منبع آب، نام محله‌ای در قلب شهر اهواز است که از نخستین هسته‌های حاشیه‌نشینی در این شهر به شمار می‌رود. ساعت 6و 45دقیقه صبح شنبه 30 مهر 1396ریزش کوه و سقوط صخره روی خانه‌های مردم سبب تخریب کامل دو خانه و جان باختن دو کودک چهار و شش ساله شد؛ حادثه‌ای دلخراش که در پی آن بسیاری از مسئولان شهر اهواز برای مدیریت این فاجعه به تکاپو افتادند.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۸۷
ساکنان منبع آب اهواز؛ همچنان سرگردان

به گزارش جام‌جم، اکنون که بیش از دو هفته از آن حادثه تلخ می‌گذرد، گشت و گذار خبرنگار جام‌جم در این محله فقیرنشین از این حکایت می‌کند که برخی وعده‌های مسئولان برای جبران خسارت حادثه روی زمین مانده و به عنوان مثال هنوز مسکن‌های جایگزین برای خانواده‌های محروم و آسیب‌دیده به طور کامل مهیا نشده است.

همچنین دیگر خبری از چادرهای اسکان اضطراری نیست و ساکنان در شرایط بلاتکلیفی و در هجوم حشرات موذی از جمله عقرب مجبور به تحملند.

این درحالی است که مسئولان استان خوزستان از تلاش‌های مداوم برای حل مشکل اسکان اهالی محله منبع آب در منطقه‌ای امن خبر می‌دهند و از حل قریب‌الوقوع مشکل می‌گویند.

یکی از ساکنان خسارت‌دیده محله منبع آب اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم که سراغ چادرهای اسکان اضطراری را می‌گیرد، می‌گوید: چادرها را جمع کرده‌اند. گویا لازمشان داشته‌اند.

بلاتکلیفی وعده 10 میلیون تومانی

موسوی با گلایه از بی‌توجهی‌های مسئولان اهواز به مشکل ساکنان این محله فقیر می‌افزاید: برایمان حکم تخلیه صادر و آب و برق خانه‌مان را قطع کرده‌اند؛ از ترس خراب شدن خانه‌مان شب‌ها را تا صبح در خیابان سر می‌کنیم، اما آنجا هم با وجود جانوران موذی همچون عقرب و هزارپا در امان نیستیم.

وی تصریح می‌کند: از ما می‌خواهند در قبال پرداخت مبلغ ناچیزی خانه‌مان را رها کنیم و به شیرین‌شهر در 23 کیلومتری اهواز برویم، این در حالی است که آنجا امکانات اولیه برای زندگی وجود ندارد و ما به دلیل نداشتن وسیله نقلیه، امکان رفت و آمد آسان به اهواز را نخواهیم داشت.

یکی دیگر از همسایه‌ها که خانه‌اش در حادثه اخیر ریزش کوه آسیب دیده است، سر می‌رسد و می‌گوید: انتظار داشتیم مسئولان اهواز بیشتر پیگیر مشکلات ما باشند، اما گویا امروز و فردا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما با رویای ساختن آینده‌ای بهتر برای فرزندانمان از ایذه به اهواز آمدیم، اما حالا درگیر مشکلاتی شده‌ایم که تصورش را هم نمی‌کردیم .

این مرد میانسال می‌گوید: مثلا قرار بود ده میلیون تومان بابت جابه‌جایی خانه‌مان به ما بدهند و به همین امید خانه‌ای در همین حوالی دست و پا کرده‌ایم و منتظر واریز پول هستیم، اما تا امروز خبری از وعده‌های مسئولان نشده است.

پیش‌بینی 2 نقطه اسکان

در پاسخ به گلایه این شهروندان، فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان به جام‌جم می‌گوید: در حال حاضر 30 واحد مسکونی در شیرین‌شهر و شهر جدید رامین برای ساکنان خانه‌های پرخطر محله منبع آب اهواز مهیا شده و تخلیه 84 واحد مسکونی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: ساکنان این خانه‌ها باید هرچه زودتر مسکنی مهیا یا با استفاده از تسهیلاتی که برایشان در نظر گرفته شده است، اقدام به جابه‌جایی کنند.

هاشمی‌زاده می‌گوید: طبق طرح تفصیلی کاربری محله منبع آب اهواز فضای سبز است و سکونت مردم در این منطقه خلاف طرح تفصیلی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز اجرا نکردن مصوبات مربوط به ساخت و ساز در گذشته را از جمله دلایل وقوع حادثه تلخ سقوط صخره در منبع آب می‌داند.

محمد حاجی‌زاده به جام‌جم می‌گوید: فقر، بیکاری و مهاجرت از روستاها به شهر اهواز سبب ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه این شهر و به وجود آمدن حوادث اینچنینی می‌شود که دلیل اصلی آن هم عدم اجرای برخی مصوبات از سوی مسئولان است.

وی می‌افزاید: جابه‌جایی 818 واحد مسکونی در محله منبع آب از جمله برنامه‌های میان‌مدت ماست که در همین راستا به این خانواده‌ها تسهیلات بلاعوض 12میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.

تعیین تکلیف؛ از چند روز تا چند ماه!

از سوی دیگر، محمدهادی قنوات عضو شورای شهر اهواز به جام‌جم می‌گوید: تعدادی از ساکنان محله منبع آب خانه‌هایشان را در شهر جدید رامین تحویل گرفته‌اند، دو خانواده در خانه‌های جدید مستقر شده‌اند و کار تعهد دفترخانه‌ای تعداد دیگری نیز برای پرداخت اقساط خانه‌ها انجام شده است و تا یکی دو روز آینده وضعیت ساکنان این محله تعیین تکلیف خواهد شد.

وی می‌افزاید: جابه‌جایی 818 واحد مسکونی در حال انجام است که از این تعداد 84 خانه در مناطق پرخطر و 30 واحد مسکونی در مناطق فوق حاد(بسیار خطرناک) قرار گرفته‌اند.

قنوات ادامه می‌دهد: بسیاری از ساکنان منبع آب تمایلی برای رفتن به شیرین شهر نداشتند و شهر رامین را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند که به دلیل آماده نبودن واحدهای مسکونی دراین شهر، کار انتقال باقی خانواده‌ها به رامین ظرف دو تا سه ماه آینده انجام خواهد شد.

این عضو شورای شهر با انتقاد از نداشتن محل اسکان اضطراری در اهواز می‌گوید: امکانات اهواز در حد یک کلانشهر نیست و متاسفانه اهواز محل اسکان اضطراری ندارد که لازم است برنامه ساخت آن در دستور کار شورا و شهرداری قرار گیرد.

قنوات همچنین با اشاره به موضوع بیکاری برخی سرپرستان خانواده‌های خسارت دیده محله منبع آب و عدم امکان پرداخت اقساط 300 هزار تومانی خانه‌های جایگزین می‌گوید: با مدیران و پیمانکاران شهرجدید رامین صحبت‌هایی صورت گرفته است و بناست افراد بیکار در پروژه‌های عمرانی آنجا مشغول به کار شوند.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها