انتشار فیلم دو دختر دانش‌آموز قبل از خودکشی در اصفهان مهر تائیدی بر رد خودکشی آنها به خاطر چالش نهنگ آبی بود.
کد خبر: ۱۰۹۰۱۵۳
درس‌هایی از فیلم دختران اصفهانی

از دیروز این فیلم در شبکه‌های اجتماعی در حال پخش است که داغی تازه بر دل خانواده دختران دانش‌آموز است.

در این فیلم 192 ثانیه‌ای دو دختر نوجوان در حالی که مدام می‌خندند درباره انگیزه‌شان از خودکشی و مشکلاتی که دارند، می‌گویند و هیچ حرفی از نهنگ آبی و چالش اینترنتی نمی‌زنند؛ موضوعی که برای یک هفته سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شده بود.

29 مهر امسال زمانی که دو دختر دانش‌آموز در اصفهان خود را از روی پل چمران به پایین پرت کردند، رسانه‌ها و فضای مجازی مانند خبرهای خودکشی که هر روز منتشر می‌شود از کنار این خبر عبور کردند، اما روز بعد، اظهارنظر یک پاراگرافی رئیس پلیس استان اصفهان، ماجرای خودکشی را به بمبی خبری تبدیل کرد و ماجرای نهنگ آبی که یک ماه پیش جنجال آن فراموش شده بود، دوباره زنده شد. به گفته سردار معصوم بیگی، این دختران به خاطر بازی نهنگ آبی خودکشی کرده بودند.

پس از انتشار این خبر، واکنش‌ها به چالش نهنگ آبی آغاز شد و برخی نوجوانان کنجکاو هم جست‌وجو برای دانلود بازی را آغاز کردند، اما خبری از این بازی نبود.

والدین هم نگران فرزندان خود،‌در گوشی تلفن همراه آنها به دنبال بازی نهنگ آبی بودند. پلیس اصفهان هم پس از این ماجرا سکوت کرد و تاکنون اظهارنظر جدی نکرده است.

سه روز بعد از این حادثه دادستان اصفهان در مصاحبه‌ای اعلام کرد، خودکشی دو دختر دانش‌آموز ارتباطی با چالش نهنگ آبی ندارد و آنها به خاطر مشکلات شخصی به این کار اقدام کرده‌اند؛ موضوعی که دو دختر دانش‌آموز در فیلم به آن اشاره کرده‌اند.

وزیر ارتباطات هم پس از دادستان در سخنرانی خود با اشاره به چالش نهنگ آبی، خودکشی دو دختر به خاطر این چالش را رد کرد تا به رغم شایعاتی که طی دو ماه اخیر مطرح شده بود، این بازی در ایران قربانی نداشته باشد.

حال با انتشار این فیلم که از دیروز در گوشی‌های تلفن همراه در حال دست به دست شدن است و اثبات خودکشی دو دختر به خاطر مسائل شخصی، دو موضوع قابل توجه است.

موضوع نخست دقت در انتشار اخبار است. ربط سریع خودکشی به چالش نهنگ آبی و سکوت پس از آن، نه تنها نقش پیشگیرانه نداشت بلکه باعث ترغیب حس هیجانی نوجوانان نسبت به این چالش و برهم خوردن آرامش جامعه بخصوص آرامش والدین دانش‌آموزان شد.

بهتر بود آن زمان با مدیریت اطلاع‌رسانی، این حادثه را به بحرانی در کشور تبدیل نکرد و ریشه‌های خودکشی و دلایل خونسردی قبل از مرگ دو دختر نوجوان را بررسی کرد. دلایلی که شناخت آن می‌تواند از وقوع حوادثی مشابه جلوگیری کند.

دومین موضوع، انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی است که هدف انتشاردهنده آن مشخص نیست، اما با این کار دختر نوجوانی که در حادثه زنده ماند را به چهره‌ای شناخته‌شده در جامعه تبدیل کرد. این دختر برای ادامه زندگی نیاز به آرامش دارد که انتشار فیلم، آینده او را کشت. همچنین داغی تازه بر دل خانواده قربانی این حادثه نشاند.

محمد غمخوار - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها