انتشار بازی «حمله موشکی» در فضای مجازی با مشکل روبه‌رو شد

دردسرهای انتشار بازی ضد اسرائیلی در بازار اینترنتی

برای انتشار یک بازی موبایلی ایرانی، در یکی از بازارهای معروف اینترنتی در ایران، مجوزهایی درخواست شده که وجود آنها برای هیچ بازی ایرانی یا خارجی دیگری ضرورت ندارد.
کد خبر: ۱۱۰۰۶۴۸
دردسرهای انتشار بازی ضد اسرائیلی در بازار اینترنتی

به گزارش جام‌جم، بازی «حمله موشکی» که توسط طراحان بازی‌های رایانه‌ای در ایران تولید شده و طی چند مرحله امکان حمله به تل‌آویو و حیفا را فراهم می‌کند، برای انتشار در برخی بازارهای اینترنتی ایران با مشکل روبه‌رو شده است.

تولد یک بازی

اولین روز سال 1394 است؛ مقام معظم رهبری در رواق حرم حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس با مردم سخن می‌گوید. ایشان با اشاره به تهدید‌های نظامی غرب و صهیونیست‌‌هااین جمله را می‌فرمایند: اگر از اسرائیل غلطی سر بزند، جمهوری اسلامی ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند.

همین جمله، سازمان فضای مجازی «سراج» را مصمم می‌سازد که از ساخت یک بازی رایانه‌ای با مضمون حمله به تل‌آویو و حیفا حمایت کند. منصور امینی، مسئول سازمان فضای مجازی سراج درباره این بازی به جام‌جم می‌گوید: بازی حمله موشکی در یکی از مجموعه‌های متعهد و ارزشی تولید شد و توانستیم آن را از طریق چند مارکت ایرانی منتشر کنیم، اما برای انتشار آن در یکی از مارکت‌های معروف ایران با مشکل روبه‌رو شدیم.

امینی، حمایت از تولید و ‌انتشار بازی‌های رایانه‌ای در سازمان سراج را یک حرکت فرهنگی در راستای سیاست‌های نظام و اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری می‌داند و تاکید می‌کند: سازمان سراج یک سازمان حامی جبهه انقلاب در فضای مجازی است و از تولیدات فضای مجازی متعهد و ارزشی حمایت می‌کند، همچنان که از تولید بازی «حمله موشکی» حمایت کردیم و آن را اقدامی فرهنگی ـ رسانه‌ای در جهت عمل به یکی از آرمان‌های مهم انقلاب یعنی مبارزه با صهیونیسم می‌دانیم.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج، ضمن اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره پایتخت رژیم اشغالگر قدس، از اعلام یک فراخوان برای تولید محصولات ضدصهیونیستی مانند بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و انیمیشن خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: بزودی فراخوان این مسابقه از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم و متخصصان این حوزه خواهد رسید.

از زلزال تا عماد

در بازی «حمله موشکی» کاربر می‌تواند مرحله به مرحله موشک‌های ایرانی را انتخاب و آنها را به سمت نقاط مهم و استراتژیک دو شهر تل‌آویو و حیفا پرتاب کند. در مرحله اول موشک زلزال در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بعد از آن به شرط موفقیت در هر مرحله، به ترتیب موشک‌های ذوالفقار، سجیل و عماد نیز در اختیار وی قرار داده می‌شود.

مهدی آتش‌جام که طراحی این بازی را برعهده داشته است، درباره ویژگی‌های «حمله موشکی» به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: فضای دو شهر تل‌آویو و حیفا و حتی خیابان‌های این شهر بر اساس نقشه‌های موجود، دقیق و کامل طراحی شده است. کاربران باید بتوانند موشک‌های خود را از گنبد آهنین اسرائیل و سامانه‌های پدافند دشمن عبور بدهند و به هدف بزنند. به گفته این طراح بازی، کاربران در مراحل بالاتر با موشک‌های دنبال‌کننده طرف هستند، اما این امکان را دارند که موشک‌های قوی‌تر خریداری کنند یا قدرت خود را ارتقا بدهند.

بازی حمله موشکی در چند نسخه بازنویسی و بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک عماد، این موشک نیز به فهرست موشک‌های این بازی اضافه شده است.

واکنش‌های رسانه‌ای

بعد از انتشار بازی حمله موشکی، رسانه‌های خارجی نسبت به آن واکنش نشان دادند. به گفته طراح این بازی، روزنامه هاآرتص اسرائیل، اسرائیل تایمز، نیویورک‌تایمز و چند رسانه آمریکایی و اسرائیلی دیگر به بازی حمله موشکی پرداختند و این بازی را نشانه خشونت‌طلبی مردم ایران برشمردند.

آتش‌جام در این باره به بازی‌های غربی که برخی از آنها تهران را هدف حملاتشان قرار داده‌اند و همین طور بازی‌های خشونت‌آمیز غربی با محدودیت‌های سنی متعدد اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: برخلاف بسیاری از بازی‌های خارجی که کاربران شاهد قتل و خونریزی و کشته شدن آدم‌ها هستند، در حمله موشکی شاهد خشونت مستقیم نیستیم. این بازی محدودیت سنی ندارد و با این نگاه تولید شده که فرض کرده‌ایم از اسرائیل غلطی سر زده و حالا قرار است پاسخش را به بهترین شکل ممکن براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بدهیم.

محکم‌کاری یا سنگ‌اندازی

بازی حمله موشکی برای انتشار در یکی از بازارهای معروف اینترنتی که انواع نرم‌افزارهای موبایلی اعم از ایرانی و خارجی و نیز انواع بازی‌های موبایلی را انتشار می‌دهد، با یک قصه عجیب روبه‌رو شده است.

به گفته مهدی آتش‌جام، این بازار اینترنتی، انتشار بازی حمله موشکی را به ارائه چهار مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته فیلترینگ و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه منوط کرده است.

این طراح بازی می‌گوید: این در حالی است که همین بازار اینترنتی براحتی بازی‌های خارجی را ترجمه و منتشر می‌کند؛ بازی‌هایی که بر اساس فرهنگ غربی ساخته شده‌ است و شاید تناسبی با فرهنگ ما نداشته باشد.

آتش‌جام درخواست این همه مجوز از نهادهایی را که مسئولیتی در این زمینه ندارند، سنگ‌اندازی در راه انتشار بازی حمله موشکی توصیف می‌کند و درباره‌اش می‌گوید: در دوره‌ای که نسخه اول این بازی منتشر شد، بازار مورد نظر برخی بازی‌های موبایلی را ترجمه و با درگاه پرداخت ایرانی در اختیار کاربران قرار‌می‌داد؛ این به معنای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی تولید بازی است. به گمان من قرار گرفتن این بازی در کنار بازی‌های خارجی از کمپانی‌هایی که دیدگاه‌های مشترکی با انقلاب اسلامی ما ندارند، شاید یکی از دلایل سنگ‌اندازی‌ها باشد.

این طراح بازی‌های رایانه‌ای به اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: درآمد این بازارها از ارائه بازی‌های موبایلی حدود 35 میلیون دلار است که در بهترین حالت 10 تا 20 درصد از آن به بازی‌های ایرانی اختصاص دارد. طبیعی است که سیاست‌های چنین بازاری تحت‌تاثیر
قرار می‌گیرد.

جام‌جم برای شنیدن و طرح حرف‌های گردانندگان این بازار اینترنتی با آنها تماس گرفت اما متاسفانه از ارائه پاسخ خودداری کردند.

بازی در بی‌قانونی

بازی‌های موبایلی که به سادگی در دسترس کابران بخصوص کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد، سهم قابل توجهی در فرهنگسازی و شکل‌دهی ساختار ذهنی فرزندان این سرزمین دارد اما بر اساس اظهارات مهدی آتش‌جام، بازارهای اینترنتی ایران برای انتشار بازی‌ها چه داخلی و چه خارجی مجبور به گرفتن هیچ مجوزی نیستند.

این طراح بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: یک طراح بازی می‌تواند براحتی بدون هیچ مجوزی بازی‌های خود را به بازاراهای ایرانی عرضه کند بدون این‌که هیچ بررسی دقیق و کارشناسی روی تاثیرگذاری این بازی‌ها صورت بگیرد.

به گفته آتش‌جام، این فقط بازی‌های موبایلی ایرانی نیست که بدون مجوز منتشر می‌شود بلکه بازی‌های خارجی هم کاملا بی‌ضابطه منتشر می‌شود و بازارهای اینترنتی صرفا به قواعد و مقرراتی که برای آنها تعیین شده، پایبند هستند نه بیشتر از آن.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها