نمایشگاه خودروی تهران بعد از قریب به یک دهه وقفه، برای دومین سال پیاپی برگزار شد. همه شواهد حاکی از این بود که نمایشگاه امسال بازدیدکنندگان بیشتری داشته است. در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران که از ششم تا دهم آذر در شهر نمایشگاهی آفتاب برگزار شد، تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی داخلی حضور داشتند و خودروسازان خارجی نیز به طور مستقیم یا از طریق شرکت‌های نماینده ایرانی محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۱۲
نمایشگاه ماشین برای چین و ماچین

بسیاری از کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گفتند این نمایشگاه سال گذشته قوی‌تر، اما امسال با مخاطب بیشتر برگزار شده است و به دلیل ضعف‌های بسیار در بخش اجرایی، به نظر می‌رسد هنوز در رقابت با نمایشگاه‌های مطرح خودروی جهان سال‌ها فاصله دارد.

دو گروه اصلی خودروسازی ایرانی یعنی سایپا و ایران خودرو امسال حضور چشمگیرتری نسبت به سال گذشته در این نمایشگاه داشتند، اما این حضور بیش از آن که برای رونمایی محصولات داخلی باشد، با معرفی خودروهای خارجی یا نمونه‌هایی از خودروهای داخلی بود که هر روز تعداد زیادی از آنها در سطح شهر به چشم می‌خورد. از خودروهای موجود در غرفه ایران خودرو می‌توان به دنا پلاس، پژو 508، پژو 301 و خودروهای سوارشده بر پلتفرم بومی کوییک، ساینا و سیتروئن سی3 ایکس‌آر (C3XR) سایپا اشاره کرد. از نکات قابل توجه این نمایشگاه نیز حضور نیافتن نمایندگی خودروهایی مثل ب‌ام‌و، نیسان، کیاموتورز و هیوندای بود. با این حال این غیبت، از گستردگی سفره ایرانیان برای در اختیار قراردادن بازار خود برای جولان خودروهای خارجی و بویژه چینی چیزی کم نکرده بود.

چینی‌هایی که فاصله زیادی تا تصاحب بازار خودروی ما ندارند

بی‌اغراق نمایشگاه خودروی تهران را می‌توان عرصه‌ای وسیع برای معرفی خودروهای چینی دانست که البته چند خودروساز ایرانی و خارجی هم در حاشیه آن حضور داشتند. تعداد شرکت‌های خودروسازی چینی در نمایشگاه امسال آنقدر زیاد بود که شاید می‌توانستند یکی از سه سالن برگزاری نمایشگاه را به خودروهای چینی اختصاص دهند. این در حالی بود که خودروسازان داخلی به نمایش خودروهای تکراری که نمونه‌های بسیاری از آن در بازار وجود دارد بسنده کرده بودند و در بهترین حالت مدل‌های جدید خودروهای خارجی را معرفی می‌کردند که در ایران خط مونتاژ دارند. در چنین شرایطی خودروسازان چینی با افزایش تنوع محصولات و بالا بردن کیفیت خودروهای خود، بیش از هر زمان دیگری توجه مصرف‌کنندگان را به محصولات خود جلب کرده بودند. محصولات هاوال (Haval) که قرار است بعد از این نمونه‌هایی از آن در ایران تولید شود، چانگان (Changan)، هاتای (Hawtai) و بایک (Baic) که برخی بازدیدکنندگان اینها را جزو خوبان خودروسازی چین قضاوت می‌کردند، نمونه‌هایی از خودروسازان چینی بودند که بازار ایران را هدف قرار داده‌اند.

از عجایب دیگر روزگار این است که این روزها خودروسازی‌های چینی در معرفی خودروهای تمام برقی نیز جلوتر از بسیاری شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان ظاهر می‌شوند و به دنبال تصاحب ذائقه بازار ایران برای خرید خودروهای برقی هستند. یکی از مسئولان غرفه‌ای که در آن یکی از کمپانی‌های چینی، خودرویی برقی عرضه کرد بود، این خودرو را انتخاب خوبی برای بازار ایران عنوان ‌کرد و درباره آن به جام‌جم گفت: این شرکت چینی، شرکتی قدیمی است که پیش از این باتری‌های قابل شارژ تولید می‌کرد و اکنون وارد صنعت ساخت خودرو، اتوبوس و کامیون شده است. پلتفرم و شاسی خودرو‌های معرفی شده در این نمایشگاه تحت لیسانس لکسوس بوده و ساخت آن در چین انجام می‌شود. برخی معتقدند بهتر است نیمه پر لیوان را دید؛ تفکری که بر اساس آن واردات چنین خودروهایی به کشور، می‌تواند به شروع داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات بینجامد. به گفته منصور معظمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درهای ورود خودروهای خارجی بدون قید و شرط باز نشده است و دولت در نظر دارد خودروسازانی را که به دنبال واردات خودرو در ایران هستند، محدود کند. دولت از خودروسازان خواسته است با سرمایه‌گذاری در بازار ایران تا 40 درصد داخلی‌سازی انجام شود و ظرف سه سال آینده نیز داخلی‌سازی قطعات و محصولات به 70 تا 80 درصد افزایش یابد.

تویوتا، خودروسازی با خودروهایی جلوتر از زمان

تویوتا یکی از خودروسازان پرطرفدار در جهان و از جمله ایران است و طبیعتا استقبال از غرفه این خودروساز ژاپنی نیز در نمایشگاه تهران چشمگیر بود. جالب این که تعداد خودروهای تویوتا بیش از دیگر شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان است و این نشان از محبوبیت این کمپانی دارد. برای مثال دیدن تویوتا آئوریس (Auris) که در بازار ایران هنوز عرضه نشده، برای علاقه‌مندان به خودروهای تویوتا هیجان‌انگیز بود. خودرو سی ـ اچ‌آر (C-HR) نمونه دیگری است که به علت ظاهر زیبا و طراحی فراتر از زمان آن، با استقبال بسیار مواجه شد. نمایندگی فروش تویوتا در ایران در نظر دارد این خودرو را با پیشرانه 2/1 لیتری توربوشارژ و قدرت 115 اسب بخار، به بازار عرضه کند. لکسوس آرایکس200 (RX200) نیز یکی دیگر از برگ‌های برنده این خودروسازی در نمایشگاه تهران بود که برای بازار علاقه‌مندان به خودروهای قدرتی و لوکس جذاب است. با این حال هنوز ژاپنی‌ها به اندازه چینی‌ها و فرانسوی‌ها از خوان گسترده بازار خودروی ایران بهره نبرده‌اند.

خودروی فرمول یک رنو و طرح‌های فرانسوی‌ها برای ما

رنو در نمایشگاه سال گذشته با خودروی مسابقه‌ای RS01 و در نمایشگاه امسال با جدیدترین خودروی فرمول یک (Formula one) شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به خودرو را غافلگیر کرد. گرچه این خودرو در نمایشگاه خودرو امسال با عنوان مدل 2017 فرمول یک معرفی شده بود، اما با توجه به نشانه‌هایی مثل عدم وجود آنتن کوسه‌ای عقب و این که لاستیک‌های مدل جدید پهن‌تر شده است، به نظر می‌رسید مدل 2017 به نمایشگاه آورده نشده بود. از طرف دیگر با توجه به شواهد و به رغم اظهارات مسئولان غرفه، به اعتقاد برخی صاحب‌نظران بعید نبود این خودرو
بدون موتور به نمایشگاه تهران آمده باشد؛ زیرا جابه‌جایی این خودرو با موتور چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرفی در مورد شاسی فرمول یک هم گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود مبنی بر این که احتمالا از جنس فیبر کربن اصل نباشد. از مجموعه این اماواگرها می‌شد نتیجه گرفت که شاید خودروی اصلی مخصوص مسابقه در نمایشگاه تهران ارائه نشده بود. با وجود همه این شک و تردیدها، نمی‌توان نقش حضور این خودرو در جذب مخاطب را نادیده گرفت. یکی از کارشناسان خودرو که در حال بازدید از نمایشگاه بود، با وجود تأیید ابهامات فوق به جام‌جم گفت: این شاید راه حل جذابی باشد برای گرفتن سهم قابل توجهی از بازار ایران که نشان از اهمیت بازار کشور ما برای این خودروسازی فرانسوی دارد و دلیل رونمایی خودرو فرمول یک را نیز همین موضوع عنوان کرد.

مسابقات فرمول یک بزرگ‌ترین رویداد موتور اسپرت جهان است و اوج فناوری، مهندسی و آیرودینامیک در خودرو را به نمایش می‌گذارد. در سراسر جهان فقط حدود 40 نفر گواهینامه رانندگی با خودروهای فرمول یک را دارند. علاوه بر این داشتن مهارت رانندگی با این خودرو تنها نیاز برای رانندگی این خودرو نیست. داشتن قدرت بدنی کافی نیز برای رانندگان این خودروهای مسابقه ضروری است. در این مسابقات فشار زیادی به راننده وارد می‌شود و با افزایش و کاهش ناگهانی سرعت این فشار چند برابر می‌شود، به همین علت داشتن آمادگی بدنی در کنار مهارت رانندگی با این نوع خودرو بسیار اهمیت دارد.

امسال رنو در نمایشگاه خودروی تهران علاوه بر نمایش خودروی فرمول یک، از رنو مگان، سدان شهری محبوب ایرانی‌ها، با ظاهری جدید و متفاوت رونمایی کرد که سال آینده به بازار خواهد آمد. خودرو مگان نسل جدید با ویژگی‌هایی مثل موتور 2/1 لیتری توربو و توان تولید 130 اسب بخار، امکاناتی مثل حسگر نور و باران، گرمکن صندلی و تنظیم‌کننده الکترونیکی میزان سختی سیستم تعلیق به بازار معرفی شده است. با تمرکزی که رنو روی بازار ایران دارد، به نظر می‌رسد از این خودرو نیز استقبال بسیار خوبی در ایران شود.

پیوند فناوری آلمان با سرمایه چین

شرکت خودروسازی بورگوارد (Borgward) از شرکت‌های خودروسازی قدیمی جهان است که سال 1340/ 1961، فعالیت خود را بعد از 32 سال، به دلیل بحران‌های مالی بعد از جنگ جهانی دوم متوقف کرد، اما از سال 1387/ 2008‌ با سرمایه‌گذاری شرکت چینی فوتون، بار دیگر فعالیت‌های این خودروسازی از سر گرفته شد. بورگوارد اولین محصول جدید چینی خود را تحت لیسانس آلمان، دو سال پیش به بازار معرفی کرد و اکنون با رونمایی دو خودروی شاسی بلند بی‌ایکس5 (BX5) و بی‌ایکس7 (BX7) در این نمایشگاه در تلاش است در کنار دیگر خودروسازان چینی، بخش دیگری از بازار خودروی ایران را در اختیار بگیرد. بیشتر بازدیدکنندگان ویژگی جالب این خودروها را ظاهر بسیار جذاب و مدرن آنها می‌دانستند که با قیمتی مناسب‌تر، شانه به شانه محصولات پرطرفداری مثل سانتافه می‌زدند.

خودرو بی‌ایکس7 با پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قادر به تولید قدرت 224 اسب بخار است و بی‌ایکس5 که برادر کوچک‌تر آن خطاب می‌شود، با پیشرانه بنزینی 8/1 لیتری توربوشارژ با قدرت پیشرانه 190 اسب بخار به بازار معرفی شده است. فضای داخلی هر دو خودرو با صندوقی بسیار جادار و مناسب، یک خودروی شهری شاسی بلند را پیش روی ما می‌گذارد. با این حال بعضی کارشناسان معتقدند این خودرو با وجود چینی بودن و با توجه به قیمت نسبتا بالا، امکان رقابت با خودروهای خارجی موجود در بازار ایران را پیدا نخواهد کرد.

رونمایی از خودروهای جدید

نمایشگاه‌های خودرو در سراسر جهان، جایی برای رونمایی از جدیدترین مدل‌های خودرو و معرفی خودروهای مفهومی (کانسپت) هر خودروساز است. خودروهایی که هنوز وارد بازار نشده‌اند و به طور معمول در خیابان‌ها دیده نمی‌شوند. برای علاقه‌مندان به خودرو که ذهنیتی از این خودروها ندارند، چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مناسبی برای بازدید نزدیک خودروی تازه معرفی شده و بررسی فناوری‌های جدید آن است.

امسال خودرو دی‌اس7 (DS7) به عنوان یک محصول لوکس فرانسوی در اتوشوی تهران به صورت رسمی رونمایی شد و تا اواخر سال نیز وارد بازار جهانی خواهد شد. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودرو ژنو 2017 رونمایی شد، اما همچون مگان جدید تاکنون به صورت محدود رونمایی داشته است. تعداد خودروهای هیبریدی نیز در این نمایشگاه، مثل دیگر نمایشگاه‌های خودرو در جهان بالا بود؛ خودروهایی که هر سال بیش از سال گذشته، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از خودروهای جدید این نمایشگاه مدل مفهومی جدید پژو با عنوان پژو اگزالت (Peugeot Exalt) بود. پژو این خودروی مفهومی را اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن در چین سال 2014 معرفی کرده بود، اما در نمایشگاه خودرو تهران نسخه دوم آن را همراه با تجهیزاتی پیشرفته معرفی کرد. این خودروی هیبریدی با ظاهری کلاسیک و کشیده، با طراحی داخلی چوبی و مجهز به پیشرانه بنزینی و موتور برقی 50 کیلوواتی، می‌تواند خریداران بالقوه زیادی را جذب خود کند. رونمایی این خودرو در نمایشگاه تهران نشان از اهمیت ایران برای کمپانی پژو ـ سیتروئن دارد. حضور این خودرو مفهومی در غرفه نمایندگی شرکت پژو در ایران، رونق این غرفه را در نمایشگاه چند برابر کرده بود. هنوز مشخص نیست این خودرو چه زمانی وارد بازار شود، اما قطعا به دلیل اهمیت ایران برای شرکت پژو و شناخته شده بودن این کمپانی فرانسوی در کشور و البته علاقه دور و دراز مردم ایران به محصولات این خودروسازی، پیش‌بینی می‌شود بازار خوبی در ایران پیدا کند.

فولکس‌واگن با پاسات جدید به تهران آمد

از همه خودروسازان چینی و فرانسوی و کره‌ای و... که بگذریم، ورود کمپانی فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز جهان پس از 17 سال به بازار خودروی ایران را باید تکمیل‌کننده پازل سیاست واگذار کردن بازار خودروی ایران به غول‌های شرق و غرب جهان دانست. خودروی پاسات (Passat) محصول فولکس واگن از خودروهای محبوب ایران در گذشته بوده است و به نظر می‌رسد، با رونمایی دوباره در بازار ایران با استقبال زیادی روبه‌رو شود. نسل جدید این سدان خانوادگی چهره‌ای کلاسیک و زیبا از این خودرو به نمایش می‌گذارد. در کنار ظاهر زیبا و گذشته پرافتخار، ویژگی‌های ایمنی و رفاهی یکی از غول‌های خودروسازی آلمان، دیگر جایی برای تردید مصرف‌کنندگان خارجی‌پسند ایرانی باقی نمی‌گذارد. این خودرو نشان پنج ستاره ایمنی از بنیاد ایمنی خودروی اروپا را دارد و متوسط مصرف سوخت آن شش لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها