زمین‌لرزه اخیر در غرب ایران، باز هم تن بسیاری از ایرانیان را لرزاند؛ حادثه‌ای غم‌انگیز که نمی‌توان بسادگی از کنار آسیب‌هایش گذشت و چشم بر داغ مردمان آسیب‌دیده‌اش بست؛ در این بین اما گروهی خواسته و ناخواسته به انتشار اخباری اقدام می‌کنند که از صحت و سقم آنها بی‌اطلاعند یا مروج اطلاعات نادرستی می‌شوند که با هدف تخریب اقدامات صورت گرفته برای امداد‌رسانی و تشویش اذهان عمومی ساخته می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۸۷
شبکه‌های استانی و گسترش چتر رسانه‌ای مطمئن در زلزله غرب کشور

در این گونه موارد کسب اخبار از طریق رسانه‌ها و مجاری مورد اطمینان و انتشار آنها برای مقابله با خبررسانی‌های کذب، می‌تواند در جلب اعتماد عمومی نسبت به نهادها و سازمان‌های امدادرسان مثمرثمر باشد.

سازمان صداوسیما و شبکه‌های استانی، یکی از کانال‌های ارتباطی مطمئن در کنار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در زمینه اطلاع‌رسانی سریع و دقیق در حوادث اینچنینی به شمار می‌روند، به واقع رسانه ملی در این‌گونه موارد با ایجاد جریان دو طرفه برای انتشار اخبار صحیح و انتقال خواسته‌ها و نیازهای مردم آسیب‌دیده به مسئولان و امدادرسانان، نقش مهمی در گسترش چتر رسانه‌ای مطمئن و تقویت آرامش در فضای پرالتهاب بعد از حادثه دارد. در جریان زلزله غرب کشور، مراکز استانی صداوسیما بخصوص مراکز ایلام، کرمانشاه و کردستان توانستند با حداکثر توان و امکانات موجود و از همان نخستین ساعات بروز حادثه، به وظیفه رسانه‌ای خود عمل کنند و در راستای آرام‌سازی فضا و اطلاع‌رسانی صحیح و بموقع از مجموعه اقدامات صورت گرفته برای نجات آسیب‌دیدگان و امدادرسانی به آنها، نقشی حداکثری ایفا کنند. راه‌اندازی «رادیو امید» به همت صدا و سیمای مرکز کرمانشاه که بیشترین خسارات را در این استان شاهدیم، ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود که به منظور پوشش اخبار زلزله غرب کشور بویژه روستاهای کرمانشاه صورت گرفته است. صدا و سیمای مرکز ایلام نیز عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشت و نخستین ارتباط زنده با مسئولان ذی‌ربط برای اطلاع‌رسانی درخصوص زلزله را فقط 15 دقیقه بعد از زلزله اصلی برقرار کرد. استفاده از ظرفیت زیرنویس تا زمان اعلام رسمی کانون اصلی زلزله از دیگر اقدامات این مرکز در جهت انجام وظایف رسانه‌ای بود؛ ظرفیتی که بارها از سوی مدیران ارشد صدا و سیما مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

حفط آرامش و اطمینان مردم درباره آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی، خدماتی، درمانی و بهداشتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صداوسیما در شرایط بحرانی است و به نظر می‌رسد تا اینجای کار، شبکه‌های استانی توانسته‌اند به این وظیفه خود به بهترین نحو عمل کنند.

فرشید شکیبا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها