همزمان با برنامه آمریکا برای افزایش حضور نظامی در افغانستان، روزنامه نیویورک تایمز از برنامه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای گسترش عملیات در افغانستان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۶۰
آمریکا در مسیر بازگشت به افغانستان

به گزارش جام جم آنلاین، افزایش حضور ماموران سازمان سیا در افغانستان بخشی از برنامه ترامپ جهت مداخله بیشتر در امور افغانستان است.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه خبر خود نوشت: سازمان سیا در نظر دارد تیم‌های کوچکی از افسران با تجربه خود و مقاطعه‌کاران را به همراه نیروهای افغان برای یافتن و کشتن شبه نظامیان طالبان اعزام کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا حدود دو ماه پیش ضمن اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، وعده داد که محدودیت‌ها در عملیات علیه تروریست‌ها در جنوب آسیا از جمله در افغانستان را کاهش دهد.

دونالد ترامپ همچنین با صدور فرمان اعزام چهارهزار نظامی دیگر به افغانستان تصریح کرد: سیاست‌های راهبردی ما در افغانستان و جنوب آسیا به طور قاطع تغییر خواهد کرد.

سیاست گسترش حضور نظامی و امنیتی آمریکا با انتقادات جدی همراه شده است.

انتقاد حامد کرزای از راهبرد ترامپ

رئیس جمهور سابق افغانستان با انتقاد شدید از سیاست‌های آمریکا در افغانستان گفت: راهبرد آمریکا کاملا ناموفق بوده و منجر به ایجاد مشکلات بسیار در افغانستان شده است.

حامد کرزای با اشاره به دور جدید انتقال گروه‎های تروریستی به افغانستان در سه سال گذشته تصریح کرد: گروه تروریستی داعش، تحت حمایت و سیطره آمریکایی‌ها در مناطق شرقی افغانستان حضور یافته است.

کرزای به نقش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در شکل گیری سازمان تروریستی القاعده در افغانستان اشاره کرد و گفت: افزایش دوبار ه حضور سربازان و ماموران سازمان سیا در افغانستان هم نتیجه‎ای جز تقویت بیشتر گروه‌های تروریستی از جمله داعش نخواهد داشت.

رییس جمهور‌ پیشین افغانستان هشدار داد که استفاده بیشتر از شرکت‌های امنیتی غیردولتی ازجمله شرکت بلک واتر در افغانستان، حق حاکمیت و قانون اساسی این کشور را نقض می‌کند.

انتقاد داخلی از ترامپ درباره افغانستان

ادامه حضور نظامی و جنگ در افغانستان حتی در داخل آمریکا هم طرفدار چندانی ندارد، و غالب محافل سیاسی، رسانه‌ای و حتی نظامی بر ضرورت پایان دادن به مداخله نظامی آمریکا در افغانستان تاکید دارند.

نمایندگان سنای آمریکا می‌گویند ترامپ در راهبرد جدید خود هیچ برنامه زمان بندی شده‌ای را برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان ارائه نداده و پس از ناکامی‌های 16 ساله، بار ‏دیگر به دنبال افزایش تعداد سربازان آمریکایی در این کشور است.

ژنرال بازنشسته مک‌کین ، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا ترامپ را به نداشتن برنامه برای حل بحران افغانستان متهم کرد و گفت: باید بدانیم که چه زمانی دونالد ترامپ برنامه‌ای را برای حل و فصل سیاسی بحران افغانستان از جمله مذاکره با طالبان اعلام خواهد کرد.

کین که ریاست کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا را به عهده دارد هشدار داد: تا زمانی که جزئیات استراتژی جدید واشنگتن به مجلس سنا ارائه نشود، این کمیته مانع کسب رای اعتماد مقامات پیشنهادی پنتاگون در مجلس سنا خواهد شد.

سناتور «شرود بروان»، ترامپ را به بازی با کلمات و نداشتن برنامه‌ی مشخص در افغانستان متهم کرد و گفت: ما تا برنامه خروج مشخصی نداشته باشیم، نمی‌توانیم سرباز و پول بیشتری را به جنگ در ‏افغانستان اختصاص دهیم.

جان کربی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ترامپ هیچ دوره زمانی برای خروج نظامیان آمریکا ‏از افغانستان را اعلام نکرده، و تنها در پی تغییر بی هدف راهبردهای باراک اوباما است.

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به هزینه بیش از یک تریلیون دلاری آمریکا در جنگ بی‌حاصل افغانستان نوشت: ما نباید چنین سرمایه‌ای را به سادگی هدر بدهیم و مردم آمریکا دیگر نمی‌توانند چنین سرمایه‌هایی را فراهم کنند.

این روزنامه با اشاره کشته شدن 2 هزار و 350 سرباز آمریکایی در افغانستان، ادامه حضور نظامی در این کشور را به زیان منافع راهبردی ملت آمریکا اعلام کرد.

اهداف پنهان ترامپ در راهبرد جدید افغانستان

به رغم انتقادات شدید داخلی و بین‌المللی از راهبرد جدید ترامپ برای افغانستان، کاخ سفید با اعلام خبر مربوط به اعزام ماموران جدید سازمان سیا به افغانستان نشان داد که بنا دارد طرح افزایش حضور در افغانستان را عملیاتی کند.

در این میان اگرچه مبارزه با تررویسم به عنوان شعار اعلامی ترامپ در راهبرد جدید انتخاب شده است، اما به نظر می‌رسد، ترامپ در احیای حضور نظامی و امنیتی در افغانستان اهداف دیگری را در سر دارد.

یکی از این اهداف که به نوعی در سخنان ترامپ مورد تاکید قرار گرفته است، باز گذاشتن دست نیروهای نظامی و امنیتی در جنوب آسیا و رفع محدودیت‌ها در مسیر عملیات این نیروهای در کشورهای منطقه است.

بی تردید جنوب آسیا به جهت مجاروت با قطب‌های قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی نظیر چین، روسیه، هند و ایران از اهمیت زیادی در راهبردهای مقابله جویانه ترامپ برخوردار است.

سکوت معنا دار آمریکا در برابر انتقال عناصر داعش به افغانستان که اعتراض حامد کرزای و دیگر مقام‌های سابق و کنونی افغانستان را برانگیخته است، بخشی از رویکرد آمریکا برای دامن زدن بیشتر به ناامنی‌ها در افغانستان و توجیه حضور نظامی بیشتر در این کشور است.

برخی از تحلیل‌گران از تلاش برای تسلط بر تحولات منطقه آسیای میانه به عنوان یک هدف دیگر در راهبرد جدید ترامپ در افغانستان یاد می‌کنند.

بحران بازگشت عناصر آسیای میانه‌ای داعش به این منطقه و استفاده این عناصر از فضای ناامن افغانستان یکی از واقعیت‌هایی است که بر آینده تحولات امنیتی سایه افکنده و این فرصت را برای ترامپ ایجاد کرده تا در پناه این تهدید رو به رشد، حضور نظامی بیشتر در افغانستان را توجیه کند.

قدر مسلم اینکه حضور نظامی آمریکا در 16 سال گذشته هیچ تاثیری در کاهش بحران افراط گرایی و تروریسم در افغانستان نداشته و راهبرد جدید ترامپ نیز به اذعان غالب تحلیلگران هیچ تاثیری در کاهش تهدیدها و خطرات تروریستی در افغانستان نخواهد داشت.

بعلاوه تجربه سوریه و عراق نشان داده است، که مبارزه با تروریسم تنها با محوریت نیروهای مردمی و ارتش ملی همین کشورها امکان پذیر است، و مداخله خارجی به ویژه از سوی آمریکا نه تنها کمکی به کاهش بحران‌های تروریستی نخواهد کرد که به بهانه‌ای برای جذب و گسترش نفوذ تررویسم در منطقه تبدیل خواهد شد، و جریان‌های تروریستی از نفرت عمومی مردم منطقه برای توجیه تروریسم و جذب نیروهای جدید استفاده خواهند کرد.

یوسف اسماعیلی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها