نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، برای گفت‌وگو با بغداد بر اساس قانون اساسی این کشور و تحویل مشروط نفت، فرودگاه‌ها، گذرگاه‌های مرزی و کلیه درآمدها اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۱۰۹۱۱۶۳
بارزانی: نفت و کلیه درآمدها را به بغداد تحویل می دهیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان که در پی کناره‌گیری رسمی «مسعود بارزانی» از قدرت و توزیع اختیاراتش در میان قوای سه‌گانه در منطقه کردستان؛ بیشترین اختیارات را در این منطقه به دست گرفته است، در یک کنفرانس خبری حاضر شد و در جمع خبرنگاران مواضع اربیل را به صراحت اعلام کرد.

وی در این کنفرانس خبری که از شبکه کُردی «روداو» پخش شد، اظهار داشت که اختلافات میان اربیل و بغداد با نیروی نظامی حل نخواهد شد. ما برای گفت‌‌وگو با بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق آماده‌ایم و منتظر پاسخ بغداد به این درخواستیم.

بارزانی تاکید کرد: مشکلات با بغداد با نیروی نظامی حل نمی‌شود و ما خواستار آتش‌بس دایمی با نیروهای عراقی هستیم بغداد به درخواست‌ گفت‌وگوی ما تاکنون پاسخ نداده است. ما تمایل داریم که با طرف‌های سیاسی عراق طی نشستی گفت‌وگو کنیم.

نخست‌وزیر منطقه کردستان افزود: پیشمرگه و نیروهای عراقی تاکنون به هیچ توافقی نرسیده‌اند و ما معتقدیم که راهکار این مسئله سیاسی است نه نظامی. ما خواستار حل و فصل مشکل گذرگاه‌های مرزی بر اساس قانون اساسی هستیم نه عملیات نظامی.

وی تاکید کرد: ما ملاحظات زیادی درباره پیش‌نویس بودجه سال 2018 عراق داریم. برای مذاکره با دولت عراق درباره حقوق کارمندان منطقه کردستان بر اساس سیستم «بیومتریک» آماده‌ایم. ما خواستار حقوق منطقه کردستان بر اساس قانون اساسی عراق هستیم.آماده‌ایم بغداد را در جریان بیانیه‌ها و بخشنامه‌ها و فهرست حقوق کارمندان منطقه کردستان قرار دهیم و اگر پرداخت 17 درصد از بودجه عراق به اربیل تضمین شود، آماده توافق با بغدادیم. موضع جامعه بین‌الملل در قبال اختلافات اربیل و بغداد کاملا آشکار است و خواستار حل این مشکل بر اساس قانون اساسی است. ما این مرحله دشوار را با وحدت پشت سر خواهیم گذاشت.

وی تصریح کرد که تمامی مشکلات از طریق راه‌های مسالمت آمیز حل خواهند شد و قانون اساسی عراق، منطقه کردستان را یک حکومت خودگردان می‌داند.

نخست‌وزیر منطقه کردستان در ادامه به پیش‌نویس قانون بودجه عراق برای سال 2018 اعتراض کرد و گفت که دولت عراق بدون مشارکت طرف کردی این پیش‌نویس را آماده کرده است.

نیچروان بارزانی افزود: اگر دولت عراق حقوق‌ها را پرداخت کند و 17 درصد از بودجه و استحقاقات مالی منطقه کردستان را بر اساس قانون اساسی بدهد، ما نیز آماده تسلیم نفت، فرودگاه‌ها، گذرگاه‌های مرزی و کلیه درآمدها هستیم.

وی سپس گفت: دولت منطقه کردستان تلاش می کند که روابط خوبی با کلیه کشورهای همسایه برقرار کند. روابط ما با ایران و ترکیه ادامه دارد و ما در صورت تمایل این دو کشور آماده سفر به تهران و آنکارا هستیم.

نخست‌وزیر منطقه کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار «السومریة نیوز» درباره موضع اربیل در قبال بحران جاری میان گروه‌ها و احزاب سیاسی کُردی گفت: موضع کردستان در قبال بغداد واحد است و ما از بغداد می‌خواهیم که با برگه گروه‌ها و احزاب سیاسی فعال در منطقه کردستان بازی نکند. ما راهکار حل مشکلات را گفت‌وگوی راهبردی و ایجاد آینده‌ای برای کلیه عراقی به دور از معیارهای غالب و مغلوب می‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها