفید بود چون با توجه به خطرات فروش مواد شیمیایی در مرکز شهر و دیگر مسائل پیرامون آن در گام اول این کار امری منطقی به نظر می رسید. اما متاسفانه پس از پنج سال از این انتقال ستاد ساماندهی و دیگر نهادهای ذی ربط هیچ کدام از وعده های خود را عملی نکرده اند.

غلامحسین آزادی نایب رییس اول اتحادیه صنف تهیه کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی تهران در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در سال 95 با فشار و تهدید به ابطال پروانه های کسب، فروشندگان مواد شیمیایی یا تغییر صنف دادند و یا مجبور شدند به بازار کیمیا بروند یعنی از ناصر خسرو و مرکز شهر به یک مکان دورافتاده در شرق تهران اسباب کشی کردیم.

او افزود: اتحادیه صنف تهیه کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی برای احترام به مصوبات و تصمیمات قانونی با طرح انتقال موافقت و به این امر گردن نهاد و حتی برای اجرای این مصوبه و سر و سامان دادن بازار کیمیا بسیار زحمت کشید، اما متاسفانه ستاد ساماندهی پس از انتقال عملا این صنف را رها کرد و به وعده هایش عمل نکرد.

آزادی با بیان این که جدای از مردم اقشار مختلف از جمله دانشجویان و دانشگاهیان با این صنف ارتباط مستقیم دارند، ادامه داد: کلی از دانشجویان شیمی و بسیاری از اقشار دیگر با این بازار سر و کار دارند اما نمی دانند دقیقا کجاست تبلیغات هم صفر بوده است اگر هم به محدوده مراجعه کنند متاسفانه با سردرگمی نمی توانند به راحتی بازار کیمیا را پیدا کنند. طبعا کسبه برای حضور در بازار باید انگیزه لازم را داشته باشند به همین دلیل اتحادیه با تشکیل هیات امناء در بازار کیمیا به منظور رفاه کسبه مشغول بکار شد . اول برق مجتمع را تا حد قابل قبولی آماده بهره برداری کرد بعد از آن مساله مهم آب آشامیدنی بود که تا حدودی آن را نیز سامان دهی کرد در مورد محیط زیست و مسائلی که باعث آسیب رساندن مواد شیمیایی به آن می شد کارهای بسیار مهم و عملی انجام داد از جمله نگهداری کالا، برگشت مازاد مواد شیمیایی به طبیعت از طریق سپتیک(تصفیه) و همچنین ساماندهی حراست مجتمع که باعث شد حدود یکصد و بیست نفر در این بازار ساکن شوند.

نایب رئیس اول اتحادیه اتحادیه صنف تهیه کنندگان و فروشندگان مواد شیمیایی با توضیح برخی مشکلات جدی گفت: مساله اول و مهم مالکیت بود برای برقراری نظم و برخورد با افراد خاطی نیاز به مالکیت این مجتمع بود اما بر خلاف قولهای داده شده، شرکت ساماندهی قادر به انجام این کار نبود چون بخشهایی از این مجتمع قبلا به فروشندگان مصالح ساختمانی صلح گردیده بود و بخشی دیگر به ارتش و بانک و حتی افرادی که هنوز هیچ نشانه ای از آنها نیست. وزارت راه و ترابری ادعای مالکیت دارد اتوبوس رانی و زمین شهری و چند جای دیگر هم همینطور، جالب اینکه یک تالار پذیرایی هم در این منطقه هست که خودش یک معضل بزرگ و بقول مسئولین خطرناک است. در واقع مسوولا نمی خواستند فقط مصاحبه کنند که ما فروشندگان مواد شیمیایی را از ناصر خسرو بردیم بیرون شهر و خیلی کار خوبی کردیم اما عملا بعد از انتقال ما را به حال خود رها کردند.

او در بخش پایانی صحبت هایش به برخی آسیب ها اشاره کرد و افزود: الان مشکلات دیگری مانند پوسیدگی کابلها پوسیدگی لوله های آب و فاضلاب افتادگی سنگهای بدنه ترکیدگی سنگهای کنار درب ها و کلی مشکلات دیگر پیش رو است اتحادیه با کمک هیات امنا تا می تواند به این امور رسیدگی خواهد کرد اما توان آنها نیز حدی دارد از مسئولان خواهشمندم فکری برای این بازار کنند و یاری کننده این صنف مهم در عرصه اقتصاد کشور باشند اگر پروژه بازار کیمیا شکست بخورد آنوقت انبارهای مخفی مواد شیمیایی در شهر و دیگر معضلات در این زمینه گسترش پیدا خواهد کرد که ضمن خطرات زیاد برای شهر خسارات جبران ناپذیر دیگری به همراه دارد.

محمد بیک - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها