سخنگوی دولت عراق درباره دیدارهای صورت گرفته شده بین نیروهای دولت مرکزی عراق و نیروهای پیشمرگه گفت که اداره مرزها، کنترل امنیت و تجارت خارجی باید در اختیار دولت مرکزی باشد.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۴۷
کنترل مرزها و تجارت خارجی باید در اختیار بغداد باشد/ همه پرسی نباید تکرار شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، "سعد الحدیثی" سخنگوی دولت عراق تاکید کرد کنترل همه مرزهای این کشور از جمله در منطقه کردستان باید در اختیار دولت مرکزی عراق باشد.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره هدف از برگزاری نشست بین بغداد و اربیل گفت: دیدارهایی که امروز صورت گرفت مربوط به کمیته مشترک فنی بین نیروهای دولت مرکزی عراق و نیروهای پیشمرگه بود. هدف از این دیدارها، برداشتن موانع پیش روی استقرار نیروهای عراقی در بخش های باقی مانده از مناطق مورد اختلاف است که قانون اساسی عراق آنها را تعیین کرده است. نیروهای دولت مرکزی باید در منطقه فیش خابور و مرزهای بین المللی عراق مستقر شوند. هدف از این دیدارها، تضمین رخ ندادن درگیری یا بروز مشکلات در منطقه است. می خواهیم زمینه مناسب را برای استقرار کامل نیروها در این مناطق را به دور از هر نوع مشکلاتی فراهم کنیم.

الحدیثی افزود: این دیدارها مذاکره برای دستیابی به توافق نیست، بلکه نشست کمیته فنی برای تضمین استقرار نیروهای دولت مرکزی به صورت کامل است. بنابراین هدف این نشست ها امنیتی و فنی است و مذاکره برای دستیابی به توافق های سیاسی و نظامی مطرح نیست. این نشست های فنی به زمان طولانی نیاز ندارد. فکر نمی کنم این مسئله، مدت زیادی طول بکشد. مسئله موافقت یا مخالفت نیروهای پیشمرگه با استقرار نیروهای عراقی در این مناطق مطرح نیست. بر اساس قانون اساسی، اداره مرزها و کنترل امنیت آنها و نیز تجارت خارجی هم باید در اختیار دولت مرکزی عراق باشد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم پایبندی به تصمیمات کمیته فنی وجود داشته باشد. فکر نمی کنم دلیلی برای توافق در این کمیته فنی و عقب نشینی از این توافق ها وجود داشته باشد. پیش بینی می کنیم اوضاع در مسیر درست قرار داشته باشد. حضور نیروهای دولت مرکزی باید در همه گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه باشد. تاکنون روند تحولات در چارچوب اجرای مصوبات دولت مرکزی عراق بوده است. اختیارات قانون اساسی دولت مرکزی عراق باید اجرا شود. برگزاری همه پرسی غیرقانونی وحدت عراق را به خطر انداختند و تمامیت ارضی آن را تهدید کردند. دولت مرکزی در این شرایط باید تضمین کند این مسئله در آینده بار دیگر تکرار نخواهد شد. آنچه ما صورت می دهیم بر اساس حکم دادگاه عالی فدرال عراق و مصوبه پارلمان است. اقدامات ما از حمایت کشورهای همسایه و جامعه جهانی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها