پهلوان کشتی ایران در روزهای آخر قدرت تکلم نداشت

عباس زندی که بود؟ / پهلوانی که در 18 سالگی پشت همه را به خاک مالید +تصاویر

عباس زندی صبح امروز درگذشت. او پهلوان ایرانی بود که در دهه سی و چهل دوست غلامرضا تختی و در واقع مربی او محسوب می شد.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۹۲
عباس زندی که بود؟ / پهلوانی که در 18 سالگی پشت همه را به خاک مالید +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین ، عباس زندی در سال 1309 متولد شد. او یکی از بنام ترین کشتی گیران آزاد ایران در تاریخ است. پهلوان زندی که دوران باشکوهی برای خودش داشت صبح امروز هشتم آبان ماه در 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

عباس زندی بر روی تشک کشتی در کنار تختی. (نفر سمت چپ):

نگاهی به عناوین و افتخارات پهلوان زندی نشان می دهد او یکی از بزرگ ترین کشتی گیران تاریخ است:

-مقام اول قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ توکیو در وزن ۷۹ کیلو

-مقام اول بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو در دستهٔ +۸۷ کیلو
-مقام چهارم قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۱ هلسینکی در وزن ۸۷ کیلو
-مقام پنجم المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی در وزن ۸۷ کیلو
-حذف با یک پیروزی (ضربه فنی بر ادواردو استرادا از مکزیک) و دو باخت (ضربه فنی از یاشار دوغو از ترکیه و ۳-۰ از ژان باپتیسته لکلرچ فرانسوی) در المپیک ۱۹۴۸ لندن در وزن ۷۳ کیلو
-حذف با یک پیروزی (۳-۰ بر کازو کاتسوراموتو از ژاپن) و دو باخت (۳-۰ از عصمت آتلی از ترکیه و ضربه فنی در دقیقه ۱۳:۱۵ از دانیل هاج آمریکایی) در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در وزن ۷۹ کیلو

مرحوم زندی در سال 1335:

زندی پس از دوران موفقیت آمیز خود در کشتی مربی گری را بلافاصله آغاز کرد:

-سرمربی تیم ملی در قهرمانی جهان ۱۹۶۲ تولیدو (مقام سوم تیمی و دو مدال طلای امام‌علی حبیبی و منصور مهدی‌زاده و دو نقره غلامرضا تختی و محمد خادم)

-سرمربی تیم ملی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو (مقام پنجم تیمی و دو مدال برنز علی‌اکبر حیدری و محمدعلی صنعت‌کاران)
-سرمربی تیم ملی در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی (مقام ششم تیمی و یک مدال طلای عبدالله موحد و دو مدال برنز ابوطالب طالبی و شمس‌الدین سیدعباسی)

مرحوم زندی در دهه 30:

داستان یک پهلوان

او در 18سالگی با شکست همه حریفان نام آشنای دنیای کشتی، بازوبند پهلوانی را به بازو بست و نام خود را به‌عنوان جوان‌ترین پهلوان ایران در تاریخ ثبت کرد. او تنها کشتی‌گیری بود که قبل از انقلاب 4 بار پهلوان ایران شد و 2بار نیز در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد مدال طلای جهان را به گردن آویخت. 4بار پهلوان شدن در حضور نام‌های بزرگ نشان از کارهای بزرگی دارد که پهلوان عباس زندی آنها را انجام داده است. با گذشت 6دهه از روزگاری که نام عباس زندی بر سر زبان‌ها بود هنوز هم بسیاری از مردم کشتی دوست ایران از او به‌عنوان پهلوانی بامرام و معرفت، باگذشت و فداکار یاد می‌کنند. او با درجه سرهنگی از ژاندارمری بازنشسته شد.

او سه سال پیش در گفت و گو با روزنامه همشهری گفته بود: «در محله قدیمی سنگلج تهران به‌دنیا آمدم و از همان کودکی علاقه زیادی به کشتی داشتم. در مدرسه حکیم نظامی درس می‌خواندم و هر وقت از مدرسه به خانه برمی‌گشتم مادرم با دیدن لباس‌های پاره‌ام متوجه می‌شد که با همکلاسی‌هایم کشتی گرفته‌ام. از 14سالگی کشتی را در باشگاه ببر تهران زیرنظر حاج عبدالحسین فیلی و حسن سعدیان آغاز کردم و درحالی‌که 17سال سن داشتم از ورزش زورخانه‌ای به تیم ملی کشتی راه پیدا کردم و در رقابت‌های المپیک 1948لندن در وزن پنجم به مقام پنجم رسیدم. کسب این مقام در میان بهترین‌های جهان انگیزه خوبی برای من بود. آن زمان کشتی یکی از ورزش‌های مطرح جهان بود و کشتی‌گیران معروفی از ترکیه و شوروی و کشورهای اروپایی برای مسابقات جهانی و المپیک می‌آمدند. یاشار دوغوو آتلی از ترکیه، هالم و ویلی انگست از سوئد، نیکولای از بلغارستان و کاستوراموتو از ژاپن مهم‌ترین حریفانی بودند که بارها با آنها در میادین مختلف سرشاخ شدم. 3 دوره نیز در المپیک حضور پیدا کردم و هنوز هم حضور در 3 دوره المپیک یک رکورد محسوب می‌شود. در رقابت‌های المپیک 1952هلسینکی در وزن هفتم به مقام چهارم رسیدم و در المپیک 1956ملبورن نیز در وزن ششم، پنجم شدم.»

عباس زندی یکی از نزدیک ترین افراد به اسطوره کشتی ایران یعنی غلامرضا تختی بود. مرحوم غلامرضا تختی در مورد عباس زندی گفته بود: «موقعی که به باشگاه پولاد رفتم برای تمرین کشتی، زندی قهرمان تیم ملی بود. حین تمرینات آنقدر از عباس زندی زمین خوردم که پشتم بوی جرم تشک کشتی گرفت، در عوض ساخته شدم و به تیم ملی راه یافتم. ‌ من برای همیشه از عباس زندی ممنون و سپاسگزارم، به این دلیل که من 2مدال نقره سال‌های 1951و 1952خود را در وزن ششم با رفتن عباس زندی به وزن هفتم به‌دست آوردم والامعلوم نبود؛ شاید من هم اوایل ورودم به تیم ملی در وزن هفتم نمی‌توانستم عنوانی کسب کنم و این بالاترین محبت زندی در سال‌های اولیه کشتی به من بود.»

دباغ: زندی در اواخر عمر قدرت تکلم نداشت

احمد دباغ کارشناس و مفسر کشتی درباره مرحوم عباس زندی به جام جم آنلاین گفت: «زندیی یکی از بزرگ ترین قهرمانان و پهلوانان ایران بود. او را می توان یکی از نزدیک ترین افراد به مرحوم تختی قلمداد کرد. پهلوان زندی سال ها هم در مقام سرمربی تیم ملی کشتی بود و هم کشتی گیر. مرحوم چهره ای خاص در کشتی ایران به شمار می رود.»

وی افزود: «قصد داشتیم به عیادت وی برویم اما علیرضا پسر آن مرحوم گفتند که پدرشان قدرت تکلم ندارد. حتی نایب رییس فدراسیون کشتی برای عیادت از او با من تماس گرفت اما متاسفانه میسر نشد او را در اواخر عمرش ملاقات کنیم.»

دباغ خاطرنشان کرد: «به مسئولان فدراسیون کشتی و وزات ورزش و جوانان توصیه می کنم قدر پیشکسوتان ورزش ایران را بیشتر بدانند. الان خیلی ها شرایط زندی را دارند پس بهتر است امروز به فکرشان باشیم نه اینکه وقتی فوت کردند زیر تابوتشان برویم.»

گفتنی است مراسم تشییع پیکر عباس زندی از سوی خانواده آن مرحوم و فدراسیون کشتی از ساعت 9 صبح فردا سه شنبه 9 آبان ماه از مقابل درب اصلی ورزشگاه شهید شیرودی تهران انجام می‌شود.

زندی نفر وسط:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
تف به کمونیست
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
۰
۰
بدن زندی بهتر از تختی بوده

نیازمندی ها