رییس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی، ضمن تشریح مهمترین برنامه‌های دولت ، گزارشی را از عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به مردم ارائه کرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۹۱
اهداف اصلی دولت دوازدهم؛  ریشه کن کردن فقر مطلق، کم کردن نابرابری های درآمدی و رونق اقتصادی است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی سه شنبه شب این گفت وگو را که بطور زنده از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پخش شد، با موضوع زلزله کرمانشاه و قدردانی از تلاشگران برای یاری مردم زلزله زده این استان آغاز کرد و اظهارداشت: مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند و ما برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومین تقاضای شفای عاجل می‌کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم مرزدار عزیز برای عبور از این گذر سخت کمک کنند.
رییس جمهور با قدردانی از همه کسانی که در 15 روز گذشته در روند امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه فعال بودند، گفت: همه مردم ایران اعم از مردم عزیزکرمانشاه، مقامات دولتی و نیروهای مسلح به نحوی در این حادثه غم‌بار به مردم زلزله زده یاری رساندند.

امدادرسانی در زلزله کرمانشاه بهتر از زلزله‌های گذشته بود


دکتر روحانی اظهارداشت: در این گونه حوادث معمولا کار بسیار سختی برای همه است برای اینکه به نحو مطلوب به مردم کمک کنند. در این سال‌ها و دهه‌های اخیر زلزله 7.3 دهم ریشتری در کشور نداشتیم. زلزله بسیار شدید بود و شب واقع شد که کار را سخت‌تر می‌کند. برق، آب و گاز و راه‌های ارتباطی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود اما با یاری مردم و امدادگران کارهای بسیار ارزنده ای انجام گرفت به گونه ای که حدود 2700 نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیرآوارها نجات پیدا کردند.

رییس جمهور با اشاره به انتقال بیش از 7 هزار مصدوم به بیمارستان‌ها گفت: روز دوم که به منطقه زلزله زده سفر کردم ، روحیه مردم بسیار عزیز سر پل ذهاب بسیار خوب بود. آنچه از مسئولین می خواستند یک درخواست کاملاً به حقی بود و آن روز بیشترین مسأله، آب آشامیدن و چادر مطرح بود که به سرعت این نیازمندی‌های اولیه به مردم رسید.

دکتر روحانی افزود: هنگامی که به بیمارستان کرمانشاه رفتم،همه پزشکان و پرستاران عملا بعد از وقوع زلزله نخوابیده بودند و به طور مداوم کار می‌کردند 300 عمل جراحی در آن بیمارستان انجام گرفته بود و در چند ساعت اول 1550 عمل جراحی انجام گرفته که کار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داد .

رییس جمهور با اشاره به فعالیت های خوب وزارت کشور و ستاد بحران و هلال احمر گفت: البته هنوز مشکلات مردم فراوان است ولی اگر صدا و سیما خدمات و عملکرد دولت و مردم را در جریان این زلزله با زلزله های قبلی رودبار و منجیل و حتی با سایر کشورهای اروپایی، آمریکایی و پیشرفته مقایسه کند، به نظر من اینبار از همیشه در حوادث قبلی مردم و دولت خیلی بهتر عمل کردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند، افزود: نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج خیلی کمک کردند، از مراحل اولیه عبور کردیم و در زمینه اسکان موقت هستیم. مردم بخواهند جایی را در نزدیکی خودشان اجاره کنند، دولت آن اجاره را پرداخت می‌کند و کانکس‌های مورد نیاز مردم نیز به سرعت در حال ساخت است

و در هر جایی که امکان پذیر بوده کانکس تهیه کنیم این کار انجام می شود و برای اولین بار بودجه لازم را بلافاصله چهارشنبه صبح در دولت تصویب کردیم و 50درصد وجود تصویبی در اختیار ارگان های خدمات رسان قرار گرفته است.

دکتر روحانی ضمن تسلیت مجدد به مردم عزیز این خطه، افزود: از مردم بزرگوار ایران و همه دست‌اندرکاران کمک رسانی تشکر و سپاسگزاری کرده و در آغاز صحبت این ایام بسیار مبارک یعنی ایام مولود پیغمبر اسلام(ص) و ماه ربیع‌المولود و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) را به ملت و همه شیعیان و مسلمان‌ها تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم در 100 روزی که گذشته، ما توانسته باشیم آن خدمتی را که وعده داده بودیم، به مردم ارایه کرده باشیم که در فرصت امشب بخش‌هایی را به مردم گزارش خواهم دادم.

مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم بر روی سایت ریاست جمهوری قرار گرفت

رییس جمهور با اشاره به اینکه مجموعه خدمات صد روزه در یک مجلد کتاب جمع‌آوری شده و هم‌اکنون در سایت دولت در دسترس مردم است و مردم می‌توانند این گزارش را ملاحظه کنند، گفت: برنامه‌ریزی‌های اساسی برای سال 96 و برنامه‌های کلی برای 4 سال پیش رو در این صد روز تدوین شده و همچنین بودجه در دولت برای ارایه به مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است.

دکتر روحانی اظهار داشت: در بودجه امسال شاهد تحول مثبتی خواهیم بود که به موقع‌ در مجلس شورای اسلامی گزارش آن را خواهم داد.

مجری پرسید: یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که شما در انتخابات ریاست جمهوری دادید، موضوع اشتغال است و شما گفته بودید که مهم‌ترین چیزی که از همکاران‌تان خواهید خواست اشتغال است؟ از همین جا شروع کنید.

رییس جمهور پاسخ داد: می‌خواهم در مقدمه این بحث این نکته مهم که در ایام انتخابات هم به آن اشاره کردم را متذکر شوم؛ دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد دارد. یکی ریشه‌کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم است و قدم‌های اولیه‌ای که در 6 ماهه اول امسال و در این صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دیگری رونق اقتصادی و ایجاد عدالت و کوتاه‌کردن و کم کردن نابرابری‌ها بین مردمی که در دهک‌های پایین و دهک‌های بالا قرار دارند.

دکتر روحانی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را دو هدف اصلی دولت در بخش اقتصاد عنوان کرد و افزود: بنده در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن خواهیم کرد و امروز در سال اول دولت دوازدهم، مستمری قشر آسیب‌پذیر یعنی افرادی که عضو کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از 3 برابر نسبت به سال گذشته اضافه شده و در آینده به 5 برابر می رسد.

رییس جمهور ادامه داد: بر اساس طراحی صورت گرفته برای سال آینده که در بودجه هم پیش‌بینی شده است، از همه آنهایی که از حداقل استاندارد پایین‌تر هستند ثبت‌نام به عمل آمده تا به آنها در زندگی یاری شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در بحث رونق زندگی مردم یکی از مسایل بسیار مهم مسأله اشتغال است. در اشتغال یک عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته داریم. یعنی از سال 85 تا 92 تقریباً اشتغال خالص ما صفر بوده و از سال 93 تحرک خوبی در زمینه اشتغال شروع شده است؛ متوسط اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96 ، سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است.

رییس جمهور افزود: البته این رقم نسبت به بیکاری که در جامعه داریم و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند، کم است و رقم بالاتری را نیاز داریم. تلاش مان این است که این رقم را بالا برده و ظرف یکی دو سال آینده این رقم را بالای 900 هزار نفر برسانیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: در حال حاضر آمار اشتغال خالص در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال، بالای 700 هزار نفر است؛ اما در عین حال عقب هستیم و بیکاران فراوانی داریم. بنابراین در این صد روزه نسبت به متوسط دو سه سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم؛ البته این آمار چون فصل به فصل متفاوت است، باید ببینیم چگونه خواهد بود اما این هدف‌گذاری را از طریق طرح‌های مختلفی که داریم ، دنبال خواهیم کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه به تمام وزرا گفته شده که یکی از مسئولیت‌هایشان اشتغال است، گفت: یکی از فرصت‌هایی که می‌توانیم توسط آن اشتغال را بالا ببریم ، فضای مجازی، صنعت و خدمات و کشاورزی است.

دکتر روحانی ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در 6 ماهه اول 50 هزار نفر را مشغول به کار کردند؛ با شرکت‌های مختلف و در مجموع در طرح‌هایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کارورزی، اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، در این فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده است؛ یعنی در طرح کارورزی، اعلام شده از 120 هزار نفر ثبت نام کردند، 20 هزار نفر کارورزی را شروع کردند و بنابراین همه این طرح‌ها آغاز شده و ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را پایین بیاوریم.

رییس جمهور افزود: البته امسال نسبت به پارسال یک واحد درصد بیکاری پایین آمده و از 12.7 به 11.7 رسیده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم؛ برای 4 ساله برنامه‌ریزی کردیم و قدم‌هایی که برداشتیم در این زمینه قدم‌های مثبتی بوده، ضمن اینکه باید اعتراف کنم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

هدف دولت حل معضل بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی است

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که منابع حاصل برای برطرف کردن فقر مطلق از کجاست؟ یارانه‌ها را تغییر می‌ دهید و یا منبع خاصی برای آن تعریف کرده اید، اظهارداشت: اساس این برنامه بر این است که فقر را در کشور از طریق رونق اقتصادی و اشتغال مرتفع کنیم. در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم تا بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند و در این زمینه 5 هزار میلیارد به کمیته امداد دادیم یعنی افراد تحت پوشش را خارج و خودکفا می‌کنیم که از طریق رونق اقتصادی و اشتغال امکان پذیر است.

دکتر روحانی اضافه کرد: اما در کشور عده‌ای هستند که نیازمند کمک هستند. اساس این کمک بر مبنای این است که بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر جبران کنیم حالا این درآمدها از طریق فعالیت‌های اقتصادی و مالیاتی است یا سایر درآمدهایی که دولت خواهد داشت. دولت درآمدهایش در حال افزایش است یعنی نسبت به پارسال درآمدهایمان افزایش داشته اما چون هزینه ها هم افزایش پیدا می کند، از این لحاظ باید این فعالیت را ادامه دهیم یعنی وقتی بحث سرمایه‌گذاری می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های مختلف در کشور می‌کنیم و بخشی از درآمد دولت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مبنای دولت این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهد ، تصریح کرد: البته یارانه را در بخش‌های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم. در بخش کشاورزی در طول 4 سال دولت گذشته تقریباً پول خرید تضمینی گندم را به حدود 2 برابر رساندیم و این کمک به کشاورزان کشور است به مفهوم یارانه نقدی نیست اما کمک می‌کنیم که محصولات کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به باغداران و دیگران کمک می‌شود و در بحث روستا هم تلاش می‌کنیم برای اینکه روستاها تحول مثبت پیدا کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: همانطور که قبلاً وعده داده بودم لایحه‌ای به مجلس ارایه دادیم تا 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن هم از بانک‌ها استفاده کنیم برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر، که این لایحه را مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و در دولت برنامه‌ریزی و آیین‌نامه‌اش تدوین و تصویب شد و در روند اجرا قرار گرفته است. کمک به روستائیان یک نوع یارانه است برای اینکه به اشتغال آنها کمک کنیم اما به معنای اینکه پول نقد بدهیم، نیست به جز افرادی که نیازمندند یا معلول و یا فقری دارند که باید مستقیم به آنها کمک کنیم آن را از طریق مستمری‌بگیرانی که دریافتی آنها را افزایش می‌دهیم ادامه می‌یابد.

دکتر روحانی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم کنترل تورم و متوقف کردن نرخ منفی اقتصادی بود، خیلی‌هم انتقاد به دولت بود که دولت به قیمت ایجاد رکود، توانست کنترل تورم کند ولی قول داده بودید که رونق اقتصادی ایجاد کنید و رشد اقتصادی قابل لمس که در همه جنبه‌های زندگی مردم مشاهد شود. دولت برای اینکه رشد اقتصادی قابل قبولی ایجاد کند، چه برنامه‌های مشخصی دارد؟ اظهارداشت: وعده ای که در دولت یازدهم داده بودیم تا تورم را یک رقمی بکنیم، آن سیاست را ادامه می‌دهیم، یعنی هدف ما این است که تورم، یک رقمی باقی بماند. لازم به توضیح است که وقتی تورم یک رقمی است، معنایش این نیست که 8 درصد ارزان شده بلکه معنی‌اش این است که به طور متوسط اجناس و کالا و خدماتی که در اختیار مردم قرار می گیرد 8 الی 9 درصد اضافه شده است البته هنرمان این است که نگذاشتیم 30 الی 40 درصد اضافه شود. تورم یک رقمی معنایش ارزانی نیست، ‌معنایش گرانی سطح پایین 8 الی 9 درصدی است و این روند را ادامه می‌دهیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در موضوع رشد اقتصادی در دولت گذشته، هم‌زمان که تورم را پایین آوردیم، رشد منفی را مثبت کردیم. رشد سال 91 طبق آمار بانک مرکزی ، منهای 6.8 بوده و طبق اعلام مرکز آمار منهای 7.4 بود. یعنی در سال 91، حدود 7 واحد درصد منفی بوده است و سال 92 شاهد کاهش درصدمنفی بودیم البته رشد اقتصادی همچنان منفی بود .در سال ،93 رشد مثبت به اضافه 3 داشتیم در سال 94 شرایط اقتصادی بسیار سخت و در نتیجه رشد ما مثبت یک درصد شد اما در 95 رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و برای اولین بار طی سالیان اخیر به رشد دو رقمی رسیدیم و امسال رشد ما در سه ماهه اول با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد است بنابراین هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای 5 درصد در دولت دوازدهم داشته باشیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: برای اینکه رشد اقتصادی ایجاد کنیم باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند و بایستی مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم. امسال برای طرح‌های نیمه تمام یک طرح ویژه‌ای داریم که در بودجه‌، به مجلس شورای اسلامی ارایه خواهیم کرد. ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم.

رییس جمهور با اشاره به قراردادهایی که در 100 روز اول با بانک‌های کشورهای مختلف بسته شده و نیز اخذ 23.1 دهم میلیارد دلار موافقت قطعی فاینانس اضافه کرد: در طول مدت 100 روز قراردادهایی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار نهایی شده است. در بسیاری از زمینه‌ها شما می‌بینید کشورهایی که با ما کار می‌کنند می گویند، ما می‌فهمیم که نباید به ایران کالا صادر کنیم، باید در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: یکی از تصمیماتی که در همین جلسات اخیر روسای سه قوه اتخاذ کردیم، حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری بویژه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور است که بیایند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین برای رشد اقتصادی هم نیاز به فناوری، هم نیاز به سرمایه گذاری و هم نیاز به بازار اشتغال داریم. در واقع رشدی می‌خواهیم که توأم با اشتغال بیشتر مردم باشد و با فناوری بیشتر؛ پس رشد فناورانه توأم با اشتغال هدفی است که در این دولت دنبال می‌کنیم.

مجری از رییس جمهور پرسید: سه تا از سرفصل‌های مهم بودجه جاری دولت صرف حقوق کارکنان دولت، کسری صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت یارانه‌های نقدی می‌شود که هر سه قابل کنترل و مدیریت هستند. در یارانه نقدی تعداد یارانه‌بگیران بیشتر هم شد، کسری صندوق بازنشستگی بسیار جدی است که علی‌القاعده باید مستقل باشند و هزینه‌های جاری دولت. ما در بخش عمرانی تخصیص قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، برای این چه می‌خواهید بکنید تا اینکه دولت حرکت کند؟

دکتر روحانی پاسخ داد: ما در این 100 روز اول فعالیت دولت دوازدهم، 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص دادیم و این یک تحول بسیار خوبی در این صد روزه بوده است. 25 هزار میلیارد تومان هم تخصیص داده شده و هم پرداخت شده است. این در مجموع تا پایان سال رقم قابل ملاحظه‌ای در بودجه عمرانی خواهد بود. برای سال آینده فکر دیگری کردیم. یعنی بودجه عمرانی‌مان را می‌خواهیم اهرم کنیم برای اینکه از صندوق و بانک‌ها و از سرمایه مردم استفاده کنیم. این سه چهار تا با هم می‌شود و در مجموع طراحی ما یک بودجه عمرانی بالایی است.

در حذف یارانه‌ها دولت و مجلس باید با هم تصمیم بگیرند

رییس جمهور اظهارداشت: در بودجه‌ای که به مجلس تقدیم می کنیم این را خواهیم آورد و در فصل بودجه، در 19 آذر در مجلس توضیح خواهم داد. بنابراین در بخش عمرانی امسال لااقل در این صد روز وضع ما نسبت به مدت مشابه پارسال خیلی بهتر بود. اما درباره مشکل پرداخت یارانه ها که اشاره کردید. نسبت به یارانه، دولت و مجلس باید با هم تصمیم‌گیری کنند. در این زمینه مجلس سال گذشته تکلیف کرد که دولت هر کس را شناسایی کرد که وضع زندگی‌اش خوب است و نیاز به یارانه ندارد، یارانه‌اش را قطع کند.

دکتر روحانی ادامه داد: این کار ساده و آسانی نبود. وزارت رفاه این مسئولیت را به عهده گرفت. یارانه یک تعدادی قطع شد و برخی اعتراض کردند و یارانه‌شان برگردانده شد. هر سال تعداد یارانه‌بگیران ما اضافه می‌شود. ما سالانه بیش از یک میلیون رشد جمعیت خالص داریم و همه آنها اضافه می‌شود به یارانه‌بگیران سالانه. اما اینکه باید چه کار کرد و پرداخت یارانه‌ها باید به چه شکل باشد، با مجلس مشورت خواهیم کرد و در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: نسبت به صندوق‌ها وضع ما فعلاً سال به سال بدتر می‌شود. یعنی ما در سال آینده 50 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی چه تأمین اجتماعی و چه کشوری کمک خواهیم کرد. نیروهای مسلح که وضع‌شان بدتر است. برای صندوق های بازنشستگی باید فکری کرد. یکی از قدم‌هایی که دولت در این 100 روزه برداشته این است که به سازمان تأمین اجتماعی دستور دادیم، تمام بنگاه‌های اقتصادی شان را عرضه کنند و بفروشند و مدیریت هیچ بنگاه اقتصادی را نباید به عهده داشته باشند. البته با آن پول می‌توانند سهام داشته باشند، در بازار بورس یا در بانک‌ها، اما در عین حال مدیریت این بنگاه‌ها را باید کنار بگذارند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: یکی از هدف‌های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار شود و فکر می‌کنم که غیر از دولت بقیه آنهایی که بخش‌های عمومی و غیر دولتی هستند، یا نیروهای مسلح، آنها هم باید واگذار کنند. در این زمینه در این دولت با مقام معظم رهبری هم صحبت کردم و ایشان کاملاً موافقند که همه اینها به مردم واگذار شود. بنابراین این باعث رونق اقتصادی شده و در اقتصاد تحول ایجاد می‌کند.

رییس جمهور گفت: در حال حاضر بانکها هم بنگاه‌داری می‌کنند. دستور من به وزیر اقتصاد این است که هر رییس بانکی که می‌آید، اولین شرط این است که تعهد کند، اموال راکد را بفروشد و خود این قدمی است. اما در عین حال صندوق‌های ما مشکلات زیادی دارند که باید سر جای خودش بحث شود و این مسأله را حل کنیم و بقیه موارد هم همین‌گونه است. به هر حال معضلاتی است که در یک سال حل نمی‌شود، ولی هدف دولت این است که معضل بانک‌ها را حل کنیم که بعد اشاره می‌کنم که قدم‌های خوبی در این زمینه در این 100 روزه برداشته شده است.

دکتر روحانی در پاسخ به درخواست مجری برای توضیح بیشتر این نکات، اظهار داشت: بانک‌های ما برای ارتباط‌ با دنیا و کار با بانک‌های جهانی نیاز به یک تحول بزرگ دارند. بعضی‌ها فکر می‌کنند که مشکل بانک‌ها برجام است. یک بخش آن مربوط به برجام است. خیلی از قوانینی لازم است تصویب کنیم که این مشکلات رفع شود. اخیراً دو لایحه در ارتباط با مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم به مجلس شورای اسلامی دادیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت فعال شدن بانک‌ها در این زمینه اظهار داشت: شفاف‌سازی کار بانک‌ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف مهم این دولت است.

دکتر روحانی با اشاره به مشکل سپرده‌گذاران در برخی از موسسات مالی و اعتباری که از زمان گذشته و در اواخر دهه 70 و 80 مجوزهایی گرفته بودند و برای خودشان کارهایی می‌کردند، گفت: متأسفانه یکی از معضلات اقتصادی را این موسسات با تشویق مردم به سرمایه گذاری با سود بالا بدون اینکه تخصص این کار را داشته باشند و پیامدهای آن را بدانند و یا می‌خواستند سر مردم کلاه بگذارند، ایجاد کردند.

رییس جمهور با بیان اینکه بواسطه این اقدامات از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم با یک مشکل بزرگ مؤسساتی که غیرمجاز بودند، مواجه بودیم، افزود: سپرده‌گذاران در این موسسات پول گذاشته بودند و آنها نمی‌توانستند سود به مردم پرداخت کنند و مجموعه سرمایه گذاران یک چیزی حدود 3 میلیون و 400 خانوار بود که پول های آنها در مؤسساتی بود که دچار مشکل شده بودند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت قدم‌های بسیار بزرگی را در پایان دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در این راستا برداشت و مخصوصاً در هفته‌های اخیر در جلسات روسای سه قوه هم این بحث را مطرح کردیم که موجب تسریع در اقدامات شد؛ چون این کار نیاز به هماهنگی قوه مجریه، بانک مرکزی، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی با هم دارد و همه باید دست به دست هم دهیم که این مسأله حل شود.

رییس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در حال حل شدن است؛ البته 2 درصد که بالای 100 و 200 میلیون است، باید اموالشان برآورد شود و قوه قضائیه باید در این زمینه تسریع کرده تا راه حل آن عده نیز مشخص شود.

دکتر روحانی ادامه داد: بنابراین در صد روز گذشته دو مسأله پیش روی ما قرار گرفت؛ یکی مسأله زلزله که حادثه بسیار تلخی بود و در این زمینه باید تلاش بیشتری کنیم و مسأله دوم مشکل سپرده‌گذاران بود که زندگی‌شان دچار مشکل شده بود که الحمدالله در هفته‌های اخیر قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

نوسان شدیدی در نرخ ارز امسال یا سال‌های آینده نخواهیم داشت

رییس جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید: نوسانات نرخ ارز و تغییرات آن معمولاً برای مقامات اقتصادی خیلی قابل اتکا نیست و شما به عنوان رییس جمهور برای 4 سال آینده در مورد ارز چه قول قابل اتکایی می‌دهید؟ ، خاطرنشان کرد: نرخ ارز، در طول دولت یازدهم به طور متوسط اگر 4 سال را حساب کنیم، رقم خیلی بالایی نبود و بانک مرکزی اعلام کرده که حدود 5 الی 6 درصد به طور متوسط در طول 4 سال افزایش قیمت ارز داشتیم.

دکتر روحانی ادامه داد: در مقطعی از سال جاری هم بخاطر شایعاتی که ایجاد شد، یک رشد غیرقابل پیش‌بینی در بازار ایجاد شد که یک مقدار متعادل شد، اما در عین حال همه ساله در این فصل طبق آمار در آذر و دی، با افزایش قیمت ارز مواجه ایم که در بهمن و اسفند پایین می‌آید، امسال هم از آن قاعده کلی مستثنی نیست.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند، گفت: آن شایعاتی که در میان مردم است که دولت باز کم آورده و دارد دلار را گران می‌کند، اصلا دنبال این نیستیم؛ البته در بازار اقتصاد هر کالایی به دلایلی نوسانی قابل قبول دارد و همه ارزهای دنیا نرخ‌هایی دارند که در طول سال بالا و پایین می‌شود و ما هم جزو آنها هستیم، اما اینکه ما تعمداً نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت را تأمین کنیم ، واقعا وجود ندارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر این بوده که نرخ ارز متعادل باشد و آنچه نیاز ارزی ماست با درآمد ارزی ما اعم از نفت، میعانات و صادرات غیرنفتی متعادل بوده و در مجموع تراز ما مثبت است.

رییس جمهور افزود: مردم نباید نگران باشند از اینکه امسال یا در سال‌های آینده نوسان شدیدی در نرخ ارز ایجاد خواهد شد، چراکه برنامه دولت این نیست و بنای ما هم بر این نیست؛ آرامش، مهم‌ترین اصل مدنظر دولت در اقتصاد است.

رییس جمهوربا اشاره به اینکه مهمترین هدف اقتصادی دولت احساس آرامش در مردم است، تاکید کرد: برای اینکه مردم بتوانند آینده وضعیت اقتصادی شان را پیش بینی کنند و عدم قطعیت در اقتصاد پیش نیاید ، مردم بدانند که تورم تک رقمی است و از لحاظ رشد بدانند که رشد ما مثبت است. از لحاظ ارز نیز نوسان شدید ارز نخواهند داشت. در زمینه روابط با دنیا هم تلاش ما بر این است که روابط ما با دنیا هر روز عادی‌تر و با همسایگان و کشورهای دوست صمیمی‌تر باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش سیاست خارجی روابط کشورمان هم در منطقه و جهان نسبت به سال‌های گذشته روابط بهتری است و این روابط بهتر را ادامه می دهیم ، گفت: البته در بخش اقتصاد نکته بسیار مهم این است که باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم. در حوزه تولید فقط برای مصرف داخلی، حتماً تولید ما نمی‌تواند رشد مطلوب داشته باشد لذا حتماً باید بخشی از بازار بیرون را در اختیار داشته باشیم. البته در سال‌های اخیر وضعیت صادرات غیرنفتی خوب بوده است و حتی در 2 سال اخیر صادرات از واردات بیشتر بود و امسال هم رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود.


مردم نباید نگرانی نسبت به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور داشته باشند

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه نفت ،گاز و انرژی و همچنین در بخش کشاورزی و صنعت شرایط ما بهتر بود. تنها بخشی که در فصل‌های قبلی رشد نداشتیم در بخش مسکن بود که در 6 ماهه اول امسال رشد مثبت در مسکن و معدن داریم. حوزه سرمایه‌گذاری همیشه وضعیت منفی داشته اما در سال 96 رشد سرمایه‌گذاری ما مثبت 7 شده است بنابراین در همه این زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده و البته ما باید این مسیر را ادامه دهیم بنابراین مردم نباید نسبت به این مسایلی که در واقع شاخص‌های اقتصاد کلان است، نگرانی داشته باشند.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به اینکه ما در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و با نیازهایمان فاصله زیاد داریم و این موضوع می‌طلبد که دولت محترم اقدامات خاص و ویژه‌ هم انجام دهد از جمله اینکه موقعیت ایران موقعیت فوق‌العاده در منطقه است برای اینکه هاب منطقه‌ای باشد در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و ترانزیت که می‌تواند میلیاردها دلار درآمد خوب داشته باشد. یا کسب و کار و فناوری‌های نو و یا استارت آپ ها. در حوزه‌های ویژه نظیر این موارد، آیا دولت برنامه‌هایی دارد که از مسیرهای میانبر و پرمنفعت شاخص‌ها را جلوتر ببرد، گفت: جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است. امروز در مجموع، ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و بالعکس و از شمال به جنوب است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه انرژی هم سوآپ گازی داریم و هم نفتی خاطرنشان کرد: امروز از شمال کشور نفت و گاز می‌گیریم و در جنوب، نفت را تحویل مشتری می‌دهیم که خود این ترانزیت می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. ترانزیت شمال- جنوب برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که قدم‌های خوبی برداشته شده است. مذاکرات سه جانبه ما بین ایران، آذربایجان و روسیه، عمدتاً در زمینه ترانزیت است. مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان و اخیرا ایران، افغانستان، ازبکستان برای ترانزیت است.

اتصال راه‌آهن چابهار به راه‌آهن سراسری در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید

رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری گسترده در زمینه بندرگاه‌ها، اظهار داشت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. در واقع ظرفیت بندر چابهار به 8.5 میلیون تن در سال می‌رسد البته در فازهای بعدی به 85 میلیون تن باید برسد. الان کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند. مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسری مطرح است که این کار در دولت یازدهم شروع شده و ادامه دارد و حدود 25 درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

رییس جمهور گفت: در مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا، ما بخشی از مسیر را نهایی کردیم. راه‌آهن قزوین به رشت تا پایان امسال، طبق برنامه باید افتتاح شود. برای طراحی رشت به آستارا، نیمی از سرمایه‌گذاری را ما داریم انجام می‌دهیم. یک میلیارد دلار هزینه این راه‌آهن است. نصف را ما انجام می‌دهیم و 500 میلیون دلار آذربایجان در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح بزودی نهایی می‌شود. همه کارهایش تقریباً انجام گرفته و مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند.

دکتر روحانی افزود: بحث این است که بخشی از محموله های هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه‌آهن حمل شود. یعنی از بندر عباس حمل کنیم به رشت و از آنجا به آستارا و به راه‌آهن سراسری. این راه‌آهن بعداً به دریای سیاه هم متصل خواهد شد. بنابراین ایران به معنی واقعی کلمه هاب منطقه‌ای است.

رییس جمهور اظهار داشت: در زمینه انرژی برق، در حال حاضر تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه‌مان داریم. به ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می‌شود. طرح بزرگی با پاکستان می‌خواهیم برای ترانزیت برق و گاز اجرا کنیم. در زمینه اینترنت نیز همین‌طور است، ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه‌های اخیر 300 گیگ اضافه شده برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی. در سایر زمینه‌ها نیز ایران این جایگاه را دارد. در زمینه راه‌آهن این طور است که راه‌آهن ما به همه کشورهای همسایه متصل خواهد شد. ازبکستان می‌خواهد راه‌آهنی را از طریق افغانستان به راه‌آهن ایران متصل کند . از سوی دیگر راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف می‌خواهیم آن را به عراق متصل کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: اتصال راه آهن هم از جنوب و هم از غرب جزو طرح‌های دولت دوازدهم است. احداث یک راه‌آهن جدید بین ایران و ترکیه غیر از مسیری که داریم که از وان عبور می‌کند، در حال بحث و مذاکره است. بنابراین یکی از ظرفیت‌های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال، بحث جایگاه ترانزیتی در بخش‌های مختلف است.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره کسب و کارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین، آی سی تی و آی تی تصریح کرد: در زمینه فناوری‌های نو، معاونت فناوری ریاست جمهوری قدم‌های بسیار خوبی برداشته است. با وامهایی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها می دهد، کارآفرینان بسیاری که از خارج دارند جذب می‌شوند، همانی که قبلاً به عنوان مهاجرت مغزها در ایران مطرح بود و افراد با استعدادی به خارج رفته بودند، الان سالانه حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین دارد از کشورهای مختلف به کشورمان می‌آید. خیلی از اینها در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در سایر فناوری‌ها هم داریم این کار را می‌کنیم. یعنی الان بحث طراحی لوکوموتیو و واگن‌سازی در ایران مطرح است که این طرح را با روسیه داریم اجرا می‌کنیم. بحث ساخت چند هزار واگن و چند صد لوکوموتیو مطرح است. در زمینه ساخت ماشین و اتومبیل با فرانسوی‌ها فعال هستیم. هم رنو و هم پژو که آنها سرمایه‌گذاری کردند و الان تولید مشترک انجام می‌دهیم. در معادن همینطور است. در برخی فعالیت‌های معدنی پیشرفت‌های خوبی داشتیم. در فولاد می‌دانید الان بحث این است که ایران بازار اروپا را در این زمینه تامین کند.

رییس جمهور اضافه کرد: در برخی از زمینه‌ها حرکت‌های خوبی شروع شده است. بخشی از آنها در دولت یازدهم و بخشی از آن در دولت دوازدهم آغاز شده است. همه این بحث‌هایی که می‌کنیم، در فاینانس و برای تحول در تکنولوژی حمل و نقل ما است. در هفته‌های اخیر نهایی شد که برای راه‌آهن تهران به مشهد و برای برقی شدن آن، در این زمینه 2 میلیارد دلار چین سرمایه‌گذاری کند. مراحل نهایی قرارداد طی شد. در زمینه خودرو، جاده‌ها و ناوگان هوایی می خواهیم نوسازی کنیم و در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده و باید ادامه دهیم.

دنبال امن کردن منطقه هستیم

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به این سوال که تفاوت مهم جهت‌گیری سیاست خارجی دولت دوازدهم و یازدهم چیست، بخصوص در قبال منطقه ملتهب غرب آسیا، گفت: اساس سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم با دولت یازدهم متفاوت نیست. یعنی اساس سیاست ما بر این بود که یک تعامل سازنده عزتمندانه با دنیا داشته باشیم و مقام معظم رهبری هم فرمودند که یک تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم.

رییس جمهور اضافه کرد: اساس سیاست این است که ما در منطقه مشکلات‌مان را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم نه از طریق رویارویی تا بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم. کاری که ایران در عراق انجام داد و کمکی که به دولت و مردم و ارتش عراق کرد، در پیروزی‌هایی که در برابر داعش و تروریست‌ها به دست آورد و آزاد کردن مناطق شمالی عراق. این همکاری بین ایران، عراق و ترکیه در واقع برای ثبات منطقه انجام گرفت. برای اقلیم کردستان که آنجا داشت متشنج می‌شد، تا به شرایط عادی برگردد. این همکاری سه جانبه ما بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: الان در منطقه در کنار مبارزه با تروریسم در کشورهای خط مقاومت که پیروزی بزرگی را به دست آوردند. همکاری ایران، عراق، سوریه ، ترکیه و روسیه، باعث شد پایگاه‌های اصلی داعش در منطقه فرو بریزد. این مسأله بسیار مهم بود. هم در عراق و هم در سوریه، داعش الان شهر یا پایگاه بزرگی را در اختیار ندارد. البته مشکل تروریسم به این سادگی‌ها حل و فصل نهایی نمی‌شود، خیلی باید کار شود، برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم.

مشکل تروریسم به سادگی حل نخواهد شد

رییس جمهور تصریح کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده و عزتمندانه در جهان و ایجاد صلح و ثبات در منطقه است. نسبت به دنیا هم روابط ما بر این مبناست. ما امروز رابطه بسیار خوبی با اتحادیه اروپا شروع کردیم. این رابطه ما امسال نسبت به پارسال خیلی بهتر است و با چند سال پیش قابل مقایسه نیست. روابط سیاسی، تجاری و بین‌المللی ما با اتحادیه اروپا و با روسیه، از گذشته بهتر است. با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور منطقه، روابط بهتری داریم. امروز با ترکیه و عراق و افغانستان، پاکستان و قطر روابط بهتری داریم. ممکن است با یکی دو کشور مثل عربستان مشکل داشته باشیم که این مشکلات را هم خودشان بیشتر می‌کنند.

رییس جمهور اظهار داشت: عربستان دنبال حل دو مشکل است، و به این دلیل ایران را به عنوان دشمن خودش معرفی می‌کند، مشکل اول سرپوش گذاشتن روی شکست‌هایش در منطقه است؛ عربستان در قطر، عراق و سوریه و اخیرا در لبنان ناموفق بود و می‌خواهد سرپوشی بر شکست‌هایش بگذارد.

دکتر روحانی مسایل داخلی عربستان را مشکل دیگر این کشور دانست و افزود: مسایل داخلی عربستان و اختلافات و بهم ریختگی داخلی آنها،‌ مسایل حادی است؛ آنها می‌خواهند برای سرپوش گذاشتن بر مسایل داخلی‌شان کشوری را به عنوان دشمن خودشان معرفی بکنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید هنرمندانه از این مشکلات عبور کنیم، خاطرنشان کرد: کشور ما دست خودمان است، و باید حواسمان باشد در کشور دیگر چه تحولاتی رخ می‌دهد و چه حکومتی سر کار می‌آید و آن دارای چه تجربه‌ای است.

دکتر روحانی با بیان اینکه حکومت آینده آمریکا دست ما نیست، لذا در یک موقعیت بسیار خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام دادیم، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کردند که ما عجولانه داریم کار را پیش می‌بریم اما توانستیم در یک دولتی که دولت گذار از دمکرات‌ها به جمهوری‌خواه‌ها بود، این کار را انجام دهیم.

رییس جمهور ادامه داد: کشورهای مختلف شرایط خودشان را دارند و ما باید در هر مقطعی منافع ملی‌مان را در نظر بگیریم؛ نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم و فکر کنیم در یک شرایط بحران قرار گرفتیم؛ البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه همیشه برای قدرت نمایی در برابر تهدیدات احتمالی به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیاز داریم و هر کدام از این بال‌ها نباشد پرواز ناممکن است، اظهار داشت: اگر قدرت نظامی ما زیاد و قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد، نمی‌توانیم این قدرت را نقد کنیم و اگر قدرت دیپلماسی ما قوی و قدرت نظامی ما ضعیف باشد، نمی‌توانیم در اهداف سیاسی‌مان موفق باشیم؛ دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بال بوده و دولت دوازدهم هم همین را دنبال می‌کند.

رییس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم دولتی بود که از لحاظ پدافند هوایی با ورود سامانه اس- 300 تحول بزرگی در کشور ایجاد کرد، ضمن اینکه خودمان هم در ساخت داخلی پیشرفت‌های خوبی در دولت یازدهم داشتیم و در دولت دوازدهم آن را ادامه می‌دهیم.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت افزایش قدرت‌ نظامی و دفاعی‌ کشور، تاکید کرد: البته مردم قدرت اصلی‌ کشور هستند؛ اما در عین حال نیازمند افزایش قدرت نظامی و دفاعی و نیز قدرت دیپلماتیک هستیم. اینها دو بال قدرت برای حرکت کشور در مسایلی است که در منطقه و جهان پیش روی ما بوده یا در آینده خواهد بود.

مجری پرسید: عده‌ای معتقدند در قضیه برجام اروپایی ها و آمریکایی‌ها تقسیم خوب و بد کردند. موضع مشخص ما امروز در مقابل برجام چیست؟

رییس جمهور پاسخ داد: در برجام موفقیت‌هایی به دست آوردیم که غیرقابل تخریب است. یعنی موفقیت‌ها هیچ وقت از بین نمی‌رود و برای همیشه در تاریخ کشور ما باقی می‌ماند. اولاً یک معضل بزرگ بین‌المللی که آنها به عنوان بحران بین‌المللی مطرح کرده بودند را پای میز مذاکره حل کردیم که این موفقیت دیپلماتیک ماست که هیچ وقت از بین نمی‌رود؛ همانند جنگ 8 ساله که در برابر دشمن پیروز شدیم و هیچ وقت این موفقیت از بین نمی‌رود.

دکتر روحانی اظهار داشت: در مذاکرات از لحاظ اخلاقی پیروز شدیم و ثابت کردیم دروغ نمی‌گفتیم و دشمنان ما دروغ می‌گفتند، ما دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و توانستیم قطعنامه سازمان ملل علیه خودمان را لغو کنیم. ممکن است در آینده قطعنامه داشته باشیم؛ ما که نمی‌توانیم 20 سال بعد را پیش‌بینی کنیم ولی قطعنامه‌ هایی که بود لغو کردیم و این یک موفقیت است.

رییس جمهور با اشاره به منافع اقتصادی حاصل از برجام طی سال های گذشته برای کشور، خاطرنشان کرد: بعد از برجام در این 2 سال در زمینه اقتصادی حرکت‌های بسیار خوبی داشتیم، با سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و توافقات بانکی انجام گرفته و در کشور شاهد ورود فناوری هستیم و توانستیم نفت را به اندازه‌ای که می‌خواهیم تولید کرده و بفروشیم.

رییس جمهور اضافه کرد: در زمینه میعانات گازی هم همین شرایط حاکم بود و این میعانات روی آب و کشتی ها بود، برجام که آمد همه را فروختیم و به درآمد کشور اضافه شد. اداره کشور بدون این موفقیت‌ها بسیار سخت‌تر بود نه اینکه اگر برجام نبود، نمی‌توانستیم کشور را اداره کنیم به هر حال گشایشی بود که ایجاد شد و استفاده کردیم و اینها هیچ وقت از بین نمی‌رود.

اداره کشور بدون برجام سخت‌تر بود

دکتر روحانی گفت: همه تلاش این دولت آمریکا در یکسال گذشته بر این بود که برجام را از بین ببرد و تا امروز نتوانسته موفق شود و این بدان معنا است که این یک توافق بسیار مستحکمی است و به سادگی نمی‌شود آن را از بین برد. از این مهم‌تر موضع‌گیری دولت آمریکا در برابر برجام و ایران و اظهار دشمنی بود که در برابر این موضع گیری چه کسانی در دنیا از آمریکا و چه کسانی از خط ایران و برجام حمایت کردند؟ در دنیا دو سه کشور و یک رژیم از آمریکا حمایت کردند و کل اتحادیه اروپا روبروی آمریکا ایستاد و روسیه ،چین و دیگران روبروی آمریکا ایستادند. در سازمان ملل 2 نطق ایراد شد یک نطق آقای ترامپ ایراد کرد و یک نطق هم رییس جمهور ایران انجام داد این دو در دنیا با هم مقایسه شد و چنین مطرح گردید که ایران منطقی و مؤدب صحبت کرده و رییس جمهور آمریکا با یک شیوه غیرمنطقی با ملت ایران حرف زده است.

رییس جمهور با بیان اینکه موفقیت بزرگی در سیاست خارجی داشتیم و در برابر این موفقیت باید همه تلاش‌مان را بکار بگیریم که در قدم‌های بعدی هم دشمن ناموفق باشد، اظهارداشت: تا امروز بدخواهان برجام در دنیا که عمدتاً در منطقه رژیم صهیونیستی و عربستان است و در بیرون هم تندروهای آمریکا هستند که موفق نبودند. همه تلاش‌مان را در این زمینه بکار می‌گیریم اما در عین حال اگر روزی مشکلی پیش بیاید ، برای آن برنامه‌های لازم را به طور دقیق پیش‌بینی کرده ایم.

قول داده بودم دولت دوازدهم حزبی نبوده و فراجناحی باشد

دکتر روحانی در پاسخ به اینکه «یکی از مهم‌ترین اقدامات صد روزه جنابعالی انتخاب همکارانتان چه در کابینه و چه در دولت بوده شما گفتید در انتخاب همکارانتان در دولت از جمله بکارگیری زنان و جوانان در سطوح عالی و انتخاب کابینه هماهنگ و فراجناحی عمل می کنید چقدر فکر می‌کنید به وعده‌تان عمل کردید و اینکه کابینه موجود و همکاران ارشد دولت نمایانگر این شعارها هستند»، گفت: قول من به مردم این بود که در زمینه دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم دولتم حزبی نباشد و یا به تعبیری جناحی نباشد و فراجناحی باشد به همان‌ صورت هم عمل کردم بر مبنای شایستگی‌هایی که تشخیص می‌دادم و مشورت‌هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم. بر خلاف آنچه که شایع بود در بیرون که روی من فشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب کنم و فلان وزیر را انتخاب نکنم بر مبنای آنچه که می‌دیدم مصلحت جامعه ما است عمل کردم و می‌کنم.

رییس جمهور تصریح کرد: می‌خواهم بر این نکته مهم تأکید کنم که در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب‌تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست. باید اختلافات‌مان را کم کنیم و احزاب، جناح‌ها و همه اقوام، زن و مرد در کنار هم باشیم و بر این نکته در این ایام و این شرایط بیش از اوقات دیگر تأکید می‌کنم بخاطر شرایطی که در منطقه و جهان داریم. بنابراین وحدت ، انسجام ، توازن بین قوا و نیروهای مسلح بسیار مهم است تلاشم در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی‌تر با دو قوه دیگر بیشتر بوده است و مذاکره من با نیروهای مسلح چه سپاه، ارتش وبسیج بیشتر بوده و بیشتر هم خواهد بود. نیاز به وحدت بیشتر و اتحاد بیشتری در این شرایط داریم.

رییس جمهور با بیان اینکه قول دادم که زن‌ها در موضوع اشتغال بتوانند فضای مناسب داشته باشند، گفت: اولاً خدمت همه بانوان سراسر کشور اعلام می‌کنم که اشتغال بانوان در دولت قبل از دولت یازدهم منفی بوده و در دولت یازدهم حضور زن‌ها در زمینه اشتغال حضور بسیار پررنگی بوده است از سال 93 تا 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال داشتیم از این تعداد 307 هزار به طور متوسط اشتغال خانم‌ها بودند یعنی اشتغال خانم‌ها قابل ملاحظه است حدود نصف اشتغال را شامل می‌شود .

رییس جمهور با اشاره به اینکه قول دادم در مدیریت‌ها از بانوان بیشتر استفاده کنیم، گفت: بانوان این استعداد و این قدرت را دارند. تلاش من در دولت بر این بوده که در سطوح مختلف از بانوان استفاده کنیم. برای اولین بار شما می‌بینید که یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است.معاونین 4 وزارتخانه دیگر از خانم‌ها هستند. البته همه وزرا مکلفند که دو نفر از معاونین و مشاورین ارشد‌شان را از میان خانم‌ها برگزینند و این کار انجام خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: در بعضی از زمینه‌ها، مثلاً در هواپیمایی، امروز می‌بینیم که شرکت به این مهمی را یک خانم اداره می‌کند. تلاش ما بر این است که در سطوح مدیریتی خانم‌ها و جوان‌ها بتوانند حضور بیشتری داشته باشند. ما در دولت دوازدهم برای اولین بار یک جوان تحصیلکرده‌ای را که متولد دهه 60 بود به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم و خوشبختانه مجلس هم به او رأی اعتماد داد.

رییس جمهور اظهارداشت: این یک نمونه است برای اینکه کابینه ما و کل مدیران ارشد ما، هم از لحاظ جوان‌تر شدن و هم از لحاظ اینکه خانم‌ها مدیریت ها را به عهده بگیرند و هم از لحاظ حضور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به وعده ها عمل شده و تلاش ما بر این است. در انتخابات هم خانم‌ها، هم جوان‌ها و هم اقلیت‌هایی مذهبی و دینی و اقوام مختلف در کشور سنگ تمام گذاشتند. این را فراموش نخواهم کرد. هم تلاش آنها را فراموش نمی‌کنم و هم وعده خود را فراموش نمی‌کنم. ما هم از اقوام و هم از خانم‌ها و جوان‌ها در دولت دوازدهم بیشتر از دولت یازدهم استفاده خواهیم کرد. در این صد روزه همین‌طور بوده و از این به بعد هم همین روند را ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی تصریح کرد: خوشحالم از اینکه وزرایی که به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم هر سه فراکسیون به این وزرا رأی دادند. رأی وزرا یک رأی بسیار خوب و کم‌سابقه بود. بنابراین همکاری سه قوه بویژه همکاری دولت با مجلس در زمینه اداره کشور بسیار مهم است و این همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم طرح تحول سلامت بود، با توجه به مشکلات پیش روی این طرح، برنامه دولت دوازدهم درباره آن چیست؟ ، خاطرنشان کرد: برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت و ما در دولت دوازدهم همان مسیر را ادامه می‌دهیم؛ برای خدمات بیشتر، خدمات ارزان‌تر و خدمات فراگیر. همانطور که شما در دولت یازدهم دیدید، مردم با هزینه کمتری بیماری‌ها و مشکلاتشان در بیمارستان‌ها مرتفع شد. در دولت دوازدهم هم همین‌طور ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی گفت: ممکن است درصدی که از مردم می‌گیرند، یک درصد بالاتر یا پایین‌تر برود اما به هر حال این روند را ادامه می‌دهیم. در این که از متخصصین در بیمارستان‌های دولتی در غیر ساعات صبح استفاده شود و شبانه‌روز حضور داشته باشند، به همین صورت ادامه خواهد یافت. اعزام متخصصین به بخش‌های مختلف و نقاط دور درست ادامه خواهد یافت و این طرح‌ها تغییر نمی‌کند. البته این بدان معنا نیست که ما مشکلی نداریم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مشکلاتی در طرح تحول سلامت داشتیم که عمدتاً در بخش بیمه‌ها بود، اضافه کرد: دلیل این مشکلات این بود که در بیمه برنامه‌ریزی ما بر این بود که 5 میلیون نفری که بیمه نیستند بیمه شوند و این را دستور دادم و دنبال کردم و بسیار خوشحالم به جای 5 میلیون 11 میلیون نفر بیمه شدند.

دکتر روحانی اظهار داشت: این یعنی 6 میلیون نفر که از بیمه‌های دیگر استفاده می‌کردند، آن را رها کردند و آمدند اینجا بخاطر مجانی بودن ثبت نام کردند. این یک بار سنگینی را بر عهده دولت گذاشت و امروز در تأمین پرداختی‌های بیمه مشکل داریم، اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد. این نیست که در این مشکل باقی بمانیم. تا پایان امسال هم قدم‌های خوبی را برخواهیم داشت و طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت.

رییس جمهور تصریح کرد: این طرح یکی از همان یارانه‌های غیرنقدی است که اشاره کردم. در واقع در سایه این طرح مردم می‌توانند ارزان‌تر به دارو و درمان برسند. البته این نکته را می‌خواهم اضافه کنم که در طرح تحول سلامت نیاز به یک تحول بزرگ در بخش بهداشت داریم. البته سلامت که می‌گوییم هم بهداشت است و هم درمان و هم آموزش. ما در زمینه درمان در دولت یازدهم سرمایه‌گذاری کردیم و در دولت دوازدهم آن راه را باید ادامه دهیم. باید در بخش بهداشت و در بخش آموزش سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم.

به علت انجام نگرفتن مطالعات کافی با افزایش قیمت نان مخالفت کردم

دکتر روحانی ادامه داد: در هر دو بخش با مسئولین مربوطه هم گفتگو کردم و هم جلسه گذاشتم و هم دارم این بحث را ادامه می‌دهم. ما در زمینه بهداشت اگر بتوانیم نان با کیفیت‌تر و مغذی‌تر و آرد غنی‌شده تامین کنیم، مشکلات کمتر می شود. از نظر مواد غذایی و بحث نان، شاید بحث قیمت مطرح باشد. البته با تصمیمی که در این زمینه اتحادیه و برخی از ستادها گرفته بود ، مخالفت کردم، چون مطالعات کافی در این زمینه نشده بود. برای ما مهم این است که مردم در نیازمندی‌های روزمره‌شان مواجه با گرانی‌های ناگهانی نشوند. این گرانی‌ها برای مردم قابل تحمل نیست. برای مردم بسیار سخت است.

رییس جمهور اظهار داشت: هدف این است که کیفیت را بالا ببریم. به معنای اینکه نان مصرفی مردم، مواد غذایی لازم را داشته باشد. ترکیب گندم‌ها مناسب باشد. الان از یک جا یارانه خرید تضمینی داریم، یعنی گندم اگر از خارج خریداری کنیم 700 تومان تمام می‌شود ولی از داخل که خریداری می‌کنیم، حدود 1400 تومان یعنی دو برابر قیمت جهانی گندم را از کشاورز خریداری می‌کنیم. از آن طرف گندم را به نانوایان با قیمت خیلی پایین‌تر داریم، می‌دهیم به دلیل اینکه مردم با نان گران مواجه نشوند. پس هم کیفیت را باید اصلاح کنیم و هم قیمت باید متعادل باشد و نباید به مردم فشار بیاوریم و این یکی از آن مواردی است که در مسأله بهداشت اهمیت دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه بخشی از مسئله بهداشت به محیط زیست، مسأله دریاچه‌ها و تالاب‌ها، ریزگردها و آلودگی هوا مربوط می‌شود که اینها همه برای سلامت مردم بسیار مهم است، گفت: یکی از برنامه‌های دولت در سال 97 ، نوسازی در زمینه خودروهای عمومی و اضافه کردن وسایل نقلیه عمومی است که از خودروی شخصی کمتر استفاده شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در بخش بهداشت باید با همه توان‌ بیشتر تلاش کنیم، افزود: طرح تحول سلامت را با اهمیت ویژه در دولت یازدهم دنبال کردیم و در دولت دوازدهم آن را دنبال می‌کنیم.

مجری پرسید: تبعیض و ناعدالتی اجتماعی که مردم را اذیت می‌کند، بحث فساد است، خیلی هم دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که فساد بسترهای گسترده‌ای در کشور دارد. فساد سازمان یافته و فساد شبکه‌ای داریم و به هر حال آن چیزی است که مردم از آن گله‌مند هستند؛ شما هم در شعارهایتان خیلی شعار مبارزه با فساد دادید؛ به طور مشخص برنامه دولت برای کاهش و کنترل فساد و افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت‌پذیری و سالم چیست؟

رییس جمهور در پاسخ به این سوال اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه اصلی با فساد ارتباطات صحیح مردم با یکدیگر است.

دکتر روحانی با بیان اینکه تلاش دولت اینست که فضای مجازی، فضای بازتری شود و به جای فروش اشتراک به دنبال فروش پهنای باند به مردم هستیم و ان شاء الله در این زمینه از 10 آذر مردم با یک قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد، ادامه داد: در فضای مجازی ضمن اینکه باید حواسمان با دقت جمع باشد و به جوان‌هایمان آموزش دهیم و باید مدارس آموزش‌های لازم را به جوان‌های ما بدهند، اما در عین حال این فضا برای ارتباط و آگاهی مردم است.

رییس جمهور ادامه داد: امروز اگر یک جایی و گوشه‌ای مشکلی پیش می‌آید، همه از طریق موبایل هایی که در اختیارشان است، آگاه می شوند و این مانند یک رسانه فعالیت می کند. ما باید اطلاعات لازم را به مردم بدهیم و به همین دلیل تصمیم ما در دولت یازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است که همه دولت‌ مخصوصاً بخش اقتصادی در اتاق شیشه‌ای برود تا همه مردم مطلع باشند که دولت چه می‌کند.

دکتر روحانی افزود: حتی باید برنامه‌ریزی کنیم تا از زمانی که اعتباری برای طرحی را تخصیص می‌دهیم تا زمانی که خزانه پرداخت می‌کند و این در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد، چه مقدار هست، چگونه خرج می‌شود و در همه طرح‌های عمرانی و قراردادها، مناقصات و مزایده‌ها اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهیم که در چه وضعیتی هستیم و چه کار کردیم.

رییس جمهور شفافیت، فرهنگ‌سازی و تقویت رسانه‌ها را از عوامل مهم و بزرگ در مسیر مبارزه با فساد دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها و روزنامه‌ها و فضاهای مختلف و خبرگزاری‌های ما باید در زمینه اطلاع‌رسانی و نقد تلاش کنند و این همان سیاست داخلی است که در دولت یازدهم دنبال می‌کردیم و وعده‌ای که به مردم دادم این است که رفتار من اولاً جناحی نبوده و فراجناحی باشد و ثانیاً آزادی در جامعه بیشتر و فضای نقد بر جامعه حکمفرما باشد.

دکتر روحانی افزود: مردم باید به راحتی انتقاد کنند؛ البته انتقاد به معنای تخریب، دروغ‌ گفتن و تهمت نیست اما اگر دولت کاری می‌کند و کسی می‌خواهد بگوید که راه بهتری وجود دارد و این راه این اشکالات را دارد، باید بتواند نقد کند.

رییس جمهور با بیان اینکه شفافیت و اطلاع‌رسانی دو عامل مهمی است که می‌توانیم در زمینه مبارزه با فساد از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: البته فسادهای دیگر هم در زمینه قاچاق و زمینه‌های دیگر وجود دارد و ما در تلاش هستیم که این فسادها کاهش پیدا کند؛ هماهنگی بین همه قوا برای مبارزه با فساد ضروری است و باید این هماهنگی را با قوای دیگر انجام دهیم.

جلسات سران قوا باعث شد که مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی برطرف شود

دکتر روحانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا جلسات سران سه قوه منظم انجام می‌گیرد و مهم‌ترین موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود، چیست؟ ، گفت: در دولت یازدهم هم جلساتی با روسای دو قوه دیگر داشتم، اما در دولت دوازدهم در همین صد روز، یکی از تصمیمات ما بر این شد که این جلسات را بیشتر ادامه دهیم و به صورت منظم این جلسات ادامه پیدا کرده و دفاتر سه رییس قوه، اجرای مصوبات را دنبال و پیگیری کنند و ما در پایان هر جلسه‌ای دارای مصوبه مکتوب باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در جلسات اخیر، هم مصوبات داشتیم و هم مصوبات را مکتوب و پیگیر اجرای آن هستیم، خاطرنشان کرد: دلیلش این است که درست است قوا از هم مستقل‌اند، اما این قوا باید کاملاً با هم کار بکنند و تعامل داشته باشند و هم تعامل و توازن قوا توامان با هم لازم است.

دکتر روحانی اظهار داشت: بسیاری از مسایلی که در بروکراسی معمول حل و فصل آنها زمان بر بوده و به طول می‌انجامد، در جلسه سران قوا سریع تر حل خواهد شد، ادامه داد: در همین موضوع مؤسسات غیرمجاز اخیر، در واقع همین جلسات باعث شد که خیلی سریع‌تر بین قوه مجریه و قوه قضائیه هماهنگی‌ بیشتری را ایجاد کنیم و بتوانیم مشکل مردم را سریع‌تر حل کنیم.

رییس جمهور افزود: یک تصمیم اساسی در جلسه سران سه قوه در زمینه اقتصادی اینست که امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را حل کرده و کمک کنیم در این زمینه نگذاریم کارآفرینان ما بخاطر بهانه‌های کوچک در بخش اقتصادی دچار مشکل شوند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در جلسات سران قوا همچنین راجع به مسایل سیاسی، منطقه‌ای و جهانی هم با هم گفتگو و بحث می‌کنیم و این در حالی است که در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم و بنابراین هدف اصلی ما این است که ما بتوانیم برنامه‌هایمان را راحت‌تر پیش ببریم، مثلاً در زمینه بودجه امسال قبل از اینکه ما در دولت نهایی کنیم خیلی از مباحث اصلی این بودجه را در جلسه روسای قوا با هم بحث و برای بهبود بودجه کمک کردیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید بودجه را به مجلس بدهیم و مجلس آن را نهایی و تصویب کرده و به ما برگرداند و در بسیاری از مراحل در مسیر اجرا نیازمند هستیم که قوه قضائیه کمک کند؛ هدف اصلی تسهیل امور کشور و حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است؛ امروز این رابطه را با نیروهای مسلح نیز بیشتر کردم به دلیل اینکه این رابطه هم می‌تواند برای مسایل مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی‌ به ما کمک کند.

یکی از اهداف مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود

در ادامه این مصاحبه زنده تلویزیونی، مجری به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و پرسید« یکی از موضوعات بسیار مهم و چندجانبه که پیوستگی عمیقی هم با سیاست داخلی و هم با موضوعات اقتصادی و هم با خیلی از موضوعات فرهنگی دارد بحث آسیب‌های اجتماعی در جامعه ،بحث حاشیه‌نشینی، بحث موضوعاتی که مردم درگیر آن هستند مثل اعتیاد، طلاق و موضوعاتی از این دست است، به طور مشخص آیا دولت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و کنترل و کاهش آنها برنامه‌ای را تا پایان دولت دوازدهم خواهد داشت؟»

رییس جمهور در پاسخ اظهارداشت: مسأله آسیب‌های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم است مخصوصاً در مسایلی مثل اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی، اینها مسایل بسیار مهمی است که با آن مواجه هستیم. از لحاظ تشکیلاتی اولاً رهبر معظم انقلاب در این زمینه وقت‌ گذاشته اند و جلساتی که ایشان 6 ماه یکبار با مسئولین مختلف در این زمینه می‌گذارند خیلی تأثیرگذار بود برای اینکه همه دستگاه‌ها حرکت سریع‌تری را در این زمینه داشته باشند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از لحاظ تشکیلاتی قبلاً مسأله آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور و مسئولش وزیر کشور بود و این بعدا به شورای اجتماعی تبدیل شد .ریاست شورای اجتماعی به عهده رییس جمهور است. البته قائم مقام رییس جمهور در این شورا وزیر کشور است، بعضی از جلسات هم خود من تشکیل می‌دهم از سال گذشته تا حالا قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است. اخیراً آمارها در بسیاری از این آسیب‌ها کاهش را نشان می‌دهد.

رییس جمهور گفت: در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رشد منفی و یک مقدار کاهش داشتیم و این خیلی امیدوارکننده است . در زمینه مواد مخدر که البته ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت مستقیمی را به عهده دارد که ریاست این ستاد به عهده رییس جمهور است و در هفته آینده جلساتی خواهیم داشت و این جلسات را ادامه می‌دهیم. یکی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که البته در این مبارزه باز قوای دیگر هم باید مشارکت و شرکت کنند.

دکتر روحانی افزود : در زمینه آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد عمدتاً مسایل فرهنگی و اقتصادی بسیار تأثیرگذار است به نظر من شرایط و آمار یک سال گذشته ما را امیدوار کرده به اینکه اولاً اولویت‌بندی کنیم و ثانیاً چیزهایی که میان بخشی است که در آن دستگاه‌های مختلف مسئولند چنین برنامه‌ریزی شده که در هر بخشی یک دستگاه مسئول اصلی شده و بقیه همکار آن دستگاه باشند تا کارها با مدیریت بهتری پیش برود، بودجه‌ای هم برای این کار پیش‌بینی خواهد شد که بتوانیم این معضل اجتماعی را مهار کنیم.

۱۶ آذر در دولت یازدهم زنده شد

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به اینکه « در آستانه 16 آذر روز دانشجو هستیم، دانشجویان به دلیل جوان بودن مطالبات مختلفی دارند. شاید یکی از مهم‌ترین مطالبات دانشجویان مطالبات اجتماعی، سیاست داخلی، آزادی بیان و موضوعاتی از این دست است به طور مشخص در دولت دوازدهم دانشگاه‌ها و دانشجویان چه امکاناتی را به دست خواهند آورد و چه شرایط و فضایی برای آنها حاکم خواهد بود» ، اظهارداشت: 16 آذر روز دانشجو است و اتفاقات این روز در دولت یازدهم زنده شد. یک مدتی بود که مراسم 16 آذر تعطیل بود و صرفا اجتماعات کوچکی در بعضی از دانشگاه‌ها برگزار می شد ولی در دولت یازدهم در همه دانشگاه‌های بزرگ مراسم داریم خیلی از شخصیت‌های مختلف از جناح‌های مختلف سخنرانی می‌کنند، دانشجویان نظرات‌شان را بیان می‌کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اهداف دولت در دانشگاه‌ها گفت: به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری قبل از اینکه او را به مجلس معرفی کنم، تأکید کردم و در برنامه دولت دوازدهم هم آمده و آن اینکه دانشجوی ما در پایان دانشگاه دارای یک مهارت باشد. قبل از اینکه به فکر این باشد که من بعد از دانشگاه می‌خواهم چه شغلی پیدا کنم، خودش کارآفرین باشد و وارد صحنه شود. امروز خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی از دانشجویان را قبل از اینکه حتی دوره کارشناسی‌شان تمام شود را جذب می‌‌کنند بنابراین مهارت‌آموزی برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هدف دیگر دولت اینست که فضای بازی در اختیار دانشگاه و دانشجویان گذاشته شود، گفت: دانشگاه را نمی‌توانی محصور کرد . دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان آمده تا دانش بیشتری یاد می‌گیرد، همه دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند یک احساس جدیدی پیدا می‌کنند و آن احساس مسئولیت است و این را شخصا وقتی از حوزه، وارد دانشگاه شدم بخوبی احساس کردم بنابراین دانشجویان باید وارد بحث‌های اجتماعی و سیاسی شوند و هم باید نظرات‌شان را اعلام کنند و هم باید آزادی عمل در آنجا بیشتر باشد و هم در شرایط فعلی ما نباید بگذاریم بخاطر مسایل سیاسی یا جناحی بین دانشجویان عزیز ما فاصله باشد اشکال ندارد نظرات و تفکرات مختلف باشد اما دوستانه در کنار هم باشند و فعالیت کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد:باید همه جناح های سیاسی احساس کنند که نظام و حکومت و دولت پشتیبان آنها هستند، اینطور نیست که نظام پشتیبان یک جناح باشد، و یا مخالف یک جناح دیگر باشد. همه جناح‌ها باید یک احساس عدالت و برابری را در فضای دانشگاه داشته باشند البته دانشگاه هم به کمک های از لحاظ تحول در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها ،در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و در همه وسایل کمک‌آموزشی، نیاز دارد که در بودجه امسال داریم آنها را پیش‌بینی می‌کنیم. بودجه‌ای را برای نوسازی آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌های مختلف برای اینکه بتوانیم فناوری و نوآوری‌های بیشتری در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

اجرای وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی نیاز به هماهنگی بیشتر همه ارکان حکومت دارد

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا وعده انتخاباتی یا وعده‌های انتخاباتی هست که در این 100 روز برای آن کاری نکرده باشید یا نتوانسته باشید انجام دهید؟ ،گفت: آن مقدار که در ذهنم هست و اعلام کردم در ضمن برنامه‌ام، وعده‌های انتخاباتی اصولش در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود. همان زمان نیز اعلام کردم که مبنای من برنامه‌هایی است که در این مجموعه آمده و در اختیار مردم قرار گرفت اما در غیر از آن برنامه مکتوب من وعده‌های شفاهی هم به مردم دادم. هیچ یک از وعده‌ها را فراموش نکرده ام.

دکتر روحانی افزود: آن وعده‌های اساسی که به مردم دادم فراموش نکردم. وظیفه خودم می‌دانم که آنها را دنبال کنم. اینکه بعضی فکر می‌کنند که مثلاً ما در موقع انتخابات برای اینکه رأی مردم را جلب و جذب کنیم، شعاری را به مردم گفتیم و به آن عمل نکردیم یا دنبال این نیستیم که به آن عمل کنیم، همه شعارها را برای اجرایش هم دنبالش هستم و هم در ضمن مصوبات دولت و در ضمن لوایحی که به مجلس می‌دهیم و در ضمن برنامه‌ریزی‌هایی که داریم انجام می‌دهیم، دنبال کردم.

رییس جمهور اظهار داشت: بخشی را در 100 روز توانستیم انجام دهیم و بخشی جزو برنامه‌هایی است که تا پایان امسال انجام می دهیم یا در سال‌های بعد آن را دنبال می‌کنیم. البته برخی از مسایل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم مطرح کردند یا خود من مطرح کردم که اجرای آنها نیاز به یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت دارد. من آنها را هم دنبال کردم و هم دنبال می‌کنم و هم فضای بهتری حتی در آن زمینه‌هایی که مردم گاهی شعار می‌دادند، امروز شاهدند. البته با آنچه مردم خواستند ما فاصله داریم و آن را دنبال خواهیم کرد.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد: در زمینه مسایل صد روزه، بحث‌های مختلفی بود که فرصت نشد آنها را توضیح دهم. در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، مسکن و بافت های فرسوده که ما طرح‌های خوبی در این 100 روز طراحی کردیم، هم برای تهران و شهرهای بزرگ و سراسر کشور. تقریباً سه چهار جلسه خودم برای بافت‌های فرسوده در این 100 روز گذاشتم و این را ادامه می‌دهیم. همکاری خوبی با شهرداری تهران در زمینه بافت‌های فرسوده تهران شروع کردیم. بحمدالله هماهنگی دولت با شهرداری تهران در دولت دوازدهم مقداری بهتر از قبل است و ما می‌توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری ببریم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه کشاورزی تحولات خوبی داشتیم و الحمدالله در این 100 روزه هم گندم کشاورزان را خریداری کردیم و هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم. این کار سنگینی است و مردم می‌دانند که حدود 11 هزار و 600 میلیارد تومان پول گندمی است که از کشاورزان خریدیم و اینها را پرداخت کردیم.

دکتر روحانی گفت: برنامه‌های مختلفی در این 100 روزه بوده که در بحث امشب فرصت نشد که آنها را توضیح دهم . از همه وزرا و معاونین می‌خواهم که گزارش برنامه 100 روزه‌ای که انجام دادند و برنامه‌هایی که برای سال جاری و برای 4 سال مد نظر است، برای مردم توضیح دهند. همانطور که در مصاحبه قبلی اشاره کردم در تمام احکام وزرا این بار در دولت دوازدهم یک پیوست حکم ابلاغ کردم که هر وزیری بر مبنای پیوست حکم باید فعالیت کند و باید آن را به طور منظم گزارش دهد. بنابراین وزرا می‌توانند در این زمینه برای مردم توضیح دهند و مردم آگاه باشند که چه کاری در این 100 روز انجام گرفته و چه کاری برای آینده مدنظر ما است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها