رئیس سابق اقلیم کردستان عراق تصمیم برای برگزاری همه پرسی را یک تصمیم جمعی از سوی تمامی احزاب کرد عراقی خوانده و برگزاری آن را موفقیت آمیز دانست.
کد خبر: ۱۰۹۱۹۸۹
بارزانی: کردها قصد تقابل یا رقابت با ایران را ندارند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر ، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در ادامه گفتگوهای خود با رسانه های غربی در مصاحبه با نیوزویک گفت: تصمیم برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان یک تصمیم فردی نبود. این یک تصمیم جمعی توسط همه احزاب کرد بود. موفقیت همه پرسی آن بود که ۹۳ درصد از کردهای حاضر در عراق به آن رای مثبت دادند بنابراین پروسه آن موفقیت آمیز بود و من معتقدم که این همه پرسی آینده مردم کرد را تضمین می کند. این درست است که برخی مشکلات پس از همه پرسی بوجود آمد اما این به معنای از دست رفتن تصمیم مردم کرد نیست.

بارزانی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد بسیاری زمان برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان اشتباه بود، گفت: معتقدیم زمانبندی همه پرسی درست بود.

وی در ادامه با مطرح کردن ادعاهایی علیه بغداد گفت: زمان برگزاری همه پرسی درست بود چون آن دسته از نیروهای عراقی که اخیرا مشغول اجرای سیاست های خود در خصوص تغییر بافت جمعیتی و وضعیت منطقه بودند هم اکنون در موضع درست هستند، آنها این برنامه را از مدت ها قبل داشتند حتی پیش از برگزاری همه پرسی. آنها همه پرسی را بهانه ای برای پوشاندن و یا سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود و توطئه علیه مردم کرد کرده اند. می خواستیم همه پرسی را پیش ببریم تا از خونریزی جلوگیری کنیم. می خواستیم از بروز جنگ و درگیری جلوگیری کنیم زیرا آنهایی که هم اکنون با ما در حال جنگ هستند قصد ایجاد یک وضعیت جدید در منطقه را دارند. اشتباه ما این بود که باید همه پرسی را زودتر برگزار می کردیم.

بارزانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا فکر می کنید آمریکا شما را رها کرده در حالیکه نیروهای پیشمرگه در جنگ با داعش با آمریکا همکاری می کنند؟ گفت: بدون حضور و فداکاری پیشمرگه نه داعش عقب نشینی می کرد و شکست می خورد و نه موصل آزاد می شد. اما ما انتظار نداشتیم نیروهای عراقی از سلاح های آمریکایی که برای مبارزه با داعش در اختیارشان قرار گرفته بود علیه ما استفاده کنند. این یک شگفتی بزرگ برای ما بود.

رئیس سابق اقلیم کردستان در پاسخ به پرسش نیوزویک در این خصوص که «آیا شما معتقدید ورود نظامیان عراقی به کرکوک و دیگر مناطق اقلیم کردستان با تائید آمریکا بوده؟» گفت: بله، معتقدیم که عملیات بازپس گیری کرکوک با هدایت ایرانی ها و با اطلاع مقامات آمریکا و انگلیس انجام شد.

خبرنگار نیوزویک در ادامه از بارزانی سوال کرد: ایران زمانی بدترین دشمن عراق بود و اکنون نزدیک ترین متحد آن است. این روابط نزدیک چه معنایی برای اقلیم کردستان و مردم کرد دارد؟

رئیس سابق اقلیم کردستان در پاسخ به این سوال گفت: سرنوشت عراق در دست ایران است. کردها قصد تقابل یا رقابت با ایران را ندارند.

نیوزویک: آیا شما به همکاری با ایران ادامه می دهید؟

بارزانی: این موضوعی است که در آینده درباره آن تصمیم گیری می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها