دبیر ستاد تنظیم بازار دولت اعلام کرد مصوبه جدید قیمت نان از ابتدای آذرماه (امروز) اجرایی می‌شود و نان با نرخ‌های جدید به مردم فروخته خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۰۶۴
نان در تنور گرانی

براساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار قرار بر این شده است که قیمت جدید نان از ابتدای آذرماه 1396 در استان‌های مختلف با در نظر گرفتن الگوی مصرف خانوار مقیم آن منطقه و اعمال‌نظر استانداری‌ها و تا سقف 15 درصد صورت پذیرد. بر این اساس، باید منتظر بود تا در هر استان، قیمت نان توسط استانداری‌ها اعلام شود که به نظر می‌رسد تا پایان هفته جاری، قیمت‌های جدید نان در کل کشور مشخص شود.

دیروز سه‌شنبه محسن بهرامی ارض‌اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در ستاد تنظیم بازار قیمت نان طبق برنامه از اول آذر نهایتا تا 15درصد افزایش خواهد داشت.

بهرامی ارض اقدس در ادامه با اشاره به سهم نان در سبد خانوار افزود: 2.3 درصد از هزینه سبد خانوار کشور مربوط به نان است در حالی که سهم گوشت در سبد خانوار 23درصد است. بنابراین با در نظر گرفتن سهم این دو محصول در سبد خانوار می‌توان در نظر گرفت که افزایش یک درصدی هر یک چقدر در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها در سبد خانوار می‌شود.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که سهم نان در سبد خانوار در میان قشرهای مختلف، متفاوت است بنابراین دولت می‌تواند با برنامه اصلاح یارانه‌های نقدی، پرداختی در دهک‌های پایین جامعه را تقویت کند و از محل آزادسازی می‌توان پرداخت‌های جبرانی برای قشر مورد نظر داشت.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان این‌که قیمت‌های فعلی نان مربوط به سه سال پیش است، اظهار کرد: نرخ‌های جدید را که قرار است اعمال شود، نمی‌دانم اما نهایتا باید 15درصد به قیمت‌های فعلی اضافه شود.

بهرامی ارض اقدس با اشاره به ثبات قیمت آرد افزود: قیمت آرد برای نانوایی‌های سنتی 660 تومان سابق خواهد بود و برای نانوایی‌های صنعتی 900 تومان است و افزایش قیمت نان تاثیری در قیمت آرد ندارد. این در حالی است که یکسان‌سازی نرخ آرد در مرحله بعد با تصویب طرح جامع آرد و نان اجرا می‌شود که اکنون در حال بررسی است و باید در دولت تصویب شود.

ناهماهنگی در اجرای مصوبه

در حالی خبر اعمال قیمت‌های جدید نان از امروز از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام شد که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: افزایش قیمت نان هنوز ابلاغ نشده است و احتمالا تا آخر همین هفته پس از بررسی‌های تکمیلی عملیاتی خواهد شد.

فاضلی درباره دلایل تعویق اجرای این مصوبه ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: این افزایش قیمت پس از تعیین وزن چانه نان در مراکز استان‌ها، با نظارت استاندار و در تهران نیز زیر نظر اتاق اصناف ایران اجرایی خواهد شد.

در همین حال علی جنگروی، مشاور فرماندار تهران نیز درباره افزایش قیمت آرد و نان گفت: شورای آرد و نان این فرمانداری هنوز هیچ دستورالعمل یا مصوبه‌ای برای افزایش قیمت این کالا را نداشته و این‌که در رسانه‌ها اعلام شده قیمت نان و آرد افزایش یافته است، مورد تائید این نهاد نیست.

جنگروی در ادامه افزود: نهادهایی که در این زمینه اخباری را منتشر کرده‌اند باید درباره آن توضیحات لازم را بدهند و نسبت به پیامدهای این روند نیز پاسخگو باشند.

از سوی دیگر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در پاسخ به خبرنگار جام‌جم اعلام کرد: گرچه این سازمان یکی از اعضای کارگروه آرد و نان استان است اما براساس مصالح موجود فعلا قصد ارائه هیچ‌گونه توضیحی در این زمینه ندارد و هر آنچه که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده ملاک اجرای واحدهای صنفی خواهد بود. حال سوال اصلی این است که این ناهماهنگی در میان مسئولان اجرای چنین مصوبه‌ای در آینده چه تاثیری در نحوه برخورد واحدهای صنفی با سفره مردم خواهد داشت و به قول معروف نان چند از تنور بیرون خواهد آمد.

جریان‌سازی نانوایان

محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ضمن تکذیب افزایش قیمت آرد به جام‌جم گفت: متاسفانه با توجه به اجرای دستورالعمل افزایش قیمت نان، برخی از نانوایان نسبت به شایعه‌سازی در این زمینه اقدام کرده‌اند که تکذیب می‌شود و لازم است هموطنان در نظر داشته باشند که هرگونه افزایش قیمت از طریق مراجع صلاحیت‌دار به اطلاع همگان خواهد رسید.

محمدی افزود: قیمت آردهای دولتی و آزاد هر دو به صورت رسمی تعیین و ابلاغ شده است که هم‌اکنون هیچ افزایش قیمتی در آنها منظور نشده و در صورت مشاهده تخلف لازم است مراتب در سامانه 124 جهت بررسی و کنترل ثبت شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران تاکید کرد: قبل از اجرای دستورالعمل افزایش قیمت نان، بیشترین تخلف مربوط به اوزان غیراستاندارد چانه‌های خمیر بود، بنابراین با اجرای دستورالعمل افزایش قیمت نان تمامی واحدهای صنفی موظف به رعایت وزن چانه‌های تعیین شده هستند و نباید به بهانه‌های مختلف در این زمینه کوتاهی کنند.

وضعیت قیمت آرد

از سوی دیگر سید محمدرضا مرتضوی، دبیر انجمن صنفی آردسازان ایران به جام‌جم گفت: شایعات مربوط به افزایش قیمت آرد هیچ‌گونه پایه و اساسی نداشته و نباید به آنها دامن زد، به این دلیل که از سال 1392 تا امروز با نظر دولت هیچ‌گونه افزایش قیمت آردی برای تحویل به نانوایان اعمال نشده است.

مرتضوی افزود: البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در واحدهای تولیدکننده آرد اوایل سال گذشته انجمن اعلام کرد تقریبا هزینه‌های تولید آرد 95 هزار تومان نسبت به گذشته افزایش یافته که لازم است برای تأمین هزینه‌های تولیدکنندگان در قیمت لحاظ شود، اما مسئولان با بررسی مستندات ارائه شده تفاوت قیمتی 75 هزار تومان را تائید کرده و مبنای محاسبه قرار دادند، البته نه به این ترتیب که قیمت آرد افزایش یابد بلکه دولت مسئولیت تأمین این مابه‌التفاوت را بر عهده گرفت.

این مقام صنفی با تاکید مجدد بر ثابت بودن قیمت آرد از سال 92 تا امروز برای تحویل به نانوایان به جام‌جم گفت: مابه‌التفاوت تائید‌شده دولت در قیمت تولید آرد به هیچ عنوان روی قیمت افزوده نشده بلکه به شرط ثابت ماندن قیمت آرد تحویلی به واحدهای صنفی، بر اساس قانون دولت مکلف به تأمین و پرداخت آن به واحدهای تولیدی آرد شده؛ اما متاسفانه تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

نان‌های فانتزی گران نمی‌شود

از سوی دیگر، محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) درباره افزایش قیمت نان به جام‌جم گفت: مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار صرفا مربوط به نان‌های سنتی است که براساس اعلام اتاق اصناف تهران و استانداردهای شهرستان‌ها انجام خواهد شد.

کرمی با تاکید مجدد مبنی بر ثبات قیمتی در نان‌های فانتزی افزود: تا زمانی که قیمت آرد گران نشود، واحدهای صنفی مربوط نیز هیچ افزایش قیمتی را اعمال نخواهند کرد و در صورت افزایش قیمت نان قطعا قیمت‌های جدید براساس تائید مسئولان اعمال خواهد شد.

این مقام صنفی تصریح کرد: قیمت آرد فعلا برای هیچ یک از واحدهای صنفی افزایش نداشته و بر اساس قیمت‌های مصوب قبلی، تحویل واحدهای متقاضی خواهد شد، براین اساس هرگونه گران‌فروشی آرد تخلف است و باید به مسئولان مربوط گزارش شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها