رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

علت آلودگی هوا، کم کاری مسئولان بوده است

با شروع فصل پاییز دوباره هوای تهران وبرخی شهرهای کشور آلوده شد. براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، امروز 13 روزپیاپی است که هوای شهرما برای تنفس مناسب نیست.اگرچه چند سالی است پدیده وارونگی هوا در دوفصل پاییز وزمستان مهمان برخی شهرهای تهران است ولی تاکنون برنامه و تمهیدات جدی از سوی مسئولین برای مقابله با آن اندیشیده نشده است .
کد خبر: ۱۰۹۱۵۱۰
تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در هفته آینده / کامیون ها و موتور سیکلت ها بلای جان تهرانی ها شده اند+نمودار

در همین ارتباط معاون پایش ونظارت محیط زیست استان تهران از تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در هفته آینده خبر داد.

محمد رستگاری در گفت وگو با جام جم آنلاین افزود:تصمیم براین است که کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران هفته آینده در سازمان محیط زیست تشکیل شود اما هنوز زمان دقیقی برای آن تعیین نشده است .

وی تشکیل این کارگروه را برای اتخاذ تصمیمات جدید برای مقابله با آلودگی هوا بسیار موثر دانست.

به گزارش جام جم آنلاین ،شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نموداری میزان آلایندگی انواع وسایل نقلیه را نشان داد.در این نمودار مشخص شد که سهم منابع ساکن و متحرک در تولید آلاینده های گازی به ترتیب برابر 15 و 85 درصد و در تولید ذرات معلق به ترتیب 30 و 70 درصد است. منابع متحرک شامل کامیون ها، اتوبوس های سرویس ادارات، اتوبوس های شرکت واحد، موتورسیکلت و مینی بوس ها و نیروگاه، پالایشگاه و صنایع اصلی نیز منابع تولید ذرات در منابع ساکن هستند.

این شرکت که دونمودار از سهم بندی مواد آلاینده شهر تهران در تولید ذرات معلق و گازهای آلاینده تهیه کرده است ،در هرکدام از آنها به میزان آلودگی منابع آلوده کننده اشاره شده است.بطوریکه در نمودار سهم بندی مواد آلاینده شهرتهران در تولید ذرات معلق ، تاکسی با4دهم درصد و کامیون با 23 در صد به عنوان منابع متحرک به ترتیب کمترین و بیشترین میزان آلودگی رابه خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر در نمودار سهم بندی مواد آلاینده شهرتهران در تولید گازهای آلاینده ،سواری و وانت با 47درصد و مینی بوس واتوبوس با 1درصد به عنوان منابع متحرک به ترتیب بیشترین و کمترین آلایندگی را داشته اند.

دراین نمودارها کامیون ووانت درحالی به عنوان آلوده کننده ترین وسیله نقلیه تهران معرفی شده اند که در روزهای آلوده همچنان تردد این دو وسیله نقلیه دودزا در خیابان های تهران مشاهده می شوند.

«حسین شهبازی» مدیر واحد پیش بینی و مدل سازی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیزدر باره این نمودار گفت: باید توجه داشت که آلاینده های گازی و ذرات خروجی از اگزوز خودروها هر دو در غلظت ذرات معلق جو سهم دارند. گازهای آلاینده خروجی اگزوز خودروها در جو به ذرات معلق تبدیل می شوند و به همین دلیل است که خودروهای بنزین سوز با اینکه ذرات کمی تولید می کنند با تولید گازهای آلاینده بطور غیر مستقیم باعث افزایش غلظت ذرات معلق در جو می شوند.

شهبازی اظهار کرد: سیاهه انتشار از مهم ترین و پایه ای ترین ابزارها در مدیریت آلودگی هوای شهری است که با استفاده از آن می توان منابع آلاینده در شهر را شناسایی کرده و سهم هر منبع آلاینده در تولید آلودگی شهری را بدست آورد. بر این اساس شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سال 1394 اقدام به توسعه سیاهه انتشار برای شهر تهران براساس اطلاعات موجود برای سال مبنای 1392 کرده است.

وی تصریح کرد: در این سیاهه انتشار منابع آلاینده اصلی شهر تهران در دو دسته بندی منابع متحرک (شامل خودروهای سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت، مینی بوس، اتوبوس واحد، سایر اتوبوس ها و کامیون) و منابع ساکن (شامل صنایع آلاینده، نیروگاه ها و پالایشگاه، ترمینال های شهری (پایانه های اتوبوسرانی، فرودگاه، راه آهن)، جایگاه های سوخت رسانی و منابع خانگی و تجاری) مورد بررسی قرار گرفته اند.

برای دیدن عکس اصلی بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
۰
۰
واقعا مارو چی فرض كردید؟ هرسال میاید همین داستانارو میگید بحث رو كش میدید تا شب عید هوا كه خوب شد یادتون میره دوباره سال بعد روز از نو روزی از نو انگار ما نمیدونیم مشكل آلودگی هوا چیه منتظر بودیم شماها یه هزینه تراضی كنید كه اعلام كنید مشكل از چیه. خجالت داره والا
firooz
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
۰
۰
وقتی در روز روشن و وسط روز كامیون های سنگین وقدیمی و فرسوده بوفور در اتوبان های داخل شهر ترددمی كنند بدون اینكه از طرف پلیس ممانعتی صورت گیرد !! چه انتظاری از سایرین دارید ؟
یك تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
۰
۰
باسلام و خسته نباشید
اتوبوس ها بیشتر دود تولید می كنند 0 خودروهای فرسوده 0 مینی بوس ها
اینها همه حرف وسخن هست به فكر مردم باشید 14 روزاست هوا خراب هست ولی هیچ كس كاری نمی كند
حداقل زوج و فرد را از در منازل بگذارید بلكه تك سرنشین ها كم شود 0
فكر چاره باشید 0 در خیابان دماوند از امام علی تا پل چوبی حداقل با تاكسی 35 دقیقه طول میكشد چرا برای چی , پلیس هم هیچ كاری نمی كند
به فكر مردم باشید 0چاره ای پیدا كنید .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها