جام‌جم از اوضاع زندگی کولبران پس از ورود بنیاد برکت به اشتغال‌زایی برای این قشر گزارش می‌دهد

۳۵۰۰ کولبر صاحب شغل شدند

هر شغلی یک حدود متعارف از فشار جسمی و روانی را باید به فرد وارد ‌کند که در کنار آن بتواند سال‌ها در آن شغل فعالیت و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کند، اما درباره مساله افراد کولبر این فشارها هیچ حد مشخصی ندارد و این افراد را در معرض انواع آسیب‌های جسمی قرار می‌دهد؛ برای نمونه، به هم خوردن راستای طبیعی ستون فقرات یکی از مشکلاتی است که این افراد با آن روبه‌رو هستند.
کد خبر: ۱۰۹۶۲۲۹
سلامت کولبران درمعرض خطر جدی است

ستون فقرات ما دارای سه انحناست که به واسطه آنها بیشترین آزادی و ثبات لازم به بدن داده می‌شود که بتواند کارهایش را براحتی و با کمترین فشار بر مهره‌ها انجام دهد.

در افراد کولبر چون مدت زمان زیادی بارهای سنگین را حمل می‌کنند، این بارها روی تنه آنها سوار می‌شود و در دراز مدت منجر به برهم خوردن این راستاهای طبیعی و آسیب به دیسک و مهره‌ها می‌شود.

علاوه بر این، باید به تسریع شروع آرتروز نیز اشاره کرد، آرتروز دلایل مختلفی دارد؛ اما یکی از دلایل اصلی آن استفاده نابجا و زیاد از مفاصل بدن است. با توجه این‌که کولبران علاوه بر وزن خود، بار سنگینی را حمل می‌کنند فشار زیادی به مفاصل آنها وارد می‌شود و سن شروع آرتروز در آنها پایین‌تر خواهد بود.

سختی در حفظ تعادل، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که ممکن است کولبران با آن روبه‌رو شوند. مرکز ثقل بدن ما که برای حفظ تعادل نیاز دارد آزادانه حرکت کند در نزدیکی مهره‌های کمر قرار دارد؛ درحالی که بستن بارهای سنگین به تنه افراد کولبر باعث محدود شدن امکان مانور مرکز ثقل می‌شود. از سوی دیگر این افراد از کوه‌ها و دره‌ها عبور می‌کنند تا بار خود را به مقصد برسانند.‌ مسیر صعب‌العبور کوه‌ها تعادل فرد را دچار مشکل می‌کند؛ حال وجود بار سنگینی که این افراد حمل می‌کنند خودش مزید بر علت است تا تعادل آنها بشدت دچار مشکل شود و هر لحظه امکان افتادن و آسیب دیدن آنها
وجود دارد.

بعلاوه باید از احتمال پارگی تاندون‌ها و رباط‌ها نیز نوشت. اگر به ورزشکاران نگاه کنید متوجه می‌شوید آنها با وجود آمادگی جسمانی بالا، به دفعات دچار پارگی تاندون، شکستگی استخوان، پارگی رباط و آسیب‌های دیگرمی‌شوند. در افراد کولبر این احتمالات بسیار بیشتر است. زیرا از آمادگی جسمانی برخوردار نیستند و کارهای سنگینی در حد یک وزنه‌بردار انجام می‌دهند که فشار مضاعفی به بدن آنها وارد می‌کند و احتمال آسیب‌های اینچنینی را زیاد می‌کند.

اختلالات گوارشی نیز یکی دیگر از مسائلی است که معمولا کولبرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.بعضی از افراد کولبر برای افزایش ثبات بار روی بدنشان علاوه بر این که آنها را بر دوش خود می‌بندند، با یک کمربند هم بار را ‌روی شکم‌شان محکم می‌کنند. این کار به خودی خود کار درستی است که فشار را روی بدن تقسیم می‌کند، اما این کمربندها با فشاری که به شکم می‌آ‌ورد مانع فعالیت عادی دستگاه گوارش می‌شود و در درازمدت مشکلات گوارشی پیش می‌آورد.

دکتر رامین محمدی

کاردرمانگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها