با سید عباس سجادی درباره زنده‌یاد قیصر امین‌پور

شعر و شخصیت قیصر به هم نزدیک بود

سید عباس سجادی، رئیس فرهنگسرای نیاوران را بیشتر به عنوان متخصص موسیقی می‌شناسیم، اما او به دلیل فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر با شاعران، نویسندگان، نقاشان و ... آشنایی و معاشرت دارد. امروز در سالروز درگذشت زنده‌یاد قیصر امین‌پور با سجادی هم‌صحبت شدیم تا برایمان از ویژگی‌های فردی این شاعر بزرگ بگوید. خصلت‌های نابی که امین‌پور را به «قیصر» شعر ایران تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۸۱
شعر و شخصیت قیصر به هم نزدیک بود

چطور با زنده‌یاد قیصر امین‌پور آشنا شدید و این دوستی چه مسیری را طی کرد؟

آشنایی ‌ما به دهه 60 برمی‌گردد و دوره‌ای که جلسات شعر و شاعری در حوزه هنری برگزار می‌شد. بعد که برخی از شاعران دور هم جمع شدند و دفتر شعر جوان را راه‌اندازی کردند، ارتباط من با آنها ادامه داشت و همین ارتباطات باعث آشنایی و دوستی من با آقای امین‌پور شد. هر چند با ایشان حدود 11 سال تفاوت سنی داشتم، اما او با بزرگواری این دوستی را پذیرفت، رفاقتی که تا پایان عمر ایشان تداوم یافت .

آقای امین‌پور یکی از شاعران بااخلاق بودند و آن‌طور که اطرافیان ایشان می‌گویند، این شاعر بسیار مراقب مرام و مسلک خود بود، شما چه برداشتی از سبک زندگی‌ ایشان دارید؟

قیصر امین‌پور، روشنفکر چارچوب‌مندی بود. در عین آزادگی بسیار مقید بود و به اعتقادات خودش و دیگران بسیار احترام می‌گذاشت، افکارش را به دیگران تحمیل نمی‌کرد و اجازه هم نمی‌داد دیگران به زندگی شخصی و باورهایش ورود کنند.به همین دلایل بود که شعرش مورد توجه آدم‌های مختلف با نحله‌های فکری و سلیقه‌های متفاوت قرار گرفت، شخصیتی بسیار محترم داشت. ابایی نداشت اعتقادات دینی و مذهبی‌اش را در اشعارش ذکر کند. هستند روشنفکرانی که جرات ندارند عقاید مذهبی خود را در اشعارشان بنویسند، اما قیصر در این باره جور دیگری رفتار می‌کرد. شاعر منزه و با تقوایی بود، سالم زندگی کرد و شخصیت‌اش در شرایط مختلف نوسان نداشت، همین تعادل شخصیتی بود که از او «قیصر امین‌پور»ی ساخت که جاودانه شد.

بر خلاف برخی از شاعران که احساسی دمدمی مزاج دارند، اما گویا قیصر امین‌پور مقید به خانواده بوده و وفاداری به همسر یکی از شاخصه‌های او بوده است.

بله!‌ زندگی بسیار عاشقانه‌ای در کنار همسر و دخترش داشت.این رابطه عاشقانه را بسادگی می‌توانستی در رفتار و نگاهشان بفهمی. قیصر امین‌پور هرگز از دایره خانواده‌اش جدا نشد و این خصلت ارزش او را نزد مردم بیشتر کرد. رفتار با خانواده، نشانگر شخصیت آدم‌ها در جامعه نیز هست و قیصر در این زمینه هم سربلند بود. او به خانواده باور داشت به همین دلیل کانون خانواده‌اش همیشه گرم بود، عشق به خانواده او برکت داده بود. البته این عشق و عطوفت دو جانبه بود و همسرش نیز دقیقا همین ویژگی را داشت و عاشق قیصر بود و هست.

ویژگی‌هایی مثل سالم زندگی کردن و اخلاق‌مدار بودن، آیا ریشه در خانواده پدری ایشان هم داشت؟

آقای امین‌پور، متولد روستای گُتوند بود که البته چند سالی است به شهر تبدیل شده است. من با این منطقه آشنایی دارم؛ زندگی مردمش بیشتر عشیره‌ای است، آدم‌هایی هستند که بشدت پایبند خانواده‌اند. پدر و برادرانش آدم‌های غیرتمند و نجیبی بودند و همه اینها‌ نشان می‌دهد خاستگاه قیصر امین‌پور، محکم و پر مایه است. از طرفی پدر خانم اشراقی، همسر زنده‌یاد امین‌پور، روحانی هستند و بسیار بافرهنگ، اصیل و مبادی اخلاق و شرع . ویژگی‌های مشترکی که این زوج داشتند زندگی آنها را رنگ و بوی متفاوت و جذابی داده بود.

تشییع پیکر ایشان هم باشکوه برگزار شد و حتی از شهرستان‌ها هم برای این مراسم آمدند، این نشان از محبوبیت زنده‌یاد قیصر امین‌پور دارد. این همه محبوبیت ریشه در کجا داشت؟

قیصر امین‌پور، شاعری چند بعدی بود و در شعرهایش موضوعات مختلفی را منعکس می‌کرد. شخصیت‌ واقعی‌اش به اشعارش نزدیک بود و همین‌ها باعث شد از شعرش استقبال شده و جمعیت زیادی در مراسم تشیع پیکرش و بزرگداشت‌هایی که برایش برگزار می‌شود، شرکت کنند. روز تشییع جنازه‌اش جمعیت زیادی از نحله‌های فکری مختلف آمده بودند، آدم‌هایی که در شرایط عادی زیر یک سقف نمی‌نشینند، اما آن روز آمدند و این نشان داد که قیصر امین‌پور بین همه مردم، تحصیلکرده‌ها، روشنفکران و ... محبوبیت داشت و دارد.

طاهره آشیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها