جیمز هانت، راننده بریتانیایی مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک و قهرمان سال 1976 دنیا یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در تاریخ این حرفه بوده است.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۰۹
پسر طلایی اتومبیل‌رانی دنیا که بود؟

به گزارش جام جم آنلاین، جیمز سایمن ولیس هانت، راننده بریتانیایی مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک و قهرمان سال 1976 دنیا اگرچه در دوران حرفه‌ای خود در سایه رقیب مطرح اتریشی خود نیکی لائودا قرار گرفت، اما به گواه رقیب و صاحب‌نظران یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در این حرفه بوده است.

جیمز هانت در طول عمر کوتاه 45 ساله خود زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. او آگوست 1947 در محله بلمونت شهر لندن چشم به جهان گشود. با توجه به اینکه پدرش سهامدار بورس بود، جیمز به عنوان دومین فرزند خانواده از امکانات مناسبی برای رشد و پرورش بهره‌مند شد. در کودکی به ورزش‌های تنیس، اسکواش و گلف علاقه داشت و حتی در سن 17 سالگی در مسابقات تنیس نوجوانان نیز شرکت داشت، اما تنها یک رقابت ساده اتومبیل‌رانی در سن 18 سالگی جاده زندگی او را به پیست مسابقات اتومبیل‌رانی تغییر داد. خانواده هانت که از این اقدام جیمز شوکه شده بودند با تصمیم وی مخالفت کرده و از تامین مالی وی برای حضور در دنیای سرعت امتناع کردند.

به رغم مخالفت‌ها جیمز هانت تصمیم گرفت که راهی را که آغاز کرده ادامه دهد. او که در آن زمان یک دستگاه خودروی مینی خریداری کرده بود پس از سعی و خطای فراوان در مسابقات محلی، بالاخره راه خود را به فرمول سه باز کرد. دشواری‌های جیمز در مسابقات ادامه داشت، اما با بروز مهارت و استعداد وی، لرد الکساندر هسکت را که از علاقه‌مندان دنیای سرعت بود متقاعد ساخت از وی در این راه حمایت نماید.

"از راست جیمز هانت داخل اتومبیل تیم هسکت ریسینگ - دومین نفر لرد هسکت"

هزمان با او رقیب اتریشی‌اش در مسابقات فرمول سه نیکی لائودا توانست تا را خود را به فرمول یک بازکند و جیمز که در اندیشه این راه بود را بر تصمیم خود مصمم‌تر ساخت. با توجه به اینکه حضور در عرصه مسابقات فرمول یک نیاز به سرمایه فراوانی دارد، لرد هسکت و برادر جیمز که در تجارت تبحر داشت، تصمیم گرفتند جیمز را با تیم هسکت ریسینگ به دنیای فرمول یک وارد کنند.

"از راست: نیکی لائودا - جیمز هانت"

حالا جیمز هانت و نیکی لائودا با عملکرد خوب خود در مسابقات اتومبیل‌رانی علاوه بر اینکه ستاره‌های این ورزش محسوب می‌شدند، تنها رقیبان یکدیگر نیز بودند. اما لائودا بواسطه دانش خوب خود در مسائل فنی و بهره‌گیری از مکانیک‌های متبحر و سرمایه مالی زیاد همواره در سکوی قهرمانی مسابقات گرندپری از هانت یک پله بالاتر بود. پس ازمدتی لرد هسکت که در مطبوعات انگلیسی لقب لرد خوب را به خود اختصاص داده بود، بواسطه فشار سنگین هزینه‌های تیم‌داری در فرمول یک و بالا آوردن بدهی سرسام‌آور، تصمیم گرفت از این حرفه خارج شود.

"اتومبیل فرمول 3 تیم هسکت ریسینگ که جیمز هانت کار حرفه‌ای خود را با آن آغاز کرد"

حالا جیمز هانت در زمان آغاز فصل مسابقات 1976 تنها راننده حرفه‌ای بدون تیم شده بود و در حالی که نیکی لائودا از فصل گذشته پله‌های ترقی را یک به یک می‌پیمود و همکاری با انزو فراری مالک و مدیر برترین تیم فرمول یک را آغاز کرده بود، جیمز فشار بسیاری را روی خود احساس می‌کرد.

"جیمز هانت با اتومبیل مک‌لارن"

دیری نپایید که با کنار رفتن امرسون راننده تیم مک‌لارن، جیمز توانست مدیران این تیم را متقاعد سازد و صندلی وی را در اختیار گیرد. از اینجا بود که در هر مسابقه بر شده حرارت رقابت میان جیمز و نیکی افزوده می‌شد، اما اغلب پیروز میدان شخصی جز نیکی لائودا نبود تا اینکه در میان فصل 1976 در حالی که لائودا با 26 امتیاز از لائودا پیش بود، در پیست نورنبرگ که به جهنم سبز معروف است، تصادف وحشتناکی کرد. لائودا پیش از آغاز مسابقه با توجه به بارش باران در جهنم سبز نورنبرگ، خواستار لغو مسابقه بود، اما دیگر رانندگان با این درخواست مخالفت ورزیدند و نتیجه به تصادف وحشتناک نیکی لائودا منجر گردید که او را تا دم مرگ برد. پس از آن عرصه برای جیمز هانت بازتر شد و در غیب لائودا او توانست چندین مسابقه را بصورت پیاپی پیروز شود.

" از راست جیمز هانت - نیکی لائودا پس از بازگشت به مسابقات"

"لائودا آثار ناشی از سوختگی را برچهره دارد"

نیکی لائودا همیشه عنوان کرده که بزرگترین انگیزه وی برای مبارزه و جراحات ناشی از تصادف، بازگشت از مرگ حتمی و لبخند دوباره به دنیای اتومبیل‌رانی، تماشای پیروزی‌های پیاپی جیمز هانت در مسابقات از تلویزیون بیمارستان محل در دوران نقاهت بوده است.

لائودا به مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک و رقابت با جیمز هانت بازگشت و توانست جایگاه از دست رفته خود را بازیابد.

پس از آن در آخرین گرندپری اتومبیل‌رانی فصل 1976 در فوجی ژاپن، لائودا که از سانحه قبلی درس عبرت گرفته بود بعد از یک دور بدلیل خطرناک شدن شرایط بر اثر بارش شدید باران از ادامه مسابقه انصراف داد، اما جیمز هانت به مسابقه ادامه داده و پس از رد شدن از خط پایان، قهرمانی مسابقات فرمول یک فصل را برای اولین و آخرین بار از آن خود ساخت.

تنها سه سال پس از قهرمانی در جریان فصل 1979 فرمول یک، جیمز هانت از دنیای اتومبیل‌رانی خداحافظی کرد. پس از آن هانت توانست در برنامه فرمول یک تلویزیون بی‌بی‌سی به عنوان کارشناس، شغلی برای خود دست و پا کند.

زندگی جیمز هانت همواره پر فراز و نشیب بود. به گفته والدین جیمز او از 10 سالگی سیگار می‌کشید. اما دقیقاً و با ورود به دوران حرفه‌ای اتومبیل‌رانی، عیاشی پاشنه آشیل جیمز هانت شده بود. در این دوران جیمز از مصرف مواد مخدر، نوشیدن مشروبات اکلی و روابط متعدد ابایی نداشت و البته یکی از دلایل ناکامی او در مقابل رقیبش هم همین موارد بود. همچنین این قهرمان مشهور اتومبیل‌رانی دو ازدواج نافرجام نیز داشت که به طلاق منجر شده بود. با وجود پاک شدن زندگی جیمز سایمن ولیس هانت از آلودگی‌ها در سال‌های بعد، اما او در سن 45 سالگی و با سکته قلبی بر اثر شندین جواب مثبت ازدواج از دختری که او را دوست داشت درگذشت.

نیکی لائودا قهرمان چندین فصل مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک، رقیب و دوست جیمز هانت، او را شخصیتی کاریزماتیک برای زندگی خود می‌داند و البته لوئیس همیلتون راننده عصر حاضر را شبیه‌ترین فرد به جیمز هانت می‌داند.

در سال 2013 میلادی فیلمی از زندگی جیمز هانت و نیکی لائودا با نام Rush ساخته شده و به نمایش درآمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها