«پهلوان! وه گردی مِنی بزرگور!» بله، پهلوان امروز همه با تو هستند و تو را صدا می‌کنند!
کد خبر: ۱۰۹۳۶۱۰
کرماشانه که م

جام جم آنلاین - این ذهنیت عامه مردم ایران دور از واقعیت مرام و معرفت کرمانشاهی‌ها نیست... که اگر در این شهر پهلوان را صدا کنی، همه برمی‌گردند، چون پهلوانی را در خون خود می‌دانند! دیار پهلوانان امروز نقل هر محفلی است؛ همه با آه و اندوه خبرهای زلزله مهیب آن دیار را دنبال می‌کنند، امروز همه پهلوان را صدا می‌کنند، چون خودشان پهلوانند؛ ایرانیان را می‌گوییم که ـ به دور از هر گونه عرق ناسیونالیستی ـ وقتی پای انسانیت و عواطف به میان آید در دنیا زبانزدند.

کرماشانه که م،(کرمانشاه من) زبان و کردار سیاسیون را بلد نیستم، نمی‌فهمم و با آن با تو نه گپ می‌زنم، نه درددل می‌کنم! رکورددار بودنت در آمار بیکاری را نمی‌گویم که اقتصادیون گواه آنند، شکاف‌های شدید اجتماعی و معضلات روحی ـ روانی‌ات را به زبان نمی‌آورم که آن هم سهم زبان فصیح جامعه‌شناسان و روان‌شناسان است، چشم را بر سطح نازل رفاه مردمانت می‌بندم، لابد هستند چشم‌هایی که آن رفاه را ببینند! اما وقتی مصیبت قهر طبیعت بر تو نازل شد، همه اینها از ذهنم گذشت و پیش خودم گفتم کلکسیون دیار پهلوانان تکمیل شد!

اما من ورزشی‌ام و با زبان ورزش با تو سخن می‌گویم، اتفاقا چه وجه مشترک خوبی داریم. چرا که ورزش در این سرزمین بر محور پهلوانی استوار گشته، همچنان که در دنیا زبان دوستی است!

کرماشانه که م؛ داغت سخت و جانکاه، اما زلزله که چیزی نیست، تو همیشه تاریخ استوار بودی و نستوه. مقابل جنگ ایستادی و سر تعظیم فرود نیاوردی و اگر سال‌هاست ریزگرد نفست را بند آورده است، لابد حکمتی در آن نهفته است!

امروز فقط کام تو تلخ نیست، تمام این سرزمین داغدار دیار فرهاد و شیرین، بیستون و طاق بستان‌اند، وقتی حرف از روحیه پهلوانی می‌شود به طور مشخص ورزشکارانمان چیز دیگری هستند، ورزشکاران با الگو گرفتن از جهان پهلوان تختی و گلریزانش برای زلزله طبس، در رودبار و منجیل و بم و ورزقان هم هیچ گاه مردم داغدارشان را تنها نگذاشته‌اند و وقتی خبر زمین‌لرزه دیار پهلوانان را شنیدند، خیلی زود و در همان صف اول با پیام تسلیت و اعلام آمادگی برای کمک به هموطنان خود، پهلوانی را بار دیگر معنا کردند، امروز ایران به پهلوانانش می‌نازد، ورزش به مردمانش و کرمانشاه عزیز، دلگرم و استوار به این یکدلی!

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها