دکتر مجید صفاتاج کارشناس مسائل منقطه:

حزب‌الله طعم شکست را به‌ارتش‌اسرائیل چشاند

در بحبوحه جنگ‌های داخلی لبنان در دهه 80 و تهاجم حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این کشور به بهانه مبارزه با گروه‌های معارض فلسطینی، جنبشی تشکیل شد که بعدها به اعتراف بیشتر کارشناسان سیاسی به اثرگذارترین گروه در تحولات لبنان بدل شد. درباره پیدایش جنبش مقاومت اسلامی لبنان که حزب‌الله نام گرفت با دکتر مجید صفاتاج، کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۱۶
حزب‌الله طعم شکست را به‌ارتش‌اسرائیل چشاند

دلایل پیدایش جنبش مقاومت اسلامی لبنان در دهه 80 چه بود؟

برای ارائه یک تفسیر روشن از نقش حزب‌الله در تحولات سیاسی قریب به 35 سال منطقه، می‌توان به گفته‌های برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اشاره کرد. آنها که در جنگ‌های چهارگانه خود در سال 1948، 1956، 1967 و 1973 با اعراب سرمست از پیروزی بودند، احساس می‌کردند ارتش اسرائیل، ارتشی اسطوره‌ای و شکست‌ناپذیر است. این پیروزی‌ها توهمی را برای صهیونیست‌ها به وجود آورده بود که موشه رایان، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند برای تصرف لبنان تنها یک دسته موزیک نظامی ارتش اسرائیل کافی است، یا آریل شارون پیش از اشغال لبنان طرحی را برای تصرف چاه‌های نفتی منطقه خلیج فارس ارائه می‌کند که این طرح همان زمان توسط کارشناسان نظامی مصری در روزنامه الشعب مورد بررسی قرار می‌گیرد و آنها امکان عملی شدن این طرح را عملی می‌خوانند.

صهیونیست‌ها چگونه می‌خواستند خود را به منطقه خلیج فارس برسانند؟

بر اساس این طرح، آنها با اشغال لبنان، با پیشروی در خاک اردن و سوریه، خود را به چاهای نفتی خلیج فارس می‌رساندند. البته این اظهارت تا قبل از سال 1982 بود که نیمی از خاک لبنان به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد. آنها تصور می‌کردند هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیشروی ستون‌های تانک‌های اسرائیلی شود. اما آنها از تاثیر انقلاب اسلامی بر شکل‌گیری مقاومت مردمی در لبنان غافل بودند؛ مقاومتی که مرحله به مرحله و منطقه به منطقه ارتش رژیم صهیونیستی را به عقب راند و سبب شد این ارتش برای نخستین بار طعم تلخ شکست را بچشد، آن هم نه مقابل ارتش‌های عربی بلکه مقابل نیروی مقاومت مردمی که دارای ایدئولوژی انقلابی است.

تصور شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل تبدیل به کابوس شکست برای همه نظامیان و حتی شهرک‌نشینان اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی شد.

چه تحولی در لبنان صورت می‌گیرد که ارتش رژیم صهیونیستی متوقف می‌شود، اتفاقا آن زمان درگیر جنگ‌های داخلی و اختلافات قومی و مذهبی بود؟

علت این امر را باید در شکل‌گیری جنبش مقاومت اسلامی لبنان بدانیم که پس از آن با نام حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان ایفای نقش کرد. این جنبش هم در جبهه نظامی در تخاصم و مبارزه با دشمن اشغالگر و هم در جبهه سیاسی توانست برخلاف تصور تحلیلگران منطقه و غرب، پس از مدت زمان اندکی جای خود را به عنوان یک نیروی مؤثر و کارآمد باز کند.

نخستین نکته‌ در شکل‌گیری چنین جنبشی این است که باید از معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نام برد . ایشان در دیدار با شیعیان لبنان بر حمایت از آنها تاکید می‌کردند. ایشان با بیان این که شهادت نه به معنای پایان زندگی، بلکه آغاز زندگی جدیدی است، راه جدیدی را پیش پای جوانان لبنانی گذاشتند و حتی روحانیون لبنانی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالت رخوت بودند، با پیروزی انقلاب و مخالفت امام با اشغالگری رژیم صهیونیستی، حیات مجددی یافتند. در واقع، بیداری اسلامی پس از انقلاب پیروزی انقلاب اسلامی و از لبنان آغاز شد.

فارغ از الهام‌بخشی و حمایت‌های معنوی، انقلاب اسلامی در عمل دقیقا چه نقشی در شکل‌گیری مقاومت اسلامی لبنان داشت؟

پس از هجوم ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان، نیروهای سپاه پاسداران برای دفاع از مردم لبنان تحت فرماندهی جاویدالاثر سردار حاج احمد متوسلیان و همچنین نیروهای بسیجی و مبلغان به لبنان اعزام شدند و عملا بر اثر معاشرت این نیروها با مردم و جوانان لبنان، تفکر انقلاب اسلامی در وجود آنها شعله‌ور شد. آموزش و سازماندهی نیروهای دواطلبی که از مناطق اشغالی جنوب لبنان و بقاع غربی و بیروت به منطقه بقاع آمدند نیز از دیگر اقدامات انقلاب اسلامی بود که به شکل‌گیری هسته‌های اولیه مقاومت اسلامی در لبنان منجر شد. از جمله افرادی که در این مرحله آموزش دیدند، می‌توان به شهید سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله اشاره کرد.

این هسته‌ها چه اقدامات موثری در برابر صهیونیست‌ها انجام دادند؟

پس از تشکیل این هسته‌ها، مقاومت به صورت جنگ چریکی در مناطق اشغالی کار خود را آغاز کرد. داوطلبان جان بر کف که دست به عملیات استشهادی می‌زدند، ضربات مهلکی به صهیونیست‌ها وارد کردند. از جمله شهید احمد قصیر که کامیونی حامل مواد منفجره را در مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در صور منفجر کرد که طی آن تعداد زیادی از فرماندهان و نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی به هلاکت رسیدند.

با افزایش این حملات، رعب و وحشت در دل صهیونیست‌ها پدیدار شد. رابین زای در کتابی با عنوان «مبارزان راه خدا» در مورد حزب‌الله می‌نویسد: «زمانی که از آنها می‌پرسیدیم شما که هستید؟ می‌گفتند ما سربازان خمینی هستیم.» در سال 1985 حزب‌الله در زمان امین جمیل، رئیس‌جمهور فالانژ لبنان که مخالف سرسخت حزب‌الله بود، اعلام موجودیت کرد. پس از آن، شرایط بهتری برای مقاومت فراهم شد و ارتش رژیم صهیونیستی از دامون به صیدا، پس از آن به صور و در نهایت به کمربند امنیتی در مرزهای جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد. سال 1991 که کنفرانس طائف برای ایجاد اجماع بر سر حکومت در لبنان برگزار شد، عملا هم جنگ‌های داخلی لبنان به پایان رسید و پیروزی‌های حزب‌الله مقابل صهیونیست‌ها سبب عقب‌نشینی آنها می‌شود.

از همین زمان، حزب‌الله وارد عرصه سیاسی لبنان می‌شود؟

پس از کنفرانس طائف حزب‌الله تلاش می‌کند در کنار مبارزه با رژیم صهیونیستی در مشارکت اجتماعی هم حضور داشته باشد و در انتخابات شهرداری‌ها شرکت کرد و در بیروت و شهرهای شیعه‌نشین جنوب اکثریت را به دست آورد و با جلب اعتماد مردم توانست به عنوان یک نیروی تاثیرگذار در پارلمان لبنان مشارکت کند.

آیا حزب‌الله توانسته در صحنه سیاسی لبنان و منطقه تاثیرگذار باشد؟

با نگاهی به فعالیت حزب‌الله در این سی و اندی سال می‌توان پی برد حزب‌الله هر سال گامی رو به جلو برداشته و به اعتراف بیشتر کارشناسان عرب و حتی صهیونیستی و آمریکایی، حزب‌الله امروز در لبنان اقتداری دارد که بدون نظر حزب‌الله نمی‌توان کاری از پیش برد. حتی در انتخاب مقام ریاست‌جمهوری لبنان تاثیرگذار است و امروز پس از خلأ دو ساله، میشل عون با حمایت حزب‌ا‌لله به ریاست جمهوری رسید.

نفوذ حزب‌الله به لبنان محدود نمی‌شود، بلکه در فلسطین و بر گروه‌های مقاومت فلسطین نیز تاثیرگذار بوده تاجایی که این گروه‌ها در سال‌های 2008، 2009، 2011 و 2014 رودرروی ارتش رژیم صهیونیستی ایستادند. همچنین با شروع بحران سوریه حزب‌الله با دقت بالای تمام و نکته‌سنجی دقیق عملا نطفه فتنه تکفیری‌ها را در خود سوریه خفه کرد و با حضور و مشارکت عملی در سوریه منطقه قلمون را از اشغال تروریست‌ها خارج کند و در سراسر خاک سوریه به عنوان یک نیروی تاثیرگذار بدل شد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها