وزارت کشور یمن با انتشار بیانیه ای خبر کشته شدن علی عبدالله صالح را تایید کرد و افزود: بحرانی که شبه‌نظامیان خائن شروع کردند،‌ با کشته شدن سرکرده‌ خیانت کاران و تعدادی از عناصر جنایتکار به پایان رسید.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۰۳
پایانی تلخ برای علی عبدالله صالح

به گزارش جام جم آنلاین، در بیانیه وزارت کشور یمن آمده است ساقط شدن طرح فتنه، به معنای سقوط خطرناک‌ترین طرح خیانت باری است که نیروهای متجاوز سعودی علیه یمن رهبری کردند.

رسانه‌های خبری یمنی هم اعلام کردند که یگان های مردمی انصارالله کنترل منزل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور اسبق یمن را در دست دارند.

برخی رسانه ها نیز گزارش کرده اند که علی عبدالله صالح درحال فرار به همراه یاسر العواضی و عارف زکا، دبیر کل حزب کنگره یمن در جاده ذمار به بیضا کشته شدند.

زد و بند صالح با ائتلاف متجاوز سعودی

علی عبدالله صالح در دو سه هفته اخیر دست به زد و بند سیاسی با ریاض و ابوظبی زده و با عدول از موضع خود در همراهی با ارتش ملی و جنبش انصارالله یمن به سوی ائتلاف سعودی متمایل شد.

در پی این تغییر موضع نیروهای وفادار به صالح از روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با نیروهای امنیتی و نظامیان انصارالله در شهر صنعا پایتخت یمن درگیر شدند، و اوضاع این شهر را به آشوب کشیدند.

منابع خبری در صنعا اعلام کرده اند، عناصر وابسته به امارات متحده عربی طی هفته های اخیر به صورت پنهان با «عبدالله صالح» ارتباط برقرار کردند، و در تغییر موضع وی و خروجش از ائتلاف با ارتش و انصارالله یمن نقش موثری ایفا کرده اند.

در سال 2012 میلادی هم پس از عزل صالح از ریاست جمهوری پسر وی احمد، مدتی به عنوان سفیر یمن در امارات منصوب شد، و در حال حاضر هم شواهد نشان می دهد که خانواده صالح در امارات به سر می برند.

عبدالله صالح حدود 3 سال پیش در پیشروی سرنوشت ساز جنبش انصارالله یمن به سوی صنعا و به دست گرفتن قدرت در پایتخت یمن نقش داشته است، اما تحرکات بعدی وی و آنچه ظرف یک هفته گذشته روی داده، نشان داده است که هدف اصلی صالح از همراهی با انصارالله و ارتش یمن، بازگشتن دوباره به قدرت در این کشور و خیانت به جنبش های انقلابی در این کشور بوده است.

چنانکه روز شنبه این هفته پس از شورش در صنعا خطاب به ائتلاف متجاوز سعودی اعلام کرد که در صورت حمایت این ائتلاف از وی حاضر است صفحه جدیدی در روابط با عربستان بگشاید.

زندگی و مرگ صالح

علی عبدالله صالح در روز 21 مارس 1942 (دوم فروردین 1321 شمسی) در روستای بیت الأحمر در استان صنعا به دنیا آمد. در 16 سالگی به نیروهای مسلح پیوست و در رشته نظامی تحصیل کرد و در سال 19 سالگی با درجه افسری به ارتش یمن پیوست، و به سرعت به درجات بالاتر ارتقا یافت و در سال 1978 در 36 سالگی به ریاست ستاد کل ارتش یمن رسید.

صالح در دوران انقلاب یمن در اوایل دهه 1960 میلادی به صف انقلابیون یمن پیوست و در طراحی و اجرای کودتا علیه سلطان یمن دست داشت.

از سال 1962 و با سقوط رژیم پادشاهی در یمن، این کشور به دو قسمت شمالی (جمهوری عربی یمن) و جنوبی (جمهوری دمکراتیک یمن) تقسیم شد.

در سال 1982 و درحالی که صالح تنها 40 سال داشت دبیر کلی کنگره عمومی مردم یمن را به عهده گرفت و سرانجام از سال 1978 تا 1990 برای نخستین بار به ریاست جمهوری یمن شمالی برگزیده شد.

هنگامی که صالح به قدرت رسید کمتر کسی گمان می‌کرد که وی بتواند دوام بیاورد، زیرا دو رئیس جمهور قبل از وی در یمن ترور شده بودند.

اما علی عبدالله صالح توانست مخالفانش را سرکوب کند، و در پی تحولاتی که پس سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1990 روی داد، شرایط را برای اتحاد دوباره یمن شمالی و جنوبی فراهم سازد، و متعاقب آن به عنوان اولین رئیس جمهور یمن واحد قدرت را در دست بگیرد.

اما گذر زمان نشان داد که این نظامی سیاست‌مدار، بنای رها کردن زمام قدرت را ندارد، و عملا ریاست جمهوری وی به سمتی مادام العمر تبدیل شده است.

در سال 2011 میلادی که موج قیام و انقلاب علیه حکام مستبد عربی از شمال آفریقا به خاورمیانه و جزیره العرب گسترش یافت، مردم یمن هم علیه دیکتاتوری علی عبدالله صالح قیام کردند، و درگیری های خونینی که در سال 2011 میلادی در این کشور روی داد، سرانجام منجر به برکناری این نظامی سیاستمدار از سریر قدرت در کشور یمن شد.

در این سال در جریان انفجار بمبی که روز 3 ژوئن 2011 میلادی (14 خرداد 1389) در مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن روی داد، دچار «سوختگی و جراحت شدید» شد.

در پی این رویداد، پارلمان یمن در ژانویه 2012 با تصویب قانون عدم مصونیت قضایی علی عبدالله صالح، وی را از سمت خود برکنار کرد، و متعاقب آن صالح برای درمان راهی آمریکا شد.

تقلای صالح برای بازگشت به قدرت

از سال 2015 که خیانت منصور هادی عبد ربه رئیس جمهور جدید یمن، به انقلاب این کشور آشکار شد، نیروهای یمنی به رهبری جنبش انصارالله با ورود به صنعا وی را از قدرت برکنار کردند.

در این رویداد علی عبدالله صالح در کنار نیروهای انقلابی قرار گرفت، و متعاقب آن در شورای سیاسی و دولت انتقالی یمن حضور یافت.

اما مرور زمان نشان داد که همراهی صالح با انقلابیون تنها با هدف بازگشت به قدرت صورت گرفته است، و سرانجام در هفته گذشته وی با کوتای نافرجام علیه شورای سیاسی حاکم بر یمن، ماهیت واقعی خود را آشکار کرد.

صالح پس از این اقدام دست دوستی به سوی ائتلاف متجاوز سعودی دراز کرد و با پشت کردن به ارتش ملی و متحدان خود در صنعا اعلام کرد: در صورت حمایت عربستان حاضر است صفحه سیاسی جدیدی را در یمن رقم بزند.

عقب گردی که این بار به قیمت مرگش تمام شد، و طومار عمر یکی دیگر از دیکتاتورهای جهان عرب را برای همیشه بست، و او را در کنار صدام حسین در عراق، زین‌العابدین بن‌علی در تونس، حسنی مبارک در مصر و معمر قذافی در لیبی به عبرتی تلخ برای دیگر حکام مستبد و خودکامه جهان عرب تبدیل کرد.

تحلیل گران سیاسی، علی عبدالله صالح را یک دیکتاتور و چهره ای نادر در جهان عرب می دانند که به رغم سرنگونی از قدرت در سال 2011، همچنان بدون مشکل و آزادانه در کشورش اقامت داشت و درچارچوب ائتلاف با گروه های انقلابی در یمن، رویای بازگشت به قدرت را در سر می پرورانده است.

پایان فتنه جدید ائتلاف سعودی در یمن

منابع نزدیک به انصارالله یمن اعلام کردند که خودروی عبدالله صالح تحت حمایت عناصر وابسته به امارات متحده عربی در حال فرار از صنعا هدف قرار گرفت، و تقلای جبهه سعودی برای نجات این هم پیمان جدید به شکست انجامید.

نکته جالب در این زمینه توییت حسام یحیی، مجری تلویزیون الجزیره قطر است که تصریح کرد: با کشته شدن علی عبدالله صالح، بن سلمان (ولیعهد سعودی) از یک پیروزی توهمی در یمن که عربستان و امارات در حال تبلیغ آن بودند محروم شد؛ و کابوس شکست در یمن بار دیگر به سر مقامات عربستان و قطر بازگشت.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها