درباره نمایشگاه آثار مهدی سحابی که این روزها در موزه هنرهای معاصر برپاست

جلوه‌هایی از پیوند ادبیات و هنرهای تجسمی

مارسل پروست، خبرسازترین رمان‌نویس روزهای اخیر بوده است

از رشوه به خبرنگار تا فروش نیم‌میلیون‌یورویی یک نسخه

مارسل پروست، نه فقط برای فرانسوی‌ها و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی درهمه جای جهان بلکه برای ما ایرانی‌ها هم نویسنده بسیار مهمی است؛ حتی می‌شود گفت یکی از مهم‌ترین گزاره‌هایی که درباره کتاب مستطاب او یعنی «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» صادر شده، از جانب یکی از ایرانی‌ها بوده است؛ ایرانی‌ای که مترجم این کتاب مهم به زبان فارسی هم بوده است؛ مهدی سحابی.
کد خبر: ۱۰۹۰۱۳۷
از رشوه به خبرنگار تا فروش نیم‌میلیون‌یورویی یک نسخه

او یک بار از گزاره کلیشه‌ای «آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند» این‌طور بهره برده که: «آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته پروست را خوانده‌اند و آنها که در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته او را نخوانده‌اند!»

با این‌که حتی چندی پیش و با کشف یک‌سری اسناد درباره پروست مشخص شد که نویسنده فرانسوی‌ها برای تبلیغ آثار خودش در مطبوعات پول پرداخت می‌کرده، باز هم از بزرگی او نزد هوادارانش کم نشده است. نشان به آن نشان که پنجشنبه‌ای که گذشت خبر رسید مجموعه‌داران هنوز به آثار و دستنوشته‌های او علاقه دارند و برایش کلی پول پرداخت می‌کنند. خبر این بود: نسخه کمیاب «طرف خانه سوان» از مجموعه «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست در حراجی ساتبیز پاریس به قیمت 535 هزار و500 یورو فروخته شد. ارزیابی قیمت این نسخه که توسط نویسنده به لویی بران، مدیر انتشارات «گراسه» هدیه شده بود، بین 400 تا 600 هزار یورو برآورد شده بود. از این نسخه به عنوان گنجینه‌ای برای کتاب‌دوستان یاد و گفته شده این نسخه یکی از پنج نسخه نادر رمان «طرف خانه سوان» نوشته پروست است، که به حراج گذاشته شد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نسخه کاغذ بسیار زیبای آن است و این کتاب روی کاغذ امپریال ژاپن یا «واشی» چاپ شده است. سه نسخه دیگر این کتاب با ارزش نزد مالکان آنهاست و نسخه چهارم نیز در جریان جنگ جهانی دوم ناپدید شد و هرگز پیدا نشد. این کتاب تا سال 1942 در دسترس عموم نبود و بیوه مالک آن در آن سال آن را به حراج گذاشت. در آن حراجی رولاند سوسیر مدیر کتابفروشی گالیمار در پاریس این نسخه را خرید و این نسخه از آن زمان تا زمان درگذشت وی در سال 1994 در خانواده وی باقی ماند. اندازه جلد این کتاب 192 در 138 میلی‌متر است. یادداشت‌هایی نیز در انتهای کتاب وجود دارد که به قلم پروست است. در ظاهر انتشارات گراسه ابتدا تصمیم نداشت این رمان را منتشر کند اما پافشاری پروست موجب شد تا بپذیرد کتاب را به هزینه خود نویسنده به بازار بفرستد. لویی بران بعدها نامه‌ها و یادداشت‌های مارسل پروست در مورد چگونگی چاپ اول این رمان توسط گراسه را به آخر این نسخه صحافی کرد. انتشار «طرف خانه سوان» در سال 1913 و موفقیت آن در کتابفروشی‌ها موجب شد گاستون گالیمار، صاحب انتشارات معروف گالیمار، امتیاز انتشار آثار بعدی مارسل پروست را به دست بیاورد.

پروست، دهه‌ها پس از مرگش، هنوز یکی از خبرسازترین رمان‌نویسان جهان است؛ بخصوص در هفته‌ای که گذشت.

صابر محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها