دوچرخه‌سواران عضو انجمن مردم نهاد چیای مریوان در کردستان با شعار «نه به کشتار پرندگان مهاجر» راهی فریدون کنار مازندران شدند تا با رکاب‌زنی مسافت بیش از هزار کیلومتر، پیام خود را به همگان برسانند.
کد خبر: ۱۰۹۲۶۰۱
در رکاب پرندگان مهاجر...

چندی پیش دو دوچرخه‌سوار انجمن سبز چیا با شعار «نه به کشتار پرندگان مهاجر» از تالاب زریبار مریوان راهی مازندران شدند تا در کنار عاشقان طبیعت مازندران به کشتار پرندگان مهاجر نه بگویند و به همگان اعلام دارند که اینجا سرزمین مهربانی است. این دوچرخه‌سواران در مسیر خود به سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان تهران نیز رفتند تا بگویند ما به عنوان سفیران مهربانی انجمن سبز چیا و صدای پرندگان مهاجر، رنج راه را به تن خریده‌ایم تا بگوییم: دیگر نمی‌توانیم آرام نشسته و در برابر سرنوشت محتوم به مرگ پرندگان مهاجر سکوت کنیم. این فعالان از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست خواستند که با پیگیری جدی این مساله در ریشه‌کن کردن آن بکوشد.

بنا بر شواهد، سالانه صدها هزار قطعه از پرندگان مهاجر در ایران قتل عام شده و هر سال از آمار پرندگان ورودی کاسته می‌شود. هر چند کشتار این پرندگان قدمتی طولانی دارد اما با توجه به در خطر قرار گرفتن زیستگاه‌ها و کاهش جمعیتی چند گونه از پرندگان، شایسته است با جلوگیری از کشتار هر چه بیشتر این پرندگان، دوشادوش جامعه جهانی غنای فرهنگی خویش را به دنیا نشان دهیم. امروزه رصد پرندگان مهاجر از سوی موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با حساسیت خاصی صورت می‌گیرد و مردمان زیادی به پرنده نگری روی آورده‌اند و این امر بخشی از صنعت توریسم شده است. اما متاسفانه ایران سیاه چاله پرندگان مهاجر نام گرفته است. دور زمانی نیست که در تالاب زریبار مریوان شاهد صحنه‌هایی دلخراش از کشتار پرندگان مهاجر بودیم اما اینک و به یمن حرکات فرهنگی مشابه همین تور دوچرخه‌سواری، این تالاب یکی از امن‌ترین ماواهای پرندگان مهاجر است. لذا این دوچرخه‌سواران، زریبار را به عنوان مبدا کار اخیر فرهنگی خود انتخاب کردند که نمادی از توانستن اراده مردم در مسیر تغییری مثبت است. همچنین رنج این راه در این فصل را نیز به خاطر ورود پرندگان مهاجر انتخاب کردند.

در این برهه زمانی که انسان‌های بی‌شماری قربانی جنگ‌افروزی و تنگ‌نظری‌ها هستند و شعله‌های آتش در هر سو برافروخته است، انسانیت شاید بیشتر از هر زمانی محتاج هم‌صدایی و همگرایی برای مهرورزی و مهربانی است. از این رو، جامعه‌ای که با حیوانات رفتار مهربانی دارد، همیشه صلح‌طلب بوده و نمی‌تواند خشونت اجتماعی را برتابد.

امیدواریم فعالان زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین مسئولان و مردمان بافرهنگ وضعیت موجود پرندگان مهاجر را با عزم خود در تغییر نگاه جامعه در این خصوص، بهبود بخشند.

سیوان امینی

عضو انجمن سبز چیا مریوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها