یک کارشناس مسایل هسته ای سفر هیات اروپایی به واشنگتن را در راستای بدست آوردن نقاط مشترک در برجام با مقامات آمریکایی دانست و گفت: آنها باید به ترامپ بفهمانند تهدید جمهوری اسلامی ایران عملا نتیجه بخش نیست و تهران درباره توان دفاعی خود به هیچ روی تجدید نظر نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۶۷۴
اروپایی ها درباره زرادخانه اسراییل با آمریکا مذاکره کنند / فروش جنگ افزار با عربستان در راستای ایجاد دموکراسی است؟!

حسن بهشتی پور درباره سفر تیم مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس به واشنگتن برای دفاع از توافق هسته‌ای در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: کشورهای اروپایی به واسطه رابطه خود با ایران و منافعی که در نتیجه این روابط متوجه آنها می شود تلاش دارند آمریکا را متقاعد کنند اجرایی کردن برجام را عملی کند و از طرفی می خواهند به مقامات کاخ سفید بفهمانند برجام جایگزین دیگری ندارد.

وی بیان اینکه بر خلاف آنچه مطرح می شود دولت های اروپایی بر سر اجرایی شدن صحیح مفاد توافق هسته ای با آمریکا اختلاف دارند، افزود: سفر مقامات اروپایی با این هدف انجام می گیرد که نقاط اختلاف خود با رییس جمهوری آمریکا بر سر برجام را به پایین ترین سطح کاهش دهند و به یک فهم مشترکی از توافق با جمهوری اسلامی ایران برسند. چون اساسا ترامپ ادعا می کند ایران روح برجام را نقض می کند که این موضوع بر اساس گزارشات آژانس و جمع بندی خود اروپایی ها کذب محض است.

این کارشناس مسایل هسته ای با اشاره به اختلافات درونی جریانات حاکم در آمریکا با ترامپ بر سر مسئله برجام، خاطر نشان کرد: در اصل ترامپ در جایگاه تصمیم گیرنده در مورد برجام قرار ندارد به همین دلیل این مسئله را به مجلس سنا و مجلس نمایندگان پاس داده است که البته داخل خود کنگره هم نمایندگان زیادی از هر طیف با نظرات ریس دولت آمریکا درباره برجام بجد مخالف هستند.

بهشتی پور در ادامه تصریح کرد: سفر مذکور هیات اروپایی به واشنگتن بنا دارد به گونه ای به صحنه گردانان کاخ سفید تفهیم کند، برجام مهمترین سندی است که بعد از جنگ جهانی از راه صلح و مذاکره به امضا رسیده و تضعیف و از بین رفتن آن تنها منجر به تضعیف آمریکا و اروپا و تقویت ایران خواهد شد و لذا بهانه تراشی علیه ایران عملا نتیجه بخش نخواهد بود. از این تلاش می کنند به یک وحدت رویه با واشنگتن در اجرای برجام دست یابند.

وی در خصوص اینکه اخیرا مقامات فرانسوی بحثی در مورد امکان مذاکره بر سر موضوعات دفاعی و اصطلاحا بازی با کارت موشکی بمنظور تسهیل در روند برجام را مطرح کرده اند، ابراز داشت: این طرح در اصل مربوط به فرانسوی ها نبوده و تحمیل دولت آمریکا به رییس جمهور ماکرون است. تینک تنک های (مراکز فکری کاخ سفید) با هدف القای ایران به عنوان تهدید مشترک آمریکا و اروپا، فرانسه را به جلو هل می دهند تا باب مذاکره موشکی با ایران را باز کند.

بهشتی پور مانور غرب با کارت موشکی علیه توافق هسته ای را بازی از قبل شکست خورده دانست و افزود: چیزی بنام مذاکره موشکی نداریم و جمهوری اسلامی ایران موضع اصولی خود پیرامون مباحث دفاعی را بارها و بارها برای دنیا و مردم منطقه تبین کرده است و باید تاکید کنیم استراتژی روشن ایران در مورد توان موشکی نه یک تاکتیک میدانی بلکه یک راهبرد واضح برای دفاع از کیان کشور تعریف شده است.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد: اروپا بهتر است بجای اینکه سر این مسایل با آمریکا چانه زنی کند در همین سفر یا دیدارهای دیگر با مقامات کاخ سفید به آنها تاکید کنند به جای فشار بی نتیجه روی جمهوری اسلامی ایران فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف یا کاهش دهند و یا اینکه اگر واقعا آمریکا نگران امنیت منطقه است زرادخانه های هسته ای اسراییل در خاورمیانه را جمع آوری کند.

بهشتی پور در تکمیل این موضوع رژیم صهیونیستی را تهدید بالقوه ملت های منطقه خواند و عنوان داشت: امروز انبارهای اسراییل مملو از سلاح های نامتعارف کشتار جمعی است. آیا نباید اروپا برای امحای این مهمات ضد بشری با آمریکا وارد مذاکره شود؟! از طرفی به دولتمردان آمریکا متذکر شوند آیا فروش انبوه جنگ افزار به سعودی ها در راستای اقدامات حقوق بشری و ایجاد دموکراسی صورت می گیرد؟ و...

وی در پایان نتیجه مذاکرات آتی هیات اروپایی با اعضای کنگره و مقامات وزارت خارجه آمریکا در خصوص حمایت از برجام را غیر قابل پیش بینی تصور کرد و افزود: آنچه روشن است ترامپ با پیشنیه دلال مسلکی که از ان سراغ داریم در پی سهم خواهی اقتصادی از برجام است و تکاپو می کند مثلا در قرارداد بوئینگ منافع بیشتری از ایران کسب کند.

بهشتی پور گفت: غرب و آمریکا باید بدانند این سهم خواهی در مسایل دفاعی و موشکی ایران جایگاهی نداشته و جمهوری اسلامی ایران مطلقا سیاست اجرای بی کم و کاست توافق هسته ای از سوی همه طرف های گفت و گو به ویژه آمریکا را دنبال می کند. کما اینکه اتاق های فکر و نخبگان غربی به این جمع بندی رسیده است به جای فشار روی ایران باید تهدیدهای منطقه ای ما همچون اسراییل و عربستان را کاهش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها