تابستان سال 1994 و تنها کمی پس از قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی 94 آمریکا، جوان ترین عضو این تیم راهی اروپا شد تا زندگی جدیدی را شروع کند. او فقط 17 سال داشت و به تیم آیندهوون پیوست. این پسر کسی نبود جز رونالدو لوییس نازاریو دلیما، یعنی رونالدوی اورجینال.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۹۶
افسانه جاودانه شدن رونالدوی اورجینال / خرگوش چاق، از فقر مطلق تا شکوه بی پایان +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین ، رونالدو در 15 سال پیش روی بعد از آن وارد به کتاب های تاریخ شد و با همان دندان های خرگوشی همیشگی دل هواداران بارسلونا، اینترمیلان، رئال مادرید، آث میلان و البته تیم ملی فوتبال برزیل را به دست آورد.

رونالدوی اورجینال 97 بازی ملی برای برزیل انجام دادو 62 گل زد. او فینال جام جهانی 98 فرانسه مقابل میزبان را از دست داد اما به جایش فینال جام جهانی 2002 مقابل آلمان را برد، دیداری که او هر دو گل برزیل را وارد دروازه آلمان و اولیور کان کرد. هر دو فینال 98 و 2002 یک نقطه ثقل داشت: رونالدو.

رونالدو پس از انتقال به آیندهوون در 17 سالگی، پاسپورتش را نشان می دهد:

پدیده ای برای تمامی تاریخ

او حالا پدیده برزیلی ها بود. خیلی ساده است که بفهمیم او چرا تبدیل به رونالدوی اورجینال شد. رونالدو در سال های 97 و 2002 بازیکن برتر سال اروپا شد و سه بار نیز عنوان مرد سال فوتبال جهان را به دست آورد. او در سال 2002 برنده عنوان شخصیت ورزشی سال شد، این در حالی است که جوایز ورزشی را یکی پس از دیگری به دست می آورد، محبوبیت او بسیار زیاد بود، حتی وقتی دوران طلایی اش در اسپانیا و ایتالیا تمام شد.

نخستین مقصد او در اروپا آیندهوون بود، تیمی که هدایتش در دست ادووکات قرار داشت. رونالدو برای انتقال از کروزیروی برزیل به این تیم هلندی قراردادی 4.5 میلیون دلاری بست. او راهی رافت که قبلا روماریو دیگر اسطوره برزیلی ها پیموده بود، روماریو در دوران حضور خود در آیندهوون 167 بار به میدان رفت و 165 گل زد.

رونالدو در طول دو فصل حضور در فوتبال هلند 57 بار به میدان رفت و 54 گل زد:

رونالدوی اورجینال بخشی از تیم قهرمان در جام جهانی 94 آمریکا بود:

رونالدو مدتی بعد سر از بارسلونا درآورد. خرگوش برزیلی ها که در 57 بازی ، 54 گل برای تیم هلندی زد. البته او یک تفاوت اساسی با روماریو داشت. روماریو زمانی که به آیندهوون پیوست 22 ساله بود این در حالی است که رونالدوی اورجینال فقط 17 سال داشت، رونالدویی که اکنون همه خوب میدانند در برزیل پول برای خرید بلیت اتوبوس نداشت تا به تمرینات برود. نشانه دیگر فقط برای رونالدو این است که دو تاریخ تولد دارد، یکی هجدهم سپتامبر و یکی بیست و دوم سپتامبر. دلیلش این است زمانی که او هجدهم متولد شد پدرش پول کافی نداشت تا برایش شناسنامه بگیرد، بنابراین چهار روز صبر کرد تا به محض اینکه پول دستش آمد برود و پسرش را صاحب شناسنامه کند. مادر رونالدو نام پسرش را از دکتری گرفت که او را جراحی کرد.

پنج سال، فاصله فقر شدید تا شکوه بی پایان

فقط پنج سال، بله پنج سال طول کشید. فاصله بین اینکه رونالدو به دلیل تنگدستی نتوانست بلیت اتوبوس بخرد تا به تمرینات فلامینگو برود تا زمانی که او به عنوان عضوی از تیم ملی برزیل جام قهرمانی جام جهانی را بالای سر برد فقط 5 سال طول کشید. پس از جام جهانی به سرعت راهی آیندهوون شد و مدتی بعد برای نخستین بار در جام یوفا به میدان رفت. نخستین تجربه او مقابل بایرلورکوزن بود.

بازی رفت با نتیجه پنج بر چهار به سود آیندهوون به پایان رسید و رونالدوی 17 ساله هت تریک کرد.

پس حضور موفقیت آمیز در تیم آیندهوون رونالدو در سال 96 میلادی راهی بارسلونا شد:

در آغوش غول های اروپا
پس از موفقیت چشمگیر در تیم هلندی راهی بارسلونا شد، انتقالی که در سال 96 میلادی افتاد. سران باشگاه هلندی خوب می دانستند رونالدو چه استعداد بزرگی است، این باشگاه در آن زمان سرآمد کشف و استخدام بزرگ ترین استعدادهای دنیا بود. آنها در واقع دروازه ای برای تمامی استعدادهای ناب شمرده می شدند. کار برای استعدادهای نسل رونالدو سخت تر بود. برخلاف نیمار که خیلی راحت از سانتوز به بارسلونا رسید رونالدو برای ثابت کردن خودش ابتدا باید در تیمی مثل آیندهوون بازی می کرد. آیندهوون برای رقابت با آژاکس باید بزرگ ترین استعدادها را جلب می کرد. رونالدو در پایان نخستین فصل خود در این باشگاه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را هم به دست آورده بود. این استعداد بی نظیر برزیلی در 35 مسابقه ابتدایی خود برای آیندهوون 33 گل زد. در پایان همان فصل رونالدو در یک دیدار دوستانه با پیراهن تیم ملی کشورش مقابل انگلیس به میدان رفت و در پیروزی سه بر یک تیمش زننده گل دوم بود. او پس از اینکه پاس جونیو را دریافت کرد به سرعت تیم فلاور گلر انگلیس را دریبل و توپ را به آرامی وارد دروازه کرد. اینجا بود که پله اسطوره بی بدیل فوتبال برزیل و دنیا لب به تحسین از این پسر 18 ساله گشود. از آن پس رونالدو به «پله جدید» مشهور شد. در آن زمان کریستیانو رونالدو فقط 10 سال داشت!
این همان مسابقه دوستانه با انگلیس است که رونالدو گل دوم را به زیبایی زد تا پله لب به تحسین از او بگشاید:

اگرچه سال دوم حضور او در آیندهوون مثل سال اول به دلیل مصدومیت و جهش ناگهانی رشد او به عنوان یک نوجوان موفقیت آمیز نبود اما مد نظر سران بارسلونا قرار گرفت.
در تابستان 96 رونالدو باز هم راه هموطن خود روماریو را پیمود و اینبار با 13.2 میلیون پوند سر از نیوکمپ درآورد.
قهرمانی رونالدو با بارسلونا در جام یوفا. این قهرمانی پس از برتری مقابل لاتزیو حاصل شد:

پرواز رونالدو در بارسلونا بیشتر اوج گرفت. او در 48مسابقه ابتدایی خود 45 گل زد. رابسون سرمربی آن زمان بارسلونا در مصاحبه ای تاکید کرد که او بازیکنی به خوبی پله است.
و این بود رونالدوی اورجینال، رونالدوی برزیلی، کسی که در سال های بعد راهی طولانی پیمود و تبدیل به یکی از بزرگ ترین اساطیر دنیای فوتبال شد.
منبع: دیلی میل/ مترجم: هیلدا حسینی خواه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها