نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران با حضور معاون فرهنگی و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، سه شنبه 30 آبان در تالار امیر کبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۳۴
اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برگزار می شود

به گزارش جام جم آنلاین،‌در ابتدای این نشست، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر پیگیری وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه و لزوم کار فرهنگی در منطقه، درباره برگزاری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران گفت: جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برای اولین بار 4 تا 8 آذر سال جاری برگزار خواهد شد. تاکنون جشنواره‌های آموزش، پژوهش و بین‌الملل در دانشگاه تهران برگزار شده ولی تاکنون جشنواره فرهنگ نداشتیم و این اولین بار است که این جشنواره در سطح وسیع برگزار می‌شود.

سرسنگی تصریح کرد: البته در سال‌های قبل جشنواره‌های فرهنگی در حوزه انجمن های علمی دانشجویی، کانون های فرهنگی و نشریات به صورت مجزا برگزار می شد که در سال جاری این جشنواره‌ها جمع بندی شده و به صورت کلی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران تصویر کلی و درستی از فرهنگ را در این دانشگاه به نمایش خواهد گذاشت، افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره تقدیر از فعالان فرهنگی و معرفی آثار برتر است که بخش عمده‌ای از این جشنواره مربوط به دانشجویان است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، تاکید کرد: علاوه بر حضور دانشجویان و اساتید، کارکنان دانشگاه نیز در این جشنواره مشارکت دارند که برگزاری آن باعث ترغیب دانشگاهیان در حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، یادآور شد: شعار این جشنواره «فرهنگ دانشگاهی، ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت های اجتماعی» است. این جشنواره در بخش کانون‌های فرهنگی هنری، انجمن‌های علمی دانشجویی، نشریات دانشجویی، ایده‌های برتر فرهنگی، آثار و تولیدات فرهنگی و هنری، پایان نامه‌های دانشجویی و معرفی مدیران و کارشناسان فرهنگی برتر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 80 کانون فرهنگی هنری، 180 انجمن علمی دانشجویی و بیش از 400 نشریه دانشجویی در دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مجموع کارهای فرهنگی انجام شده در دانشگاه تهران، گفت: اگر کسی بگوید ما در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم بی انصافی کرده است، اما معتقدیم کارهایی که شده کافی نبوده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: در دانشگاه‌ها در رابطه با فرهنگ زیاد صحبت می‌کنیم ولی آنچنان که باید فرهنگ به رسمیت شناخته نشده و تعریف درستی از فرهنگ در دانشگاه‌ها نداریم و هرکس از دید خودش فرهنگ را تعریف می‌کند. متاسفانه برخی معاونت‌های فرهنگی اساسا نقش خود را در سیاست می‌بینند، برخی‌ها هم فکر می‌کنند کار فرهنگی صرفا پرداختن به برپایی نماز جماعت و ساخت نمازخانه و از دید برخی‌ها هم کار فرهنگی یعنی نوشتن شعار بر در و دیوار دانشگاه است. در صورتی که اینها هم بخشی از کار فرهنگی و نه تمام مسئولیت فرهنگی یک مرکز فرهنگی است.

سرسنگی ادامه داد: ما باید فرهنگ را به رسمیت بشناسیم و مسئولان دانشگاه‌ها باید بدانند در قبال فرهنگ هم به اندازه آموزش و پژوهش مسئولیت دارند. ما باید تعریف مشترکی از فرهنگ در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی، هم‌گرایی واحدهایی است که در دانشگاه، کار فرهنگی می‌کنند. از طرفی ما نیاز داریم کارشناسان فرهنگی را آموزش دهیم، حوزه فرهنگی حوزه‌ای نیست که هرکسی بتواند در آن بدون تخصص فرهنگی مدیر شود و این آسیبی است که ما در حوزه فرهنگ از آن رنج می‌بریم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، اظهار داشت: این بد است که در دانشگاه که مدیر فرهنگی تربیت می‌کند، مدیران فرهنگی تخصص نداشته باشند. متاسفانه یک عده تخصص فرهنگی ندارند و فرهنگ را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند. یکی از توفیقات ما این است که در دانشگاه تهران از رئیس و هیئت رئیسه‌ای برخورداریم که فرهنگ را درک می‌کنند و این یک نعمت است.

دکتر مجید سرسنگی در پایان سخنانش، افزود: گاهی بودجه‌های فرهنگی به نهادهایی تخصیص می‌یابد که نقشی در فرهنگ ندارند. در کشور سالیانه بودجه‌های خوبی برای فرهنگ در نظر گرفته می‌شود ولی متاسفانه گاهی این بودجه‌ها به نهادها و ارگان‌هایی تخصیص می‌یابد که علنا نقشی در فرهنگ ندارند.

در ادامه این نشست، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و دبیر جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران، گفت: اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران از 4 تا 8 آذرماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و تا کنون ۲۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران به‌منظور تشویق و ترغیب فعالان فرهنگی تأثیرگذار در ارتقاء و توسعه امور فرهنگی و ایجاد خلاقیت، الگوسازی برای آثار ارزشمند فرهنگی و همچنین مشارکت در اعتلای سطح فرهنگ دانشگاهیان و در راستای سیاست‌ها و اهداف فرهنگی، برگزار می‌شود.

دکتر زارع چاهوکی ادامه داد: جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در بخش‌های انجمن‌‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی، نشریات دانشجویی، ایده‌های برتر فرهنگی و آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان، پایان‌نامه برتر دانشجویی در حوزه فرهنگ دانشگاهی و مدیران و کارشناسان برتر فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: امکان ارسال آثار برای تشکل‌های دانشجویی، دانشجویان و اعضای هیئت علمی فراهم شده و محورهای جشنواره از محورهایی است که به طور جامع مسائل مختلف فرهنگی دانشگاه را در بر می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، اظهار داشت: برای اینکه فرآیند ارسال آثار را تسهیل کنیم سامانه جشنواره را راه اندازی کردیم و هم اکنون ارسال آثار از طریق این سامانه امکان پذیر است، البته به جز آثاری که الزاما نیاز است از طریق دستی ارسال شود.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌های مختلف جشنواره، گفت: تا کنون 250 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و مهلت ارسال آثار هم که تا امشب بود به دلیل درخواست های متعدد تا فردا تمدید شد؛ در نتیجه امکان ارسال آثار برای تشکل های دانشجویی، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران تا چهارشنبه 1 آذر همچنان وجود دارد.

دکتر زارع چاهوکی، تصریح کرد: در طول زمان اجرای جشنواره برنامه های متنوعی برگزار خواهیم کرد که برپایی نمایشگاه دستاوردهای حوزه فرهنگی و اجتماعی شامل عکس و پوستر برنامه‌ها در نگارخانه دانشجو، نمایشگاه دستاوردهای تشکل‌های دانشجویی، اجرای نقاشی دیواری، برگزاری کارگاه‌های مختلف توسط تشکل‌های دانشجویی، برگزاری تورهای بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه تهران، برگزاری تورهای بازدید دانشجویان از اماکن استان تهران، برنامه های اختصاصی دانشکده‌ها و پردیس‌ها، ایستگاه جشنواره فرهنگ هر روز از ساعت 12:30 تا 13:30، در ضلع جنوب شرقی میدان اصلی پردیس مرکزی دانشگاه تهران که شامل اجرای موسیقی مقامی، اجرای موسیقی ملی گروه ارکستر کوبه ای، اجرای نمایش محیطی، اجرای گروه کر موسیقی دانشجویان و ... خواهد بود.

وی در پایان، گفت: آیین اختتامیه جشنواره 8 آذر ساعت 14 در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود و به صاحبان آثار برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

گفتنی است، اولین جشنواره فرهنگ، شنبه 4 آذر، در باشگاه دانشجویان افتتاح می شود و چهارشنبه 8 آذر ساعت 14 در همین محل با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها