رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت مجلس در گفت‌و گو با جام جم آنلاین

اختیار تام مجلس به دولت برای مقابله جدی با آمریکا/ اروپا همراه ایران در برجام اما گوشت زیر دندان کاخ سفید!

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی مجوز ورود بیگانگان به مباحث نظامی کشورمان موضوع گفت و گو با هیچ کشوری نخواهد بود، تأکید کرد: خانه ملت دست دولت را برای هر گونه واکنش به منظور رویارویی با اقدامات ضد ایرانی آمریکایی ها باز گذاشته است و هیچ خلاء قانونی در این زمینه نداریم.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۸۶
اختیار تام مجلس به دولت برای مقابله جدی با آمریکا/ اروپا همراه ایران در برجام اما گوشت زیر دندان کاخ سفید!

به گزارش جام جم آنلاین؛ مجلس نمایندگان آمریکا لوایحی را به رأی گذاشته که هدف آن اعمال فشار بیشتر بر تهران بر سر موضوعات دفاعی و برنامه موشکی ایران بوده و در عین حال کشورهای اروپایی را برای عدم پایبندی بر برجام تحت فشار قرار می دهد.

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون به رأی گذاشتن لوایح تحریمی ضد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در هیچ قسمتی از سند برجام اشاره ای به بازدید از مراکز نظامی و سایت های موشکی ایران نشده است. بنابراین در ارتباط با صنایع دفاعی خود با طرف های غربی بویژه آمریکایی ها که روی این موضوع دائما مانور می دهند هیچ گونه بحثی نداریم.

وی ضمن تاکید بر حق دفاع از تمامیت ارضی کشورمان افزود: فناوری و دستاوردهای موشکی ما در راستای دکترین دفاعی تبیین شده است و چنانچه رژیمی قصد تعرض به این سرزمین را ندارد قطعا نبایستی نگران توانمندی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران باشد. وانگهی در کجای دنیا سراغ داریم یک کشور اجازه دهد کشوری ثالث در حوزه های دفاعی - امنیتی آن دخالت کند. پس جمهوری اسلامی ایران هم از این امر مستثنی نیست و لذا مجوز ورود بیگانگان به مباحث نظامی ایران موضوع گفت و گو با هیچ کشوری نخواهد بود.

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوعات مطرح شده در مجلس نمایندگان آمریکا را مسایل داخلی این کشور دانست و گفت: مطالب کنگره ربطی به جمهوری اسلامی ندارد و نظام جمهوری اسلامی ایران در قالب قواعد بین المللی و دیپلماتیک با کشورها مناسبات خود را برقرار و موضوعات را مطرح می کند و اینکه در میان نمایندگان آمریکایی چه می گذرد چندان تاثیری در مواضع اصولی کشورمان ندارد.

این نماینده مجلس در همین رابطه خاطر نشان کرد: طبیعتا دولت و مجلس آمریکا تلاش می کند با فضای سازی و ایجاد هیاهو در رسانه های خود به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد آورد تا از مواضع خودش عدول کند. از این رو این گونه اقدامات در ادامه دشمنی و خصومت چهار دهه اخیر ایالات متحده علیه مردم ایران تفسیر می شود.

وی افزود: البته باید توجه کنند رفتارهای خصمانه آنها همچون قبل نتیجه ای در پی نخواهد داشت و تهران ابدا دستاویز فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش نمی شود.

صفاری در جواب این پرسش که مجلس ایران چه موضع مشخصی در برابر اقدامات ضد برجامی کنگره ایران دارد، عنوان داشت: ما در این زمینه طی سال های اخیر چند قانون در راستای مقابله با اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا به تصویب رسانده ایم که آخرین آن مربوط به قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا است. مجموعه این قوانین راه دولت را برای هرگونه اقدام تلافی جویانه علیه آمریکا هموار کرده است. در این رابطه دولت با هیچ گونه منع و یا کمبود قانونی مواجه نیست.

وی با ذکر برخی ملاحظات سیاسی در خصوص توافق هسته ای، گفت: ضروری است برخی ملاحظات را در نظر بگیرم. در حال حاضر آن کسی که قصد پاره کردن برجام را دارد طرف آمریکایی است و نه ایران. از این رو ما نباید کاری کنیم که منافع آنها را تامین کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص تصریح کرد: از طرفی توافق برنامه جامع اقدام مشترک به تایید قدرت های جهانی چین – روسیه- آلمان- فرانسه و انگلیس رسیده و آمریکا به تنهایی نمی تواند بازیگر واحد این معادله باشد. بنابراین بنده تصور می کنم با توجه به حمایت ها از برجام، فرصت خوبی داریم از این توافق به عنوان اهرم فشار در جهت محدودسازی آمریکا در جهان بهره ببریم و نباید این فرصت را از دست دهیم.

مجوز ورود بیگانگان به مباحث نظامی ایران موضوع گفت و گو با هیچ کشوری نخواهد بود.

در ادامه صفاری پیرامون این موضوع که بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی(ابعاد نظامی احتمالی) ذیل شروط ایران برای آغاز مذاکرات هسته ای با غرب بود، پس چرا مجددا دونالد ترامپ روی مباحث نظامی ایران متمرکز شده است، اظهار داشت: روسای جمهور آمریکا به اشکال مختلف بخاطر از دست رفتن منافع کشورشان در ایران بشدت ناراحت هستند و ترامپ هم یکی از آنهاست. بنایراین مجموعه برخوردها و رفتارهای کاخ سفید با جمهوری اسلامی ایران در چنین فضایی تعریف می شود و پیش بینی ما این است که آمریکایی ها به همین سادگی از لجاجت با ملت ایران دست بر نمی دارند و به مانع تراشی های موهوم خود را ادامه خواهند داد.

وی به امضا رسیدن سند برجام را اتفاقی بسیار مهم در عرصه بین الملل بشمار آورد و افزود: برجام از این جهت یک معاهده قوی بین المللی محسوب می شود که توسط اعضای دائم شورای امنیت و نیز با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است. به همین دلیل آمریکایی ها به علت اینکه در رابطه با سیاست های یکجانبه گرایانه خود علیه ایران در تنگناهای جدی قرار گرفته است نگران بوده و احساس می کنند در معادله برجام باخته اند.

آن کسی که قصد پاره کردن برجام را دارد طرف آمریکایی است و نه ایران. از این رو ما نباید کاری کنیم که منافع آنها را تامین کند.

صفاری در مورد اینکه چرا دولت ترامپ حضور منطقه ای ایران را با توافق هسته ای پیوند زده و مدعی خروج ایران از مناطق نبرد با تروریسم است، ابراز داشت: در طول چند دهه اخیر نیروهای نظامی آمریکا هیچ دستاورد قابل ذکری در عراق- افغانستان و امروز در سوریه نداشته اند. آنها درک کرده اند مدیریت بحران جمهوری اسلامی ایران بزرگترین عامل ناکامی در حوزه سیاست خارجی آمریکا در منطقه است. به همین دلیل اصرار دارند ایران را به حاشیه معادلات رانده تا شکل دیگری از رادیکالیزه کردن گروه های تروریستی خاورمیانه را باز طراحی کنند.

وی در همین خصوص ادامه داد: ایالات متحده با صرف هزینه های هنگفت منافع خود در منطقه را کلا از دست رفته فرض می کند و نه تنها دستاوردی از تهاجم نظامی در خاورمیانه نداشته ( از ابتدای سال2000) بلکه این تحرکات موجب گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه شده است. از طرفی صرف این هزینه ها با هدف تحدید و تضعیف جمهوری اسلامی ایران و تقویت پروژه ایران هراسی نزد همسایگان صورت گرفته است، اما همگان شاهد هستند که این اقدامات آمریکا نتایج معکوسی همراه داشته است.

در بخش دیگری از مصاحبه از رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت درباره مواضع کشورهای اروپایی در برابر رویه ضد ایرانی دولت آمریکا سوال کردیم که وی پاسخ داد: خوشبختانه رفتارهای ترامپ نه در داخل آمریکا و نه در خارج از آن خریداری ندارد و به جز دو سه کشور مرتجع منطقه ای و رژیم صهیونیستی هوا خواه پر و پا قرص دیگری نداشته است. اقدامات چند ماه اخیر رییس جمهور آمریکا در قبال ایران و جامعه جهانی با سوالاتی جدی از سوی دولت های اروپایی همراه بوده است.

صفاری با ذکر چند نمونه از نقض آشکار تعهدات بین المللی توسط دولت آمریکا، تشریح کرد: در ابعاد خارجی ترامپ از کنوانسیون محیط زیستی پاریس خارج شد- اخیرا از عضویت در سازمان یونسکو انصراف داد- قرارداد تجارت آزاد موسوم به پاسیفیک را ملغی ساخت. در نهایت عدم پایبندی به برخی مفاد برجام هم در زمره همین رفتارهای نامتوازن قرار دارد. ولی مجموعه این رفتارها نمی تواند مورد پسند دولت های اروپایی قرار گیرد و رویکردهای خارج از عرف دولت آمریکا برای آنها قابل درک نیست.

وی در بعد داخلی ساختار سیاسی ایالات متحده را لجام گسیخته ارزیابی نمود و گفت: جدای عزل و نصب های متعدد دستگاه حاکمه آمریکا توسط ترامپ، ما بعد از هر سخرانی که وی علیه ایران و مشخصا برجام بیان می کند ظرف مدت کوتاهی مواضعی کاملا متفاوت از رکس تیلرسون رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا شاهد هستیم. از طرفی مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم رویکرد دیگری نسبت به ایران عنوان می کند؟!

صفاری در تکمیل این موضوع افزود: این مسایل نشان می دهد سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. البته در این زمینه برخی اعتقاد دارند نوعی تقسیم کار بین مقامات کاخ سفید در قبال ایران صورت گرفته است و همه این رفتارها نوعی بازی سیاسی است اما وقتی تمام قطعات پازل را کنار هم قرار می دهیم چنین فرضی قدری دور از ذهن به نظر می رسد.

این نماینده مجلس به ریشه های اصلی وجوه افتراقی ایران و اروپا هم پرداخت و تصریح کرد: اروپایی ها دو مشکل اساسی با ایران دارند. یکی حضور و نفوذ شدید لابی های صهیونیسم در دولت و پارلمان اروپا است که در جهت تضعیف مواضع ایران به مقامات اروپایی فشار وارد می کنند. در حالی که دولت های مستقر در این قاره بسیار علاقه مند هستند در همه ابعاد با تهران مراوده داشته باشند. آنها به هیچ وجه مایل نیستند باز هم ضرر سیاست های غلط آمریکا در قبال ایران و منطقه را متقبل شوند.

وی با بیان اینکه اروپا دیگر همچون سی سال گذشته به موضوع ایران نگاه نمی کند، یادآور شد: آنها رسما قدرت نوظهور کشورمان در منطقه و جهان را پذیرفته اند و مایل هستند با چنین قدرتی که صلح پایدار را در منطقه تعریف می کند وارد تعامل شوند. لذا اروپایی ها مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه بویژه در مبارزه با داعش را موضعی دست بالا بشمار می آورند.

سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

صفاری اضافه کرد: چون کارتل های تجاری و بورس های اقتصادی آنها در آمریکا مستقر است و از نفوذ صهیونیست ها هم در امان نیست به تعبیری باید گفت؛« گوشت اروپایی ها زیر دندان طمع آمریکا گیر کرده است» و برخی مقامات اروپایی به ناچار در بخشی از مواضع ضد ایرانی با آمریکا ناگزیر به همراهی می شوند.

سفیر پیشین کشورمان در اسپانیا در پاسخ به این سوال که آیا در سفرهای خارجی خود نشانه ای از عزم اروپایی ها برای پایبندی مشاهده کرده است، خاطر نشان کرد: در سفر به پاریس و دیدار اخیر با رجال سیاسی فرانسه و پیگیری بحث برجام مشخص شد وزرای دولت آقای مکرون بسیار مشتاق هستند با جمهوری اسلامی ایران کار کنند. حتی وقتی از رییس جمهور فرانسه سوال می شود چرا در بحث الحاق بند موشکی به برجام با ترامپ همراه شده است، اعلام می دارد درک درستی از مسئله نداشته و موضع خود را تصحیح می کند.

صفاری در پایان تاکید کرد: مادامی که برجام منافع کشور را تامین کند جمهوری اسلامی ایران همچنان به آن متعهد خواهد بود و بی جهت وارد بازی آمریکایی ها نخواهد شد. چنانچه اتفاق دیگری هم در مورد برجام رخ دهد. مجلس شورای اسلامی به لحاظ حقوقی دست دولت را برای هرگونه اقدام متقابل باز گذاشته است.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها