کودکان امروزی اولین نسلی هستند که با پدیده‌ای به اسم فضای مجازی بزرگ می‌شوند. دغدغه تمامی مردم دنیا تاثیرات این فضا روی کودکان است چرا که هیچ‌کس به درستی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که در آینده چه خواهد شد و این نسل به کجا خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۳۰
وزارت ارتباطات از برنامه‌های خود برای حفظ کودکان در فضای مجازی می‌گوید

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، فضای مجازی البته یک تهدید نیست و می‌تواند با استفاده از برنامه‌هایی مدون و قوانینی ساده تبدیل به بهترین فرصت برای نسل خردسال امروزی شود.

در همین راستا وزیر جوان ارتباطات که خود به عنوان یک پدر دلمشغولی زیادی در این‌باره دارد بارها و بارها به مسئله حفظ حریم کودک و استفاده از اینترنت سالم برای این قشر اشاره کرده است. «محمدجواد آذری جهرمی»، در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات واقع در مصلی تهران در‌این باره در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو اظهارات جدیدی را بیان داشت که در آن به جهانی بودن این طرح اشاره شده است:

وزارت ارتباطات برنامه‌های ویژ‌ه‌ای درباره فضای مجازی و استفاده کودکان از آن را در حیطه کاری خود در نظر گرفته که در اولین مرحله با وزارت دادگستری (نماینده کشور ایران در کنوانسیون جهانی حقوق کودک) مطرح شده و سپس وزارتخانه‌های آموزش پرورش و وزارت ارشاد و نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی نیز در جریان آن قرار داده شدند. مرکزملی فضای مجازی یک سند با عنوان «اینترنت کودک در فضای مجازی» را تهیه و تدارک دیده که بعد از بررسی‌های به عمل آمده روی آن به دستور کار شورای عالی درآمده است و به زودی تصویب خواهد شد.

ساخت ابزاری برای والدین به منظور حفظ کودکان آنلاین ضروری به نظر می‌رسد

وی به یک برنامه اجرایی مختص وزارت ارتباطات در همین راستا اشاره کرد که پشتیبان آن چندی پیش منتشر شده است. جهرمی علت انتشار این پیش‌نویس را استفاده از خرد جمعی و نظرات نخبگان در این‌باره می‌داند و می‌افزاید: «این اسناد سه بخش هستند که بخش اول مربوط به مطالعه قوانین کودک و فضای مجازی در بسیاری از کشورهای دنیاست و بخش دوم درباره وضعیت فعلی کشور ایران در حوزه اینترنت کودک و بخش نهایی به معرفی ابزارهای نظارت والدین اختصاص دارد.»

جهرمی به اصلاح این پیش‌نویس‌ها با توجه به انتقادها و گزارشات وارده بر آن توسط خردجمعی اذعان داشت و از ایجاد یک وبسایت در این زمینه خبر داد که در آن نسخه‌های این اسناد روز به روز آپدیت می‌شوند:

در صورت تایید نهایی این مطلب سند اجرایی وزارت ارتباطات در کنار سندهای مرکز ملی فضای مجازی در 13 آبان مصادف با روز دانش‌آموز به طور علنی رونمایی خواهد شد. پس از عرضه رسمی این اسناد می‌توانیم استراتژی مناسبی در این‌باره در کشور تدوین کنیم.

باید بستری برای کودکان در فضای مجازی ایجاد شود که انتخاب اول آنها در اینترنت باشد

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد باید بستری در اینترنت برای کودکان تهیه شود که درست مانند شبکه‌های تلویزیونی «پویا» و «امید» که انتخاب اول کودکان برای دیدن برنامه‌های صداوسیما هستند، به گزینه اول خردسالان برای استفاده از آن در فضای مجازی تبدیل شود. وی از بخش خصوصی دعوت به عمل آورد تا در این عرصه مهم فعالیت کند چرا که بازار خوبی برای توسعه اقتصادی این بخش وجود دارد.

او از حضور آموزش پرورش و پلیس فتا در کنار وزارت ارتباطات در زمینه صیانت از کودکان آنلاین ابراز خشنودی کرد و افزود:

این اسناد می‌تواند طرحی باشد که از سمت کشور ایران به دنیا ارائه شود چرا که این مسئله یک دغدغه جهانی برای مردم همه کشورهاست. طرح ما قابلیت ثبت شدن و مطرح شدن در سطح ملی و جهانی را دارد و می‌توان ایران را به عنوان پرچمدار حوزه صیانت کودکان آنلاین به دنیا معرفی کرد. درخواست برگزاری ورکشاپ این اسناد به ITU برای ارائه این طرح به سایر کشورها داده شده تا نقش خود را در عرصه فضای مجازی تثبیت کنیم.

موضوع حفظ کودکان و استفاده درست آنها از فضای مجازی مسئله‌ایست که پیش‌تر تیم دیجیاتو به تفصیل به آن پرداخته و تنظیم سند و برنامه‌هایی برای بهبود آن، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. نقش خانواده و دولت درکنار یکدیگر برای اجرای درست این طرح‌ها موضوعی است که باید هرچه زودتر محقق شود تا نسل آینده بتواند از جوانب مثبت اینترنت بهره کافی را ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها