مطالعات استارت‌آپ سلامتی کاردیوگرام و دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (UCSF) تشخیص بیماری با اپل واچ را تایید کرده است. از گجت های پوشیدنی از قبیل ساعت اپل و Fitbit می‌توان برای شناسایی بیماری های خطرناکی از قبیل فشار خون و وقفه تنفسی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۰۳
ساعت هوشمند اپل فشار خون و مشکلات تنفسی را تشخیص می‌دهد + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از کلیک، کاردیوگرام و UCSF قبلاً هم با همکاری یکدیگر توانایی اپل واچ در شناسایی آریتمی قلب را با دقت ۹۷ درصدی به نمایش گذاشته بودند. این تحقیق نشان می‌دهد که اپل واچ می‌تواند به تشخیص بیماری های وقفه تنفسی در خواب و فشار خون به ترتیب با دقت ۹۰ و ۸۲ درصد بپردازد.

به گزارش کلیک به نقل از انجمن وقفه تفنسی خواب آمریکا، در ایالات متحده ۲۲ میلیون بزرگسال به این بیماری مبتلا هستند و ۸۰ درصد کیس‌هایی که در سطوح متوسط و جدی این مشکل هستند هنوز بیماری‌شان تشخیص داده نشده است. این بیماری خطرناک باعث توقف تنفس فرد در هنگام خواب می‌شود و می‌تواند به مرگ منجر گردد.

به گفته مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)، ۷۵ میلیون بزرگسال دیگر هم مبتلا به فشار خون هستند، بنابراین در معرض خطر بیماری‌های قلبی و سکته قرار دارند، عواملی که بیشترین درصد مرگ و میر در ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر بتوانیم در خانه و با استفاده از یک دستگاه ساده وقفه تنفسی در خواب و فشار خون را تشخیص دهیم، حوزه بهداشت و سلامت با تحول بزرگی روبرو می‌شود. در حال حاضر اکثر بیماران باید به پزشک مراجعه کنند و در چند بازه‌های زمانی نامنظم آزمایش بدهند، بنابراین اگر فشار خونشان در مرحله خطرناکی قرار داشته باشد تشخیص آن مشکل است. تشخیص بیماری وقفه تنفسی در خواب حتی از این هم سخت‌تر است، چرا که علائم آن فقط در حین خواب اتفاق ظاهر می‌شود.

این گروه از ۶۱۱۵ نفر خواست تا با استفاده از اپلیکیشن کاردیوگرام برای یک بازه زمانی مشخص به وسیله اپل واچ مورد آزمایش قرار بگیرند. آن‌ها در نهایت با استفاده از یک الگوریتم یادگیری عمیقِ آموزش داده شده، موسوم به DeepHeart، موفق شدند تشخیص بیماری های وقفه تنفسی در خواب را در ۱۰۱۶ نفر و فشار خون را در ۲۲۳۰ نفر از شرکت کنندگان ممکن کنند.

به گفته برندون بالینگر (Brandon Ballinger)، یکی از موسسان کاردیوگرام، DeepHeart توسط اطلاعات مربوط به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان آموزش داده شد، سپس بر روی ۳۰ درصد باقی مانده آزمایش شد.

اگرچه این مطالعه به وسیله اپل واچ انجام شده است اما جانسون شیه (Johnson Hsieh)، دیگر موسس این استارت‌آپ، معتقد است که این مدعا برای اکثر دستگاه‌های پوشیدنی که حسگر ضربان قلب داشته باشند صادق است، چرا که همه آنها فناوری‌های مشترکی دارند.

شیه در خصوص تشخیص بیماری با اپل واچ می‌گوید: «ایده این است که با مشاهده مداوم می‌توانید به تشخیص بیماری فشار خون در افرادی که از بیماری خود بی‌خبرند بپردازید، سپس راهنمایی‌های لازم برای بررسی‌های نهایی را برای آن‌ها بفرستید تا استفاده از دستبند فشار خون یا سایر روش‌های درمانی برای آن‌ها تجویز شود».

مطالعات کاردیوگرام و UCSF در زمینه تشخیص بیماری با اپل واچ سومین تحقیق بزرگی است که با استفاده از یادگیری عمیق انجام می‌شود. پیش از این Google Brain و دانشگاه استنفورد برای تحقیق روی بیماری چشم دیابتی و سرطان پوست از این روش استفاده کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها