انسان امروزی، تصوری از جهان بدون رسانه ندارد و به جرات می‌توان گفت، زندگی بدون حضور رسانه‌ها، سخت و دشوار خواهد بود. این نیاز اساسی بشر، موجب بروز قدرت‌های رسانه‌ای در جهان شده است که هر صاحب قدرتی را وادار می‌کند، رسانه‌ای خاص خود و در خدمت اهداف خود راه‌اندازی کند. در این دنیای مادی که اکثر رسانه‌ها در پی ترویج افکار غیرالهی و کسب منافع مادی بیشتر هستند، حضور یک رسانه قدرتمند و سالم با اهداف و منش دینی، نعمتی ارزشمند و چراغی در تاریکی است.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۶۴
مثلث تعامل صنعت، دانشگاه و رسانه ملی

امکان ایجاد چنین رسانه‌ای، بدون استفاده از فناوری‌ امکان‌پذیر نیست. لذا می‌توان یقینا فناوری رسانه را جزو ملزومات ایجاد یک رسانه موثر در نظر گرفت. آینده در اختیار رسانه‌هایی خواهد بود که در عرصه فضای مجازی به صورت فعال عمل کنند. به‌کارگیری تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در دنیا به منظور توسعه جامع‌الاطراف یک رسانه فراگیر، امری ضروری است که متولیان این حوزه، با این تفکر، اجلاس سراسری فناوری رسانه را طراحی کرده‌اند.

امروز شاهد راه‌اندازی اجلاس سراسری فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما هستیم. هدف اصلی این اجلاس، ایجاد همایش تخصصی در حوزه فنی و فناوری رسانه و معرفی ایده‌های نوین و دستیابی به پتانسیل‌های جدید در محورهای صدا و تصویر، فناوری اطلاعات، سیگنال رسانی، ساختمان و تاسیسات، فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی است. مراکز داده، امنیت در رسانه، تولید بر بستر IP، اینترنت اشیا، سیگنال‌رسانی، رایانش ابری، اتوماسیون، ماهواره، تحلیل محتوا، سرویس‌های نوین، آینده‌پژوهشی فناوری، تلویزیون دیجیتال و خدمات چندرسانه‌ای، نمونه‌ای از مباحث مطرح در این اجلاس است. کارشناسان فعال در این زمینه، تجربیات و نظرات خود را به اشتراک می گذارند و دانش تخصصی خود را به روز می‌کنند. همچنین مسائل و مشکلات فنی موجود در رسانه، مطرح و راه‌حل‌های تخصصی و عملیاتی برای آن ارائه خواهد شد. این اجلاس بهترین فرصت برای ایجاد هماهنگی و ایجاد وحدت رویه بین ارکان مختلف فنی سازمان صدا و سیماست.

بیش از60 شرکت‌ فعال در عرصه صنعت رسانه، محصولات و توانمندی‌های خود را در نمایشگاه تخصصی این اجلاس، ارائه خواهند کرد. این شرکت‌ها با احصای نیازهای فنی سازمان صدا و سیما، گروه‌های تحقیقاتی تشکیل داده و با ارائه راه‌حل‌های حرفه‌ای و تامین تجهیزات، احتیاجات سازمان را در حوزه فنی برآورده کرده‌اند. سازمان صدا و سیما با حمایت از شرکت‌ها، توانسته است امکانات، قابلیت و دانش خوبی در حوزه فنی رسانه ایجاد کند، به گونه‌ای که محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تولید شده توسط این شرکت‌ها، در عرصه جهانی قابلیت رقابت دارند. همان طور که تاکنون کشورهای همسایه از این توانمندی‌ها استفاده کرده‌اند، امید است در این نمایشگاه، با معرفی بیشتر پتانسیل‌های موجود، دیگر کشورها نیز با آنها آشنا شوند.

صاحب‌نظران و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور، مهمانان ویژه این اجلاس هستند، چراکه لازم است ارتباط عمیق‌تری بین صنعت برودکست و دانشگاه‌ها برقرار شود و اعضای هیات علمی به همراه دانشجویان، نیازهای موجود را با ارائه روش‌های نوین، پاسخگو باشند. ایده‌پردازی، تعامل با کارشناسان زبده، استفاده از تجربیات بهره‌برداران سیستم‌ها و معرفی محصولات جدید، آموزش بی‌نظیری برای تمام افراد حاضر در این اجلاس فراهم خواهد کرد. اجلاس امسال، مباحث مدیریتی را نیز مدنظر دارد.

بدون شک تصویر فردای رسانه، با تصمیم مدیران امروز ترسیم می‌شود. لذا ایجاد یک بستر مناسب برای هم‌اندیشی و تعامل مدیران رسانه ضروری است.

دکتر حسن زارعیان

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها