چند روز قبل شایعاتی به گوش رسید مبنی بر اینکه گوگل می خواهد شاخه ای از زبان برنامه نویسی اپن سورس اپل یعنی سوئیفت (Swift) را به خدمت بگیرد، البته مشخص نبود آیا این کمپانی تغییرات خاص خودش را در آن اعمال می کند یا خیر.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۱۱
سیستم عامل اسرارآمیز گوگل از زبان برنامه نویسی اپل هم پشتیبانی می‌کند + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، «کریس لتنر» خالق سوئیفت به شفاف سازی ماجرا پرداخت:

افراد زیادی در گوگل از سوئیفت استفاده می کنند و به همین دلیل به یکپارچگی و اجماع نیاز داریم، بنابراین تصمیم گرفتیم موضوع را علنی کنیم.

ظاهراً گوگل کپی ویژه ای از این کد را می خواهد تا بتواند تغییراتی را در آن اعمال نموده و به مخزن رسمی سوئیفت اضافه نماید. همین حالا هم در مخزن رسمی سوئیفت بخش تازه ای به نام «ساپورت فیوشا» (Fuchsia Support) ایجاد شده و یکی از توسعه دهندگان مطرح گوگل به نام «زک بولینگ» که چند سال قبل «آبجکتیو C» را به اندروید پورت کرد هم این موضوع را تأیید کرده است.

از طرفی، سیستم بازبینی کد گوگل هم می تواند نمونه ای از اپلیکیشن نوشته شده با سوئیفت برای سیستم عامل فیوشا را به شما نشان دهد که هنوز اجرا نمی شود، اما به محض اعمال تغییرات مورد نظر گوگل در سوئیفت قابل اجرا خواهد بود.

توسعه سیستم عامل جدیدی به نام فیوشا (Fuchsia) توسط گوگل بر هیچکس پوشیده نیست، اما نکته مبهم اینجاست که هیچکس نمی داند این OS چه استفاده ای دارد و جایگزین چه چیزی می شود. هسته این سیستم عمدتاً با استفاده از زبان های C و ++C نوشته شده و رابط کاربری آن هم بر پایه Dart است، اما ردپای زبان های دیگری مانند Go، پایتون، Rust و حالا سوئیفت هم در آن دیده می شود.

گفتنیست قابلیت کامپایل کردن اپ های سوئیفت برای اجرا روی فیوشا بدین معنا نیست که تمامی اپلیکیشن های iOS روی سیستم عامل جدید گوگل پورت می شوند، چون اپل فقط از سورس اصلی سوئیفت استفاده می کند و مابقی پلتفرم iOS کاملاً بسته است، بنابراین توسعه دهندگان از بیرون پلتفرم به کتابخانه ها دسترسی ندارند.

یکی از احتمالات این است که گوگل، فیوشا را به عنوان پلتفرم پایه و همه کاره برای اپلیکیشن ها توسعه می دهد تا هسته اصلی برنامه را به زبان دلخواه خود (Go، سوئیفت، Rust، جاوا اسکریپت و غیره) بنویسید و سپس UI اختصاصی را برای پلتفرم های مختلف (اندروید، iOS، فیوشا، لینوکس، ویندوز و وب) به آن اضافه کنید.

در مجموع، خوره های برنامه نویسی در دوران هیجان انگیزی به سر می برند و شاید اکنون بهترین زمان باشد تا به توسعه اپلیکیشن روی بیاورید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها