بهمن به ثانیه‌ای از کوه پایین می‌آید و کوهنوردانی را که ساعت‌ها در راه قله هستند با خود به اعماق دره می‌برد. جدال کوهنوردان با بهمن، جدالی دائمی بین مرگ و زندگی ا‌ست.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۳۸
سریال بهمن و کوهنوردان؛ جدال مرگبار با آوار برف

روز جمعه 17 آذر، بهمن 9 کوهنورد را در کل جنو اشترانکوه با خود دفن کرد. سال 1384 نیز یک گروه کوهنوردی در این منطقه گرفتار بهمن شدند و این حادثه چهار کشته برجای گذاشت. ریزش بهمن همواره یکی از پرتلفات‌ترین حوادث برای کوهنوردان است. داستان کوهستان و بهمن ادامه دارد و هر ساله قربانی می‌گیرد.

1384- کل جنو اشترانکوه ـ 4 کشته

آذر 84 احسان شهبازی کوهنورد کرمانشاهی و همنوردانش قصد صعود به قله کل جنو اشترانکوه لرستان را داشتند که در برگشت از قله در هوای سرد و توفانی، احسان به علت سرمازدگی و کاهش دمای عمومی بدن (هیپوترمی) جان خود را از دست می‌دهد.

تیمی متشکل از 12 کوهنورد از کرمانشاه و بروجرد برای حمل جسد احسان شهبازی عازم منطقه می‌شوند.

در جریان عملیات نجات، بهمن باعث گرفتار شدن تیم شده و سه نفر به نام‌های مسعود مولایی، فرشاد احسان‌پور و مهدی مرزبان جان خود را از دست می‌دهند که در فصل بهار و تابستان سال 85 با تجسس، جسد آنها از زیر برف و یخ پیدا می‌شود.

1388- دیزین ـ 8 کشته

کلاس آموزش کوهنوردی توسط یکی از مربیان باسابقه این حوزه در دیزین با سقوط بهمن هشت کشته برجای گذاشت.

این گروه برای آموزش کلاس «اتاق برفی» به دیزین رفته بودند. به دلیل این‌که قرار نبود در این کلاس به کارآموزان مدرک داده شود، موضوع به هیات کوهنوردی اطلاع داده نشده بود.

فرشاد خلیلی از مربیان باسابقه کوهنوردی بود که پس از مشاهده وضعیت منطقه تصمیم به بازگشت گرفت که در راه برگشت دو بهمن ریزش کرده و ضمن گرفتار کردن بیش از 50 نفر به مرگ هشت نفر منجر شد.

1390- بزگوش ـ 2 کشته

کوهنوردان هیات کوهنوردی استان آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار به کوه‌های بزگوش سراب صعود کرده بودند که بهمن آنها را گرفتار کرد.

در این حادثه چهار کوهنورد دچار حادثه شدند که دو نفر توسط گروه امداد و نجات کوهستان تبریز به وسیله بالگرد نجات یافتند و به بیمارستان عالی‌نسب تبریز انتقال داده شدند، اما دو نفر دیگر از این کوهنوردان در پی این حادثه متاسفانه فوت کردند.

1395- قلقله بانه ـ 2 کشته

8 بهمن 95 سقوط بهمن جان دو کوهنورد را در کوه‌های قلقله بانه گرفت. در این حادثه که به علت سقوط بهمن در ارتفاعات قلقله شهرستان بانه روی داد، متاسفانه چهار کوهنورد بوکانی زیر برف گرفتار شدند.

دو نفر از کوهنوردان توسط نیرو‌های امدادی از زیر بهمن بیرون کشیده شدند، اما دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند.

1395- آبعلی

پنجمین روز بهمن سال گذشته، سقوط بهمن در منطقه آبعلی مرگ سه مسافر را رقم زد.

در این حادثه همچنین داوود طلوعی، راهدار فداکار شرق تهران هنگام امدادرسانی به خودروهای درراه‌مانده، جان خود را از دست داد. شدت بهمن باعث له‌ شدن یک کامیون و مرگ راننده آن شده بود.

1395- عون بن علی ـ 2 کشته

14 بهمن زوج کوهنورد تبریزی به ارتفاعات عون بن‌علی تبریز رفته بودند و شب‌هنگام بستگان آنها به علت بازنگشتن‌شان به منزل، مراتب را به پلیس 110 اعلام کردند. حوالی ساعت 12 شب نجاتگران متوجه سقوط بهمن در منطقه‌ای از کوهستان عون بن علی شدند و با احتمال این‌که زوج جوان با سقوط بهمن مواجه شده‌اند اقدام به کنار زدن برف‌ها و جست‌وجو کردند. سقوط بهمن زوج کوهنورد را به ته دره پرت کرده بود و این زوج در زیر برف به ارتفاع بیش از دو متر مدفون شده بودند.

1395- اشترانکوه ـ یک کشته

دی ماه 95 سعید گودرزی یکی از کوهنوردان گرفتار در قلل اشترانکوه به دلیل ضربه مغزی جان باخت. این تیم کوهنوردی که از شهرستان الیگودرز به قلل اشترانکوه عازم شده بود، هنگام صعود به این ارتفاعات گرفتار سقوط بهمن شد.

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها