جزئیات نهمین دوره جشنواره بین المللی سیمرغ تشریح شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۵۰۲
«سیمرغ» بزرگترین رویداد فرهنگی در دانشگاه ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ، صبح امروز 21 آذرماه نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ با حضور اصحاب رسانه و مدیران این رویداد فرهنگی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره بین المللی سیمرغ با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و درمان بر اساس اسناد بالادستی و وظایفی که برایش تعریف شده است وظیفه تسهیل گری در حوزه فرهنگ و هنر را در بین دانشگاه ها بر عهده دارد گفت: بر اساس این رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اینکه بتواند برای دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور انگیزه ایجاد کند که وارد حوزه فرهنگ شوند جشنواره فرهنگی را تعریف کرده است.

فراهانی با تأکید بر این که جشنواره یک حلقه زنجیره ارتقای فرهنگ سلامت هستند افزود: یکی از حلقه های دیگر این زنجیره آموزش است که باید در کنار جشنواره ها تمهید شود. برای اینکه فرهنگ سلامت ارتقا یابد باید برای مخاطبین زمینه آموزش را فراهم کنیم.

فراهانی افزود: در قدم اول توجه به ارتقای توانمندی و استعدادهای دانشجویان بود. وزیر بهداشت همزمان با ورودشان به وزارت بهداشت اعلام کردند که همه مولفه های سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست. بعضی اوقات سبک زندگی، سلوک مردم و نوع خلق و خوی افراد و فرهنگ آنها بر حوزه سلامت تأثیرگذار است.

وی در بیان اهداف جشنواره توضیح داد: تقویت فضای پر نشاط و انگیزهِ فرهنگی و هنری در دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و جامعه پزشکی (دانش آموختگان علوم پزشکی) و جلب توجه به مسائل مهم جامعه و کشور و جهان از طریق فرهنگ و هنر، توسعه و تقویت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری خصوصاً در کانون‌های فرهنگی هنری به منظور تربیت چند بعدی دانشجویان، ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری، شناسایی، معرفی، استفاده و تجلیل از نخبگان خلاق و توانمند در زمینه‌های فرهنگی و هنری، ترویج فرهنگ سلامت با بهره مندی از ابزار هنر اهداف این جشنواره است.

فراهانی ادامه داد: از دیگر مزایای بخش بین الملل این است که از ظرفیت های دیگر این بخش استفاده کنیم. علاوه بر بهره مندی از مزایای بخش بین الملل رقابتی ایجاد می شود و آثار ارتقا می یابند.

وی گفت: تصور می کردیم که از بخش بین الملل استقبال خوبی نباشد، اما خوشبختانه استقبال خوبی از بخش بین الملل صورت گرفت. در حوزه فیلم در طول سه هفته ای که فراخوان داده شده بیش از 140 فیلم کوتاه در حوزه بین المللی به جشنواره ارسال شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: آثار برگزیده سال گذشته را به شکل کتاب تولید کردیم و در حال منتشر شدن است. این جشنواره رشته های متنوعی دارد و سال گذشته بیش از 42 هزار اثر به جشنواره ارسال شد و امسال ارتقا می یابد. در مراسم اختتامیه حدود 1500 مهمان داریم چراکه بزرگترین رویداد فرهنگی در دانشگاه ها است. رسانه ها باید کمک کنند تا بتوانیم این جریان مردمی را به یک جریان تأثیرگذار تبدیل کنیم. در دهه های گذشته حوزه هنر ضریب انتشار بیشتری بین مردم پیدا کرده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره سیمرغ در ادامه نشست با اشاره به اینکه بیش از 200 هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد گفت: بخش فرهنگِ سلامت؛ ویژه دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور و بخش بین الملل؛ ویژه دانشجویان سراسر جهان با موضوع (فرهنگ ِسلامت) است.

امیر للـه گانی، افزود: در این جشنواره رسالتی را در مقابل افرادی که در حوزه سلامت فعالیت می کنند داریم. این جشنواره در ابعاد مختلف و در 5 بخش طراحی شده است. بخش کمیک استریپ برای اولین بار به جشنواره اضافه شده و این هنر داستان مصور است و از سال 1040 یا 1050 این هنر وجود داشته و در دنیا پیشتاز است. دلیل گنجاندن این هنر در جشنواره اثرگذاری آن بود. این هنر در دنیا به سمت مسائل اجتماعی رفته که در ایران هم به همین سو پیش می رویم.

دبیر جشنواره بین المللی سیمرغ ادامه داد: بخش آزاد؛ ویژه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تئاتر (صحنه ای، خیابانی، نمایشنامه خوانی، استندآپ کمدی، مجری گری، نمایشنامه نویسی)، فیلم (فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، تیزر و نماهنگ، فیلمنامه نویسی)، ادبی (شعر کلاسیک، شعر نو، نثر ادبی، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه، ترانه)، هنرهای تجسمی (خوشنویسی (نستعلیق، شکسته، نقاشی خط، نسخ، تحریری، ثلث، معلی)، نقاشی، طراحی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر، عکس، کمیک استریپ، صنایع دستی (مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، فرش و گلیم، سفال و سرامیک) و موسیقی (گروه نوازی سنتی، آواز ایرانی، گروه سرود، خوانندگی پاپ) بخش های مختلف جشنواره است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تمام افرادی که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی، کارکنان حوزه سلامت، اعضای هئیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و فارغ التحصیلان حوزه علوم پزشکی می توانند در این 5 بخش آثار خود را برای جشنواره ارسال کنند.

وی با اشاره به انتخاب دبیران تخصصی جشنواره بین المللی سیمرغ گفت: سال گذشته حدود 150 هنرمند در اختتامیه جشنواره حضور داشتند. تلاش کردیم افرادی برگزیده شوند که برای دانشجویان در حوزه هنر الگوی مناسبی باشند. محمدمهدی عسگرپور ؛ دبیر تخصصی بخش فیلم، بابک زرین؛ دبیر تخصصی بخش موسیقی، مرتضی گودرزی دیباج؛ دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی، عبدالجبار کاکایی؛ دبیر تخصصی بخش ادبی و حسین پارسایی؛ به عنوان دبیر تخصصی بخش تئاتر انتخاب شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها