گروه تروریستی داعش به دنبال شکست‌های متعدد در عراق و سوریه روبه‌زوال می‌رود. این سوال مطرح می‌شود که سرنوشت و مقصد بعدی این گروه برای اعمال خشونت و جنگ کدام منطقه است. در این رابطه با سیدهادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۸۵۸۸۰
اتاق فرمان داعش با آمریکاست

آمریکا در چند عملیات هلی برن تعدادی از فرماندهان ارشد داعش را از سوریه به مناطقی دیگر منتقل کرده است. این گروه تروریستی بعد از شکست در عراق و سوریه به کدام منطقه انتقال می‌یابند؟

آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه، هزینه‌های بسیاری را برای داعش و ماموریت‌هایی که این گروه تروریستی باید انجام دهند، صرف کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری‌ها با شکست داعش در عراق و سوریه قابل چشم‌پوشی نیست؛ بلکه این هزینه‌ها باید به نحوی دیگر بازتولید شود. به این دلیل که تاسیس این گروه‌های تروریستی یک هدف استراتژیک محسوب می‌شود. هدف راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیا، ایجاد خاورمیانه جدید یا خاورمیانه بزرگ با دستیابی به حداقل چهار مورد طراحی شده است.

اول تجزیه کشورهای منطقه. دوم حفاظت از امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی. سوم تسلط و اعمال قدرت بر مناطقی خاص بویژه آبراه‌های استراتژیک مانند تنگه‌هرمز، باب‌المندب و همچنین کنترل کریدورهای انتقال انرژی برای تامین منافع واشنگتن و کشورهای اروپایی و به تمکین واداشتن سایر کشورهایی که به نفت و انرژی نیاز دارند. چهارم مقابله با نفوذ و توسعه روزافزون انقلاب اسلامی ایران و محور مقاومت که شامل کشورها و گروه‌هایی هستند که هم‌پیمان نفوذ معنوی ایران می‌باشند. بنابر این همان‌طور که در سخنرانی ضدایرانی اخیر دونالد ترامپ آشکارا مطرح شد، راهبرد اصلی آمریکا محدود کردن توسعه استراتژیک نفوذ ایران و هم‌پیمانان این کشور در منطقه است. بنابر این اگر شاهد هستیم که داعش در عراق و سوریه شکست‌های متعددی را متحمل می‌شود، این به معنی پایان و خاتمه یافتن حضور گروه‌های تروریستی نیست.

ممکن است در آینده داعش و سایر گروه‌های تروریستی به شکل و نوعی دیگر با شعارهای متفاوت‌تر در عرصه منطقه ظاهر شوند. مناقشه و ناامنی در منطقه راهبرد اصلی آمریکاست. شاهد مثال آن برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق است. به محض این‌که داعش در عراق شکست خورد، سناریوی همه‌پرسی توسط مسعود بارزانی و سپس درگیری‌های کرکوک کلید زده شد.
اگر دولت مرکزی عراق وارد عملیات در اختیار گرفتن کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف نمی‌شد، مورد همه‌پرسی به مرحله اعلام استقلال منتهی می‌شد. اعلام استقلال کردستان عراق یعنی جنگ داخلی قومی در عراق میان کرد و عرب و ترکمن که درنهایت به نفع آمریکا بود. بنابر این واشنگتن سناریویی را طراحی کرده است که پلان‌های مختلفی دارد اگر مورد داعش جواب نداد به موردی دیگر منتقل می‌شود.

برخی خبر‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از داعش به شرق آسیا و نزدیکی مرزهای چین و روسیه منتقل خواهند شد، آیا این موضوعات صحیح است؟

بله درست است. بخشی از فرماندهان ارشد و رده اول داعش در سوریه و عراق از جمله تلعفر و الحویجه به مناطقی دیگر توسط عملیات هلی برن آمریکا منتقل شده‌اند. این انتقال بستگی به ماموریت و نقشه راهی دارد که واشنگتن برای منطقه و سایر نقاط تعریف کرده است. همان‌طوری‌که قبل از شکست داعش در عراق و سوریه یا حتی هم‌اکنون، این گروه تروریستی عملیات‌هایی را در شمال آفریقا، صحرای سینا، لیبی، یمن و... انجام می‌دهد.

این‌که سرکرده داعش ابوبکر البغدادی است و مدیریت این گروه تروریستی توسط این فرد انجام می‌شود، حرفی سطحی و ظاهری است. واقعیت موضوع این است که داعش یک «گروه بین‌المللی تروریستی» است که مدیریت عالی آن با آمریکاست، اما هدایت میدانی و تاکتیکی آن بین برخی کشورها تقسیم شده است به طوری‌که در میانمار هم این گروه بهانه و عامل قتل‌عام مسلمانان روهینگیاست.
بنابر این پدیده‌ای به مانند داعش یک طرح وسیعی است که ممکن است در آینده با نام‌های دیگر در منطقه و سایر نقاط ظاهر شوند که نتیجه آن اعمال یک جنگ فرسایشی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها