کد خبر: ۱۱۰۲۷۹۵
عوامل موثر در قیمت ورق سیاه

به صورت کلی می‌توان قیمت ورق سیاه و قیمت تیر آهن را چه در بازار ایران و چه در بازارهای خارج از کشور منوط به قیمت ارض‌هایخارجی دانست.

علت این موضع بیشتر به سبب آن است که قیمت روز دلار آمریکا بر چه اساسی قیمت گذاری می‌گردد البته می‌توان در قیمت گذاری ورق سیاه مسائل سیاسی و روابط اجتماعی بین کشور ها را نیز ملاک خواهد داد.

یکی از مهمترین عوامل افزایش یا کاهش نرخ ارز است. به خصوص در سالهای اخیر نرخ دلار که با نوسانات زیادی روبه رو بوده است، تاثیر زیادی در نوسانات قیمت آهن داشته است، به طوری که کنترل روزانه و ساعتی تغییرات قیمت ارز جزو امور روزانه و بدیهی فعالان بازار آهن شده است یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار، نرخ جهانی فولاد است که به صورت مستقیم بر بازار آهن در کشور تاثیرگذار نیست چرا که باید در نرخ ارز ضرب شود.

روابط سیاسی بین کشورها

با توجه به این که مواد اولیه این محصول از کشورهای دیگر وارد می شود. می‌توان گفت روابط سیاسی بین کشورها نیز در قیمت تمام شده این محصول اثرگذار خوادهد بود.

به طور مثال کشورهای تولید کننده مواد اولیه سنگ آهن اگر تصمیم به کم کردن یا زیاد کردن تولیدات معدنی خود داشته باشند قیمت تمام شده‌ی ورق سیاه نیز از این تصمیمات تاثیر خواهد گرفت.

تولید فولاد در کشور نسبت به تقاضای آن پایین است و تنها در حدود نیمی از تقاضا را پوشش می‌دهد. به این ترتیب بهای تمام شده تولیدات فولادی به شدت تحت تاثیر عوامل بین‌المللی و کشورهای تولیدکننده و صادرکننده تولیدات فلزی و عوامل داخلی قرار می‌گیرد.

ایران به عنوان دومین تولید کننده فولاد در منطقه از پتانسیل های بالایی برخوردار است.امید داریم که با این پتانسیل در زمینه تولید آهن نه تنها در منطقه بلکه در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تورم جهانی

با توجه به اینکه مواد اولیه محصولات فولادی بخصوص ورق سیاه که مواد اولیه آن از کشورهای خوارجی وارد می‌شود می‌توان گفت تورم جهانی بر قیمت تمام شده محصول تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان نمونه در صورتی که قیمت مواد اولیه سنگ آهن افزایش یابد در قیمت نهایی محصول نیز تاثیر خواهد گرفت.

از ورق سیاه با استاندارد های ST44 و ST52 بخاطر سختی بالا و مزیت ضد سایشی که دارند در تانکر سازی و سیلندر سازی و همچنین بعضی از لوله های نفتی استفاده می شود.

ضخامت ورق سیاه در بازار های داخلی و خارجی، بین یک و نیم میل تا دویست میلی متر به تولید و فروش می رسند. پر فروش ترین ورق های سیاه در ایران، مربوط به کارخانه های: ورق سیاه فولاد مبارکه –ورق سیاه اکسین–ورق سیاه کاویان–ورق سیاه گیلان و ... می باشد.

هزینه حمل و نقل

قبلا در مورد افزایش هزینه های حمل و نقل از روسیه به ایران گزارشاتی شنیده بوده ایم. با این حال همچنان شرکت های دریایی روسیه علت این افزایش هزینه ها را کمبود کشتی ها برای عبور از دریای خزر به دریای سیاه می دانند زیرا رفتن به دریای سیاه در زمستان به دلیل منجمد شدن کنال ولگا بسیار دشوار بوده و این کانال مسدود خواهد شد.

با توجه به این که این محصول در کارخانه‌های ماننده فولاد مبارکه یا کاویان اهوازو ... تولید می‌گردد و مشتری برای تهیه این محصول باید در شهری دورتر از محل خود تهیه کند طبیعتا هزینه باربری و حمل بار این محصول در افزایش قیمت محصول تاثیر بسزایی خواهد داشت.

البته می توان گفت موارد فوق در تعیین قیمت میلگرد نیز تاثیر گزارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها