گفت‌وگو با علی‌اصغر قریشی، سفیر سابق ایران در یمن

عربستان در باتلاق یمن به دام افتاده است

با وجود این‌که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در طول نزدیک به سه سال جنگ شکست دهد، اما کاری از پیش نبرده است. حملات بی‌وقفه و وحشیانه جنگنده‌های سعودی و محاصره سراسری یمن و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، سبب وخامت اوضاع شده است. دراین شرایط انصارالله یمن، تهدید به حمله به نفتکش‌های عربستان سعودی کرده است. در این زمینه با علی اصغر قریشی، سفیر سابق ایران در یمن گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۰۹۴۹۹۵
عربستان در باتلاق یمن به دام افتاده است

چرا انصارالله یمن نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان را به هدف قرار دادن نفتکش‌های سعودی و ائتلاف در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب تهدید کرده است؟

تحولات اخیر در یمن و محاصره شدید هوایی، دریایی و زمینی یمن و بستن همه راه‌ها توسط نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان، بر وخامت اوضاع در یمن افزوده است. براساس گزارش‌ها تاکنون یک میلیون نفر در این کشور به وبا مبتلا شده‌اند و تعداد تلفات رو به افزایش است. ادامه حملات گسترده به مراکز و شهرهای مختلف یمن از جمله سعده، مرکز تاریخی زیدیه و همچنین صنعا پایتخت یمن، انصارالله را به تهدید وادار می‌کند. طبیعی هم است که فشارهای وارد شده بر مردم یمن و نیروهای مردمی آنها را وادار به چنین اقدامی کند.

آیا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌توانند این تهدید را عملی کنند؟

پیشتر‌ هم این تهدید از جانب آنها صورت گرفته بود و چند بار نیز آن را عملی کردند.

با توجه به این‌که حملات نسبت داده شده به انصارالله به کشتی‌های جنگی یا ناوشکن محدود می‌شد، آیا حمله به یک نفتکش سبب دخالت نیروهای نظامی خارجی در منطقه نمی‌شود؟

این موضوع بسیار حساس است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد. به هر حال، قدرت‌هایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و... نسبت به این موضوع حساس هستند. باب‌المندب راه تجاری مهم و عبور و مرور بسیاری از کشورهای تجاری دنیاست. این تهدید اگر عملی شود بسیار جدی خواهد بود.

در این صورت آمریکا و متحدانش وارد جنگ با یمن خواهند شد؟

بعید است آمریکا به صورت مستقیم وارد این جنگ شود. دو سال و هشت ماه است که عربستان به یمن حمله می‌کند و آمریکا ترجیح می‌دهد سلاح این جنگ را تأمین کند و به پشتیبانی سیاسی از عربستان بپردازد. اکنون آمریکا در صحنه رسانه‌ها و تبلیغات به نفع عربستان و علیه ایران فعالیت می‌کند. آنهابه طور مداوم ایران را به حمایت از انصارالله یمن متهم می‌کنند. از سوی دیگر، آمریکا در یمن با هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای القاعده را هدف قرار می‌دهد و تاکنون از این هواپیماها علیه حوثی‌ها استفاده نکرده است. اولویت آمریکا در یمن مبارزه با فعالیت القاعده و داعش است.

در این صورت عملی شدن تهدید انصارالله چه پیامدهای اقتصادی خواهد داشت؟

پیش‌بینی عواقب این حمله سخت است. به هر حال قدرت‌های جهانی نسبت به این مسأله حساسیت زیادی دارند.

به نظر شما عربستان پس از نزدیک به سه سال جنگ فرسایشی همچنان استراتژی سابق خود را پی می‌گیرد یا به‌دنبال استراتژی جدیدی است؟

عربستان در یمن در باتلاق گیر کرده است. البته قصد بیرون آمدن از این باتلاق را دارد، اما از آنجا که حاضر نیست انصارالله را به رسمیت بشمارد، راه به جایی نمی‌برد. هفته گذشته در کنگره آمریکا استراتژی این کشور در قبال یمن مشخص شد که تأکید بر قطعنامه 2216 شده است. این قطعنامه عنوان می‌کند انصارالله باید صنعا و دیگر مناطقی را که در یمن در اختیار دارد، ترک کند. اما چنین چیزی پس از سه سال مقاومت دربرابر حملات جنایتکارانه ائتلاف به رهبری سعودی‌ها بعید به نظر می‌رسد. آنها شهدای بسیاری در این راه داده‌اند و بعید است به این سادگی‌ها از آرمان‌ها و اهدافشان دست بکشند.

اکنون عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را پایتخت خود می‌خواند اما نمی‌تواند وارد آن شود. در این صورت چگونه می‌خواهد وارد صنعا شود؟ حتی فرض کنیم انصارالله از صنعا خارج شود، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

جنگ و حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان باعث گسترش فعالیت‌های القاعده و داعش در یمن شده است. آیا برنده این جنگ القاعده است؟

بدون شک این جنگ سبب افزایش نفوذ القاعده و داعش در یمن شده است. طبیعتا آنها زمانی که در جاهای مختلف خلأ قدرت می‌بینند بویژه در استان‌های تاریخی جنوب یمن مانند ابیض و عدن و صحرای بزرگ حضرموت، فعالیت و عملیات خود را گسترش می‌دهند.

این فعالیت‌ها به صنعا و عدن کشیده نمی‌شود؟

اتفاقا در یکی دو هفته گذشته داعش به قصد آزاد کردن زندانیان خود با یک خودروی بمبگذاری شده به صورت انتحاری به یک مرکز پلیس در عدن حمله کرد. البته با مقاومت پلیس و انفجار کمربند انتحاری تروریست‌ها 50 نفر از نیروهای پلیس در این حمله کشته شدند.

با وجود تمام این شرایط، پیش‌بینی شما از بحران یمن چیست؟

به نظر می‌رسد جنگ همچنان در یمن ادامه خواهد داشت. مگر این‌که عربستان سعودی حاضر شود از شرط و شروطی که گذاشته کوتاه بیاید و بر سر میز مذاکره بنشیند. سعودی‌ها باید از اصرار بر شروطش دست بردارد و قدرت انصارالله را در یمن به رسمیت بشمارد. مادامی‌که آنها انصارالله یمن را به رسمیت نشناسند جنگ ادامه خواهد داشت.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها