مرادی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

هفته وحدت مشت محکمی بر دهان دشمنان است

با شیخ محمد حسین، مفتی اعظم بیت‌المقدس به مناسبت تولد حضرت رسول(ص)

روز تولد یک امت

نامگذاری فاصله دو تاریخ ولادت رسول گرامی اسلام در میان اهل تسنن و تشیع به عنوان هفته وحدت با ابتکار امام خمینی(ره) تلاشی بود برای ایجاد اتحاد و همبستگی میان مسلمانان جهان حول محور یکی از مهم‌ترین مشترکات آنها، یعنی پیامبر اسلام.
کد خبر: ۱۱۰۰۰۹۱
روز تولد یک امت

مفتی اعظم بیت‌المقدس نیز معتقد است که پیام پیامبر اسلام، پیام اتحاد یک امت بود و پیروی از این آموزه می‌تواند مسلمانان را در نبرد با دشمنان و بخصوص در موضوع فلسطین به پیروزی برساند.

پیامبر اسلام (ص) را به عنوان رسول مهربانی می‌شناسیم، درباره این خصلت حضرت محمد (ص) بیشتر برایمان توضیح دهید؟

سالروز عطرآگین تولد حضرت محمد(ص) ما را به یاد اخلاق و مناقب متعالی او، محبتی که نسبت به امتش داشت و برخوردهای انسانی او انداخته و بر آن می‌دارد تا رفتار و گفتار خود را در مسیری قرار دهیم که او به ما آموخت. ملت فلسطین نیز در سالگرد تولد پیامبر بار دیگر به یاد می‌آورد که با پایداری و مقاومت، سرانجام خواهد توانست دولت فلسطینی را در قدس تشکیل دهد.

در سال‌های گذشته برخی کوشیده‌اند با شیوه‌های مختلف و حتی با اهانت به پیامبر اسلام، با آموزه‌های او مبارزه کنند. فکر می‌کنید مسلمانان چگونه می‌توانند با این حملات مقابله کنند؟

من از تمام مسلمانان جهان دعوت می‌کنم سیره پیامبر را ترویج کنند و ارزش‌ها و اخلاقی را که او مروج آن بود به همه زبان‌ها ترجمه کنند.

آنها باید با تمام تبلیغات سوئی که علیه پیامبر صورت می‌گیرد، مقابله کنند. ما توهین‌هایی را که برخی اروپایی‌ها و اسرائیلی‌ها علیه ایشان انجام دادند، فراموش نمی‌کنیم. این توهین‌ها در واقع توهین به همه مسلمانان بود، زیرا ساحت آن پیامبر گرامی چنان بلند است که این توهین‌ها به او نمی‌رسد و بیشتر بیانگر کینه‌توزی دشمنان علیه مسلمانان و دینشان است. اینها نشان‌دهنده جهل آنها نسبت به شخص پیامبر(ص) و رسالت اوست. بنابراین، نه‌تنها مسلمانان بلکه همه جهانیان باید برای شناساندن پیامبر و بیان سیره او تلاشی گسترده را آغاز و شرح حال او را به همه زبان‌ها ترجمه کنند تا تعداد بیشتری از انسان‌ها در جریان آن قرار گیرند.

در ایران ما سالگرد میلاد پیامبر اسلام را بهانه‌ای برای ترویج وحدت میان مسلمانان قرار داده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید، امروزه شاهد بروز اختلافاتی در میان مسلمین هستیم. اکنون مسلمانان، چه شیعه و چه سنی، چگونه می‌توانند در سایه آموزه‌های پیامبر اسلام(ص) بار دیگر به اتحاد برسند؟

حتی حمایت از آرمان فلسطین و قدس نیز در راستای اجرای آموزه‌های رسول اکرم و سعی او برای حفظ وحدت و یکپارچگی مسلمانان است. او تاکید داشت که مسلمانان باید گرداگرد یک رهبری واحد قرار گرفته و از امت اسلامی دفاع کنند. تولد سرور ما حضرت محمد(ص) در واقع تولد امتی است که پیامبر آنها را از ظلمات نجات داد و به نور هدایت کرد. او رحمتی برای همه جهانیان بود و تولدش به معنای تولد ارزش‌های انسانی، اخلاق و مفاهیم متعالی و در یک کلمه تولد امت اسلامی است. پیام محمد(ص)، پیام وحدت و عدم تفرقه و احترام به همه انسان‌ها بوده است. این موضوعی است که باید همه مسلمانان در نظر داشته باشند و از توطئه‌ها و طرح‌هایی که برای تفرقه و ازهم‌گسیختگی این امت است، پرهیز کنند.

وحدت مسلمانان چه تاثیری در پیروزی امت اسلام، بخصوص در موضوع فلسطین، دارد؟

نباید اجازه داد که دشمنان و بخصوص اسرائیلی‌ها بتوانند به مقاصد شوم‌شان در مورد مسجد الاقصی برسند. ما باید وحدت خود را حفظ کنیم و از هرچیزی که موجب تفرقه و تشتت می‌شود، بپرهیزیم. با همه اختلافاتی که در میان مسلمانان وجود دارد و از فهم ما نسبت به اسلام ریشه می‌گیرد، یک امت واحد هستیم. عشق همه ما به پیامبر(ص) موجب می‌شود این امت یک جا جمع شده و به فلسطین نیز کمک کند تا به وحدت و پیروزی برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها