گزارشی از برنامه ویژه خردسالان در شبکه پویا

وقتی «مامان گلی» برای بچه‌ها قصه می‌گوید

شبکه پویای سیمای جمهوری اسلامی ایران حالا چند سالی است که کار خود را آغاز کرده و اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان کوچک و خردسال تلویزیون و حتی خانواده‌هایشان مواجه شده است. شبکه‌ای که با توجه به رده سنی مخاطبانش عموما به پخش مجموعه‌های متنوع پویانمایی، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی مختص کودکان و نوجوانان می‌پردازد و هر روز مهمان خانه‌هایشان می‌شود. یکی از این برنامه‌ها «مامان گلی» نام دارد که در فواصلی میان برنامه‌های دیگر به روی آنتن می‌رود و به شکلی بی‌واسطه با بچه‌ها سخن می‌گوید.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۹۰
وقتی «مامان گلی» برای بچه‌ها قصه می‌گوید

رابط برنامه‌های شبکه پویا

مامان گلی نام میان‌برنامه ویژه شبکه پویاست که به کارگردانی مهدی نیک‌روش و اجرای مریم اکبری، سری اولش در 90 قسمت تهیه شده و در فواصل مختلفی از روز از شبکه پویا به روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که می‌کوشد به شکلی بی‌واسطه با مخاطبان کودک سخن بگوید و به دور از اجراهای نصیحت‌گونه مرسوم، آنها را به تماشای این برنامه جذب کند.

نیک‌روش تهیه‌کننده این کار به جام‌جم توضیح می‌دهد: مامان گلی به منزله مجری اصلی شبکه پویاست و در واقع چسب و نقطه ارتباطی برای برنامه‌های دیگر محسوب می‌شود. تقریبا هر دو ساعت یکبار یک برنامه مامان گلی روانه آنتن می‌شود و برای حدود چهار دقیقه با بچه‌ها و مخاطبانش سخن می‌گوید.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: در مامان گلی هر روز موضوعی را انتخاب می‌کنیم و برمبنای آن پیش می‌رویم. بچه‌های امروز دیگر مثل نسل ما نیستند که خیلی راحت بنشینند و برنامه‌ها را تماشا کنند و جلب کردن توجه‌شان امری دشوار است. با این حال تاکید ما عمدتا به روی موضوعات اخلاقی است و از برخورد با بزرگ‌ترها، آداب درست حرف زدن، برخورد با غریبه‌ها و مواردی از این دست صحبت می‌کنیم. نیک‌روش تاکید می‌کند: برنامه ما در ابتدا قرار بود تنها 40 قسمت داشته باشد؛ اما بازخوردهای مثبت مخاطبان باعث شد که 90 قسمت از مامان گلی را بسازیم و روانه آنتن کنیم.

از زبان عروسک‌ها

مریم اکبری از جمله بازیگران عرصه تئاتر کودک و نوجوان است که حالا مدتی است در نقش مامان گلی، قصه‌گویی برای خردسالان در شبکه پویا را بر عهده گرفته است. این مجری و بازیگر در تعریف این برنامه می‌گوید: سری قبلی این برنامه «مامان جون» نام داشت که با اجرای خانم گیتی خامنه روی آنتن می‌رفت. در سری جدید و از هنگامی که آقای نیک‌روش تهیه‌کنندگی برنامه را برعهده گرفتند، ایشان این پیشنهاد همکاری را با من مطرح کردند و بر این اساس پیش رفتیم که حرف‌هایی تازه را برای گروه سنی کودک بگوییم.

وی ادامه می‌دهد: ما یک نوع تربیت خاص در شبکه پویا مدنظر داریم و می‌کوشیم به شیوه قصه‌گویی و استفاده از عروسک‌ها، مفاهیم موردنظرمان را برای بچه‌ها بگوییم. بچه‌های ما متاسفانه با عروسک‌ها بیگانه شده‌اند و دیگر خاله‌بازی نمی‌کنند. ما خواستیم به نوعی خاله‌بازی را برای این نسل تازه احیا کنیم و به یادشان بیاوریم.

اکبری می‌افزاید: در شرایط امروز که عموما خانواده‌ها تک‌فرزندی شده‌اند و بچه‌ها هم‌بازی ندارند، سعی کردیم به آنها یاد بدهیم که با عروسک‌هایشان برای خودشان هم‌بازی بسازند و کمتر سراغ تبلت و وسایل بازی رایانه‌ای بروند. ضمنا تاکید دیگرمان این است که بچه‌ها خود برای عروسک‌هایشان صداسازی کنند و از این راه خلاقیتشان هم تقویت شود.

این مجری درخصوص ارتباط بچه‌ها با این برنامه و بازخوردهایشان هم توضیح می‌دهد: من بیشتر اوقات با وسایل حمل و نقل عمومی رفت‌وآمد می‌کنم. خیلی وقت‌ها در طول مسیر بچه‌ها من را می‌بینند و می‌شناسند؛ آنهایی که کمتر خجالتی هستند خودشان جلو می‌آیند یا مادرهایشان را به سراغم می‌فرستند. بچه‌ها همه ‌چیز را می‌بینند و درک می‌کنند و اکثرا هم اذعان دارند که طرفدار عروسک‌هایمان هستند.

عروسک‌هایی از جنس قاشق چوبی!

از جمله خلاقیت‌های دوست‌داشتنی مجموعه مامان گلی، ساخت عروسک‌هایی از جنس قاشق‌های چوبی و قصه‌گویی به وسیله‌شان است. نیک‌روش در این خصوص توضیح می‌دهد: این عروسک‌ها به‌صورت یک خانواده شامل پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ و دو شخصیت خردسال به نام‌های پویا و نهال که کودکان این خانواده هستند، ساخته شده‌اند. هر روز یکی از آیتم‌های مامان گلی با همراهی این قاشق‌ها روایت می‌شود. اکبری هم می‌گوید: هدف از استفاده از این عروسک‌ها این بود که به بچه‌ها بگوییم الزاما نباید برای بازی کردن به سراغ عروسک‌های گران‌قیمت و پر هزینه بروند، بلکه می‌توانند با وسایلی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود برای خودشان عروسک بسازند و با آنها بازی کنند.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها