گزارش جام جم آنلاین از موکب میقات الرضای اراک در آستانه اربعین حسینی

جامانده ها اینجا عاشقی می کنند

خودشان اینجا هستند اما دلشان را پر داده اند از چند روز پیش سمت بین الحرمین، عمود به عمود جلو رفته اند و زائر شده اند از راه دور...خودشان اینجا هستند، جامانده اند از پیاده روی اربعین امسال ، شرح عاشقی شان اما پابرجاست؛ همین است که حالا در موکبی که با عراق کیلومترها فاصله دارد، به زائران اباعبدالله حسین (ع) خدمت می کنند.
کد خبر: ۱۰۹۱۴۹۵
جامانده ها اینجا عاشقی می کنند

به گزارش جام جم آنلاین، بچه های موکب میقات الرضا (ع) عاشقند؛ عشق به اهل بیت آنها از روزها قبل از پیاده روی اربعین اینجا جمع کرده، زیر سقف زائرسرایی که حالا همه به نام امام هشتم، می شناسندش؛جایی حوالی 25 کیلومتری جاده قم – اراک. موکب میقات الرضا(ع)، خادم زیاد دارد، زن ها و مردها ، پیرها و جوان هایی که در شلوغی و هیاهوی زندگی ، بین همه مشغله هایی که دارند، وظیفه و مسئولیت هایی که برعهده گرفته اند، دریچه ای هم به سوی عاشقی باز کرده اند. خادمان موکب میقات الرضا ، اینجا هر روز و هرساعت رسم عاشقی را مرور می کنند و افتخارشان خدمت به زائران امامی است که داغش همیشه تازه است مثل همه آن 1378 سالی که گذشته. همه اربعین هایی که نبوده اند و تعریفش را شنیده اند، و همه اربعین هایی که دیده اند و در خاطرشان مانده. قصه موکب و موکب داران امام حسین (ع) در این ایام، قصه عشقی است که تمام نمی شود.

با فاطمه زهرا شفیعی مسئول واحد خواهران موکب میقات الرضا که این روزها پذیرای صدها تن از زائران دلداده سالارشهیدان بوده، در هیاهوی زواری که خسته از راهی طولانی تازه به اراک رسیده اند و تا مرز مهران و شلمچه هنوز کیلومترها راه پیش رو دارند به گفت و گو می نشینیم.

میقات الرضا(ع) از چه زمانی فعالیتش را شروع کرده؟

امسال از ششم آبان شروع کردیم ، اما سال گذشته هم در همین ایام مشغول خدمت رسانی به زائران بودیم البته در ابعاد کوچکتر مثلا فقط بحث پذیرایی با چای را داشتیم اما امسال تصمیم گرفتیم بناهای موقتی را احداث کنیم که به صورت مسقف باشد و در این بناها از زائران پذیرایی کنیم. همین طور یک بخش حسینیه داریم که به صورت چادر برپا شده، برای جای خواب زائرین و استراحت شان هم یک مکان دیگر در نظر گرفته ایم و در مجموع سعی می کنیم نیاز زائران تا جایی که می توانیم ازهمه نظر برطرف کنیم.

چرا اینجا را برای برپایی موکب در نظر گرفتید؟

اینجا یعنی ابتدای شهرک صنعتی خیرآباد که می شود 25 کیلومتر مانده به شهر اراک، از سمت جاده قم، مسیر زائران کربلاست ، مسیر کاروان راهیان نور است. خیلی ها از این مسیر استفاده می کنند به سمت مرز مهران یا شلمچه، و برای همین ما همینجا یک نقشه بزرگ هم نصب کرده ایم تا زائرها همین جا انتخاب مسیر کنند.

زائر خارجی هم داشتید؟

بله کاروان هایی که از راه زمینی از کشورهای دیگر هم می آیند از اینجا رد می شوند ، مثلا از جمهوری آذربایجان و پاکستان در این چند روز زائر داشتیم.

برخوردشان چه بود؟

از اینکه می دیدند اینجا در کشور ایران هم موکب صلواتی وجود دارد خیلی خوشحال می شدند، آنها موکب ها را بیشتر در خاک عراق تصور می کنند، اما همین که اینجا در مسیر به میقات الرضا(ع) رسیدند و مهمان ما شدند خیلی احساس رضایت داشتند. حتی زائران پاکستانی ، آنقدر ذوق زده شده بودند که از همینجا به صورت اینترنتی برای خانواده هایشان پیام می فرستادند که ببینید درایران هم موکب صلواتی وجود دارد.

اصلا چطور به فکر برپا کردن این موکب افتادید؟

ما در حقیقت زیرمجموعه مجتمع میقات الرضای مشهد هستیم. این مجتمع یک موکب در جاده قدیم مشهد نیشابور دارد ، که آن هم در 25 کیلومتری مشهد است برای زائرانی که در دهه آخر صفر پیاده خودشان را به مشهد می رسانند، یک شعبه دیگر هم جاده فریمان مشهد - دارد. ما هم با توجه به نیاز سنجی که در این مسیر انجام شد تصمیم گرفیتم یک موکب دیگر هم در این مکان برپا کنیم.

میقات الرضا یک موسسه مردمی است؟

بله ساختار اولیه اش را خادم های آقا علی بن موسی الرضا (ع) شکل دادند و الان دیگر توسط خیرین و مردم اداره می شود. من و همسرم هشت سال در میقات الرضای مشهد خدمت کردیم و حالا هم اینجا هستیم.

خادم هایی که در این موکب به زائران خدمت می کنند چطور جذب می شوند؟

از طریق اطلاع رسانی عمومی ، پیامک و اطلاعیه های مختلف . البته افراد زیادی به ما مراجعه کردند ، ما هم بعد از چند جلسه گزینشی و توجیحی این نیروها را جذب کردیم. مهمترین نکته هم این است که عشق به امام حسین در وجود شان باشد و البته همگی افرادی صبور و خوش اخلاق باشند چون با زائرهای خسته سروکار دارند باید حوصله زیادی داشته باشند و عاشقانه وظیفه ای را که بعهده گرفته اند انجام بدهند. الان هم در سه شیف خدام ما کار می کنند، از هفت صبح تا 3 بعدازظهر، از ساعت 3 تا 10 شب و از 10 شب تا صبح .

چه خدماتی را در موکب ارائه می دهید؟

هم بحث خدمات رفاهی داریم مثل غذا و استراحت و هم خدمات فرهنگی. خدمات مختلف دیگری هم اینجا انجام می شود که محوریتش آسایش و راحتی زائران است، مثلا مثل کربلا بحث ماساژ پای زائران را داریم ، پزشک هم اینجا مستقر است و اگر کسی مشکل داشته باشد رسیدگی می کنیم.

ازفعالیت در این موکب چه هدفی داشتید؟

انگیزه نه فقط برای شخص من که برای تک تک خادمانی که اینجا هستند، فقط و فقط خدمت رسانی به زوار امام حسین(ع) است، فقط رضایت اهل بیت. اینجا به نام آقا امام رضا(ع) نامگذاری شده حتی ما از فرش های حرم آوردیم و در حسینیه پهن کردیم و اتفاقا همین مساله باعث شده که مردم خیلی با موکب ارتباط برقرار کنند، خیلی ها می گویند که وقتی ما داخل حسینیه شما نماز می خواهیم احساس می کنیم در یکی ازرواق های حرم امام رضا(ع) هستیم.

پیاده روی اربعین تا حالا نصیب خودتان شده؟

نه هنوز قسمت و من خیلی از بچه های این موکب نشده است،​ ما جزو جاماندگانیم اما دلمان کربلاست. اینجا هم با این حضوری که داریم دل خودمان را آرام می کنیم. زیارت کربلا شاید نصیب هرکسی نشود ، اما واقعا اینکه به زائران کربلا خدمتی بشود کاری است که از دست همه برمی آید و کاش این حرکت در دیگر شهرهای کشورمان هم فراگیر بشود.

موکب میقات الرضا تا کی فعال است؟

تا بیستم آبان ماه. یعنی دو روز بعد از مراسم اربعین ، چون خیلی ها از این مسیر برمی گردند و قطعا آن موقع هم وجود موکب می تواند کمک حال زائران باشد.

مینا مولایی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها