جزئیات رهایی 4 صیاد ایرانی و شکنجه آنها در اسارتگاه جنگلی

دزدان دریایی مات شدند

رئیس‌جمهور در باره برنامه‌های دولت برای آزادی صیادان ایرانی در بندِ سومالی گفت: دولت تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا از طریق واسطه‌ها صیادان ایرانی را آزاد کند.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۳۱
تلاش برای آزادی صیادان ایرانی در سومالی از طریق واسطه‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری با خبرنگاران استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی براینکه دولت دوازدهم برای تسریع در روند احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان و احداث بزرگراه از چابهار به زاهدان چه بر‌نامه‌ای دارد؟، اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت 8.5 میلیون تنی فعلی بندر چابهار نیاز به جاده و راه‌آهن داریم. جاده فعلی زاهدان - چابهار نیاز به باند جدیدی دارد و 540 کیلومتر آن نیازمند اصلاح است.

وی افزود: راه‌آهن جزو طرح‌های مهم ماست ولی برای تکمیل آن نیازمند بودجه هستم. اگر بخواهیم با بودجه خودمان ادامه دهیم این پروژه که تاکنون پس از چند سال 27 درصد پیش‌روی داشته سال‌ها طول می‌کشد تا به پایان برسد؛ یا باید صندوق به کمک ما بیاید یا به سرمایه‌گذار داخلی و یا خارجی نیاز داریم. هر 2 طرح جزو اولویت‌های ما است هم بزرگراه‌شدن جاده چابهار به زاهدان و هم راه‌آهن و تلاش می‌کنیم به سرعت انجام شود.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی براینکه سیستان و بلوچستان استانی مرزی است و بخش زیادی از زندگی مردم از طریق مرز تامین می‌شود،‌ برای تقویت بازارچه‌های مرزی چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: امیدواریم منطقه آزاد به‌زودی تصویب شود، در حال رایزنی با پاکستان هستیم تا 2 بازارچه پیشین و ریمدان فعال شود. 5 بازارچه در شمال استان هم باید فعال شود. البته زیرساخت امنیت و روابط دوستانه با همسایه‌ها حل شده و امیدواریم ظرفیت این بازارچه‌ها زودتر فعال شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه زاهدان مبنی براینکه با توجه به وجود حجم زیاد مناطق حاشیه‌نشین و احتمال وقوع زلزله، دولت چه برنامه‌ای برای مقاوم‌سازی مناطق حاشیه‌نشین دارد؟، خاطرنشان کرد: مسئله حاشیه‌نشینی باید در این استان دنبال شود و در کنار آن دولت در بحث مقاوم‌سازی ورود کند. ما در بودجه سال آینده طرحی داریم به‌عنوان بافت فرسوده که البته مربوط به همه شهرهای کشور است، بافت‌های فرسوده باید احیا شود که این در تهران و سایر شهرهای بزرگ باید احیاء شود. طراحی ما به نحوی است که برای بخش خصوصی می‌صرفد در زمینه بافت‌های فرسوده ورود کند.

در ادامه این نشست خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سیستان و بلوچستان از رئیس‌جمهور پرسید: با توجه اینکه چابهار قطب شیلاتی ایران است و بیشتر مردم این شهرستان مشغول صید و صیادی هستند، در حال حاضر 44 صیاد بیش از 2 سال است که به‌عناوین مختلف یا به‌دست دزدان دریایی یا در بند دولت سومالی اسیر هستند. با توجه به اینکه این صیادان تنها امید خانواده‌های خود بودند و پس از اسیری معیشت و شرایط روحی و روانی خانواده آن‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته، دولت چه برنامه‌ای برای تسریع در آزادی آن‌ها دارد؟

حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ اظهار داشت: ما در زمینه صیادان با دزدان دریایی طرف هستیم. یکی از چالش‌هایی که در آب‌های آزاد برای صیادان ایرانی وجود دارد مواجهه با دزدان دریایی است. البته نیروی دریایی تاکنون اقدامات موثری برای تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی و ماهی‌گیری ایران انجام داده اما باز هم صیادان ایرانی درگیر این چالش هستند. ما در سومالی با یک دولت یا واحد مرکزی روبه‌رو نیستیم که با آن مذاکره کنیم بنابراین روند آزادی صیادان ما طولانی شده و دولت تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا از طریق واسطه‌ها صیادان ایرانی را آزاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها