علم ارتباطات می‌گوید رسانه‌های جمعی نمی‌میرند، بلکه هر رسانه جدیدی تکمیل‌کننده رسانه‌های قبلی است. براساس آماری که اخیرا منتشر شده است، کاربران جهان به صورت میانگین در سال2017 میلادی روزانه 157 دقیقه از اینترنت استفاده می‌کنند. در حالی که میزان متوسط استفاده از تلویزیون در جهان به صورت روزانه 164 دقیقه تخمین زده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۴۴
تلویزیون یا اینترنت؛ کدام یک می‌ماند؟

باید توجه داشت طبق این رقم، در سال 2009 میلادی میزان استفاده از تلویزیون 188 دقیقه در روز بوده است.

کاهش بینندگان تلویزیون در شبکه‌های کابلی هم نشان می‌دهد در سال 2016 میلادی حدود 51 درصد از مردم دنیا و 59 درصد از آمریکایی‌ها تلویزیون کابلی می‌دیدند، اما این رقم سال 2017 میلادی کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد؛ به‌نحوی که در نظرسنجی از 26 هزار بیننده تلویزیون در 26 کشور جهان، فقط 23 درصد تلویزیون کابلی می‌بینند. در آمریکا هم این رقم 25 درصد گزارش شده است.

به نظر می‌رسد وضع‌کنندگان نظریه مرگ تلویزیون استدلالشان این است که اگر برنامه‌های تلویزیون در فضای آنلاین، روی لپ‌تاپ‌ها یا موبایل‌هایشان در دسترس باشد، دیگر کسی به دیدن تلویزیون رغبتی نشان نخواهد داد.

معتقدان به پویایی و زنده بودن تلویزیون در جهان آینده، در برابر چنین استدلالی معتقد هستند تلویزیون‌های خانگی که به شبکه‌های اینترنتی متصل شده‌اند، می‌توانند علاوه بر برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های دیگری را هم به بینندگان خود ارائه دهند. پس مرگ تلویزیون سنتی به دلیل مکمل بودنش با اینترنت امری تخیلی است.

در حال حاضر سایت‌های نت‌فلیکس، هولو و آمازون پربیننده‌ترین تلویزیون‌های آمریکایی است و در برابر این سایت‌ها، یوتیوب برای جست‌وجوی ویدئوهای پرمخاطب و جذاب کاربرد بیشتری دارد.

در ایران هم هرچند 47 میلیون نفر از اینترنت روی موبایل استفاده می‌کنند، اما هنوز هم خانواده‌ها ترجیح می‌دهند وقتی در کنار هم هستند به تماشای تلویزیون بنشینند و همین امر نشان می‌دهد فرهنگ ایرانی اسلامی تمایل چندانی به ترک علایق سنتی‌اش ندارد و در عوض با استفاده از تلویزیون، از اپلیکیشن‌های موبایلی هم برای کسب اخبار و اطلاعات بهره می‌برند.

دکتر امیدعلی مسعودی

عضو هیات علمی دانشگاه سوره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها