اگر می‌خواهید در خانه راحت بنشینید و بدون هیچ هزینه یا مزاحمتی برای خودتان کسب و کار راه بیندازید و از قضا پول خوبی در بیاورید، این شغل‌ها درآمدتان را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت، دغدغه جدی بسیاری از کشورهاست، توجه به مشاغل خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۴۹
با این شغل‌ها پولدار شوید!

در بسیاری از خانواده‌هایی که با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند و از نظر اقتصادی تحت فشارند، مشاغل خانگی بهترین راه کسب درآمد و حیات خانواده به شمار می‌رود؛ کسب و کارهایی که شاید در نگاه اول درآمدزا نباشند یا تصور شود در بروکراسی‌های دست و پا گیر اداری و مجوزهای عجیب و غریب خاص کشورمان،‌ محصور مانده و امکان عملی شدن ندارند، اما حقیقت آن است که در تمام دنیا مشاغل خانگی مورد استقبال و بسرعت در حال رواج است.

به گفته کارشناسان، کسب وکارهای خانگی، از بهترین و مطمئن‌‌ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری شناخته می‌شوند و 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را تامین می‌کنند. کسب و کار خانگی یا (Home business) به آن دسته کسب و کارهایی گفته می‌شود که لزوما مشارکت همه اعضای خانواده را در بر ندارد و صرفا یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغولند.

از نگاه سازمان بین‌المللی کار (ILO) موقعیت مکانی و وجود کسب و کار در خانه،‌ ملاک تلقی کردن آن به عنوان مشاغل خانگی است.کنوانسیون 189 سازمان بین‌المللی کار، کار شایسته را برای کارگران خانگی به رسمیت شناخته است. کار خانگی یک منبع مهم اشتغال بویژه برای زنان به شمار می‌رود. پخت و پز غذا، بافت تابلو‌فرش،تهیه و تولید اقلام دکوری و صنایع دستی نظیر کیف و کوله، ‌دستبند و گردنبند ماه‌تولد، عروسک‌سازی و پرورش قارچ و گیاهان خانگی و دارویی به دلیل کم جا و کم هزینه بودن آن و بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی به دلیل اهمیت آن به عنوان نیاز اولیه هر انسان می‌تواند از جمله ایده‌های جالب و پر سود برای راه‌اندازی مشاغل خانگی باشد.

بیشتر افراد از مشاغل خانگی تصور دیگری دارند و فکر می‌کنند، هر کاری را می‌توان در خانه انجام داد و آن را شغل خانگی نامید، در حالی که این طور نیست. آرایشگاه یا آموزشگاه خیاطی جزو مشاغل خانگی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان یک خانه را به چلوکبابی تبدیل کرد، چون یکی از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که درون خانه و بدون هرگونه مزاحمت فردی یا ازدحام جمعیتی انجام ‌شود تا آرامش ساکنان آپارتمان‌ها به هم نریزد و سر و صدا یا ازدحام و ترددی به وجود نیاید، اما کسانی که به شیرینی پزی یا پخت و پز غذا، درست کردن ترشی خانگی یا تدارک جعبه‌های کادویی و پکیج‌های خوراکی برای مناسبت‌های خاص مثل عید نوروز، ماه رمضان یا شب چله علاقه‌مند و مسلطند، می‌توانند در خانه به این کار اهتمام داشته باشند، ولی قبل از آن باید با یک فروشنده شیرینی یا کترینگ تهیه غذا یا مغازه‌های سطح شهر وارد مذاکره شوند تا محصولات خانگی خود را برای فروش به آنها عرضه کنند. اتصال مشاغل خانگی به بازار از طریق ارتباط‌ گیری با برندهای مطرح و تلاش برای برندسازی محصولات مشاغل خانگی محقق می‌شود.

مسلم خانی، مشاور ارشد کارآفرینی و کسب‌ وکار می‌گوید، مشاغل خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است. او معتقد است، کار کردن در خانه کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد چون وقت بیشتری برای خانواده و تربیت و پرورش فرزندان می‌گذارند و بدون این که اجبار به ترک منزل و ساعت‌ها ماندن در شلوغی خیابان‌ها و ترافیک داشته باشند، با خیالی آسوده و بدون دغدغه به فعالیت اقتصادی در خانه می‌پردازند.

به گفته این استاد دانشگاه، مشاغل خانگی علاوه بر منافع مادی که متوجه اقتصاد خانواده است، در حل مشکل بیکاری هم نقش موثری دارد و با توسعه کسب و کار خانگی می‌توان افراد بیشتری را به کار مشغول کرد. در اشتغال خانگی، فرد شغل خود را به منزل می‌آورد و به جای این که هزینه‌های زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل، کار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار، ارزش افزوده کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.

کنوانسیون 189 سازمان جهانی کار، کار شایسته را برای کارگران خانگی به رسمیت شناخته و آن را یک منبع مهم اشتغال و درآمد برای زنان می‌داند. اهمیت مشاغل خانگی و نقش آن در کاهش بیکاری تا آنجاست که سال 89 قانون ساماندهی مشاغل خانگی به تصویب رسید و برای اجرا به وزارت کار و امور اجتماعی وقت ابلاغ شد.

در روزهای اخیر، الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در فاز نخست برای اجرا در هشت استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان رونمایی شد.

در حال حاضر ایتالیا، استرالیا، انگلستان و چین از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کار خانگی و کارآفرینی خانوادگی به شمار می‌روند، به نحوی که این دسته مشاغل در انگلستان به شکل حرفه‌ای و تخصصی دنبال می‌شود.

گزارش‌ها نشان داده، بیش از 50 درصد مشاغل کوچک در انگلیس در خانه انجام می‌شود تا جایی که اشتغال به کسب و کار خانگی در سال 2014 حدود 400 میلیون پوند در اقتصاد این کشور تاثیر داشته است. امروز اشتغال خانگی به دلیل ریسک‌پذیری پایین، کاهش مصرف انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، مورد اقبال و توجه بسیار قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها